چرا دلار به کانال ۴۰ هزارتومان رسید؟

یک اقتصاددان گفت: کاهش امید به برجام و روابط قوی تجاری و ارزی با چین، مهم‌ترین دلایل افزایش تقاضا و در پی آن افزایش قیمت دلار است.

شهرام معینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در ایران این تصور اشتباه جا افتاده که متولی کنترل قیمت مسکن و ارز، یکی از ارکان دولت است. البته هیچ گاه وزیر مسکن پاسخ‌گوی قیمت مسکن نبوده است و درباره قیمت ارز نیز بانک مرکزی، تنها می‌تواند با اقداماتی منجربه افزایش یکنواخت قیمت‌ها شود.

وی افزود: درحالی‌که ارز کمی در کشور موجود بوده و تقاضا برای آن زیاد است؛ این توقع وجود دارد که با به‌کارگیری روشی، از افزایش قیمت ارز جلوگیری شود؛ اگر چنین روشی وجود داشته باشد آمریکا نیز می‌تواند برای کنترل ارزش دلار به کار گیرد.

این اقتصاددان ادامه داد: چنین راه‌حلی وجود ندارد؛ درواقع نرخ ارز توسط درآمدهای ارزی و تقاضایی که وجود دارد تعیین می‌شود. با توجه به چشم‌انداز نامناسبی که از درآمدهای ارزی وجود دارد گاهی تقاضا برای ارز افزایش می‌یابد که منجر به افزایش نرخ می‌شود.

معینی اضافه کرد: در چندماه اخیر، پیش‌بینی می‌شد که با توجه به کاهش درآمد ارزی پتروشیمی‌ها درآمدهای ارزی کاهش یابد. علاوه بر این با توجه به اینکه در فصل آخر سال میلادی قرار گرفته‌ایم، تجار برای تسویه حساب‌های خود تقاضا برای ارز را افزایش می‌دهند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، احتمال توافق کم شده است، بسیاری از معاملات ارزی خود صرف نظر کرده بودند تا قیمت ارز کاهش یابد، اکنون این چشم‌انداز دیگر برقرار نیست و این معاملات در حال انجام است.

این اقتصاددان گفت: همچنین مسئله ارتباط با چین، ازجمله مواردی است که دولت و بازار روی آن حساب باز کرده بود و با اقدام اخیر چین، چشم‌انداز فروش نفت و سرمایه‌گذاری چینی‌ها نیز از بین رفته که این موضوع نیز تقاضا برای ارز را افزایش می‌دهد.

معینی تصریح کرد: کاهش امید به برجام و روابط قوی تجاری و ارزی با چین مهم‌ترین دلایل افزایش تقاضا و در پی آن افزایش قیمت دلار است.

کد خبر 620443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.