سرریز نقدینگی به بازار/ خرید طلا در کوتاه‌مدت سودی ندارد

یک کارشناس بازار طلا با بیان اینکه سرریز نقدینگی به بازار طلا منجربه افزایش قیمت‌ها شده است، گفت: افرادی که قصد ایجاد ارزش افزوده از سرمایه‌های خود دارند با دید کوتاه‌مدت به بازار طلا و سکه ورود نکنند. این بازار، ایمنی پول افراد را حفظ می‌کند اما فقط در میان‌مدت می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

عباد محمدولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: باید توجه داشت که اتفاق ویژه‌ای در بازار نیفتاده و افزایش قیمت طلا و سکه طبیعی است، زیرا به روزهای پایان سال میلادی نزدیک می‌شویم و تسویه‌حساب شرکت‌های داخلی منجر به ورود افراد به بازار برای خرید سکه و تبدیل نقدینگی به طلا شده است؛ سنوات، پاداش و عیدی که شب عید پرداخت می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این به پایان سال شمسی نیز نزدیک هستیم و به منظور تسویه‌حساب‌های شرکتی و کارخانه، معمولاً حجمی از تقاضا وارد بازار می‌شود؛ یکی از علل اینکه قیمت‌ها افزایشی شده این است که مردم خریدار طلا و سکه شده‌اند و نقدینگی‌های مردم به بازار طلا سرریز شده است.

بازار پاسخگوی تقاضای فعلی نیست

کارشناس بازار طلا گفت: این حجم از تقاضا در بازار زیاد بوده و بازار پاسخ‌گوی آن نیست، بنابراین لازم است بانک مرکزی بازار را مدیریت کند و تقاضا را پاسخ دهد تا عطش برای خرید سکه به نحوی افزایش نیابد که منجر به افزایش قیمت‌ها شود. علاوه بر این، افزایش قیمت انس جهانی نیز یکی از دلایل افزایش قیمت طلا در کشور است.

محمدولی اضافه کرد: تحریم‌های ظالمانه که سال‌هاست اقتصاد کشور را هدف قرار داده نیز در این افزایش قیمت‌ها بی‌تأثیر نیست و نگرانی را در جامعه و کسب‌وکارهای خرد ایجاد کرده تا افراد برای جلوگیری از کاهش ارزش پول خود، آن را در بازارهای مختلف به ویژه طلا و سکه تبدیل می‌کنند.

فقط ۱۰ درصد مشتری‌ها برای خرید مصنوعات به بازار طلا ورود می‌کنند

وی تصریح کرد: شاهد رفت و آمد مردم به بازار طلا هستیم. فقط ۱۰ درصد مشتری‌ها برای خرید مصنوعات به بازار طلا ورود می‌کنند و مابقی افراد برای خرید طلای آب شده به بازار مراجعه می‌کنند. هر ساله در پایان سال شاهد این نوسانات هستیم و به امری طبیعی تبدیل شده است.

کارشناس بازار طلا تاکید کرد: افرادی که قصد ایجاد ارزش افزوده از سرمایه‌های خود دارند با دید کوتاه‌مدت به بازار طلا و سکه ورود نکنند. هیچ بازاری در کوتاه‌مدت نمی‌تواند پاسخ‌گوی انتظارات سرمایه‌گذاران باشد. بازار طلا و سکه ایمنی پول افراد را حفظ می‌کند اما فقط در میان‌مدت می‌تواند نتیجه‌بخش باشد و در کوتاه‌مدت ریسک بالایی متوجه سرمایه‌های افراد خواهد شد.

کد خبر 620430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.