چه کسی فکر می‌کرد سکه به بالا ۱۸ میلیون برسد؟!

در هفته‌ای که گذشت شاهد افزایش قیمت طلا، سکه و دلار بودیم که فعالان بازار علت آن را روند انس جهانی طلا مطرح می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته‌ای که گذشت شاهد افزایش قیمت طلا، سکه و دلار بودیم که فعالان بازار دلایل مختلفی از جمله شرایط و ناآرامی‌های کشور و روند انس جهانی طلا مطرح می‌کنند.

«محمد کشتی آرای»، فعال بازار طلا درباره تحولات بازار طلا در هفته گذشته اظهار کرد: در روزهای پایانی هفته گذشته حباب سکه با افزایش همراه بود و این افزایش موجب رشد قیمت‌ها شد.

وی افزود: بررسی قیمت‌ها در آخرین معاملات روز گذشته نشان می‌دهد که سکه طرح قدیم نسبت به ابتدای هفته ۵۰۰ هزار تومان و سکه طرح جدید ۴۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی قیمت داشت.

این فعال بازار طلا گفت: نیم سکه در آخرین معاملات رکورد جدید قیمتی را ثبت کرد و به قیمت ۱۰ میلیون و ۱۰۰ رسید و در مقایسه با ابتدای هفته ۵۲۰ هزار تومان رشد قیمت داشته است.

به گفته وی ربع سکه ۵۲۰ هزار تومان، سکه‌های یک گرمی ۲۰۰ هزار تومان، هر مثقال طلای آب شده ۸۲ هزار تومان افزایش داشت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱۹ هزار تومان افزایش هفتگی قیمت داشت.

این فعال بازار طلا بیان کرد: حباب سکه در آخرین روز معاملات دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بود که نسبت به ابتدای هفته ۲۵۰ هزار تومان رشد یافته است.

کشتی آرای تاکید کرد: بخش اعظم این افزایش قیمت‌ها حباب است و به دلیل تقاضایی که در بازار ایجاد شده است.

این فعال بازار طلا با بیان اینکه انس جهانی طلا نیز نوسان داشته است، افزود: روز گذشته انس جهانی طلا به ۱۷۸۴ دلار رسید که نسبت به روز قبل از آن ۱۰ دلار افزایش داشت اما در مقایسه با ابتدای هفته ۱۴ دلار کاهش هفتگی بهای انس جهانی را داشتیم.

وی درباره پیش‌بینی وضعیت بازار طلا در روزهای آینده گفت: پیش‌بینی درستی نمی‌توان کرد، زیرا متغیرهایی زیادی بر قیمت طلا و سکه تأثیر می‌گذارد.‌

تقاضا مهم‌ترین عامل افزایش حباب سکه است

عباد محمدولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره دلایل افزایش حباب ربع سکه اظهار کرد: در دادوستدهای بازار قانون عرضه و تقاضا حاکم است. زمانی که با چنین نوساناتی مواجه می‌شویم، تقاضا برای خرید وزن‌های پایین‌تر افزایش می‌یابد که عرضه پاسخ‌گوی آن نیست.

وی افزود: بازار اکنون دچار التهابات نوسانی شده و درصد زیادی از حبابی که به وجود آمده، ناشی از تقاضای کاذب است. مردم امروز بیشتر خریدار ربع سکه هستند، زیرا قدرت خرید سکه تمام ندارند و وزن‌های پایین‌تر را خریداری می‌کنند که این موضوع همزمان با کاهش عرضه منجر به افزایش حباب می‌شود.

این کارشناس بازار طلا گفت: در چنین وضعیتی بانک مرکزی باید سکه‌های وزن پایین را بیشتر به بازار عرضه کند تا حباب آن کمتر شده و از بین رود.

محمدولی اضافه کرد: امروز کوچک‌ترین اخبار بر قیمت‌های بازار ایران و انس جهانی تأثیرگذار است و نمی‌توان قیمت طلا و سکه را در آینده پیش‌بینی کرد. نوسانات انس جهانی، بازار ارز، ارتباطات کشورها و دولت‌ها از جمله عوامل مؤثر بر قیمت طلا است.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، آرامش به بازار بازگشته و نوسانات قیمت طلا کاهش یابد. این احتمال وجود دارد که طلا در هفته اخیر در رنج‌های کنونی قدم بزند.

کسانی که دیروز سکه خریدند، چقدر ضرر کردند؟

اختلاف قیمت خرید و فروش سکه موجب می‌شود که خریدار و سرمایه‌گذار این بازار در لحظه خرید متحمل ضرر شود. بیشترین ضرر یا اختلاف قیمت خرید و فروش به سکه گرمی مربوط می‌شود. خریداران سکه طرح جدید کمترین ضرر را متحمل می‌شوند.

خرید طلا همواره یکی از راه‌های سرمایه گذاری بوده است. از آنجایی که سکه مثل زیورآلات نیست که هزینه‌های اجرت و سود به آن اضافه شود، از این رو افراد بسیاری سرمایه‌های خود را به بازار سکه می‌برند. اما سرمایه گذاری در بازار سکه هم همانند دیگر بازارها ریسک‌هایی دارد. اما انواع سکه در لحظه خرید با ضرر همراه است.

در واقع قیمت خرید سکه با قیمت فروش آن یکسان نیست. واحدهای صنفی مجاز در خرید و فروش سکه، این فلز ارزشمند را با قیمت بالاتری به مردم می‌فروشند و با قیمت کمتری آن را می‌خرند.

ضرر ۲ درصدی سکه طرح قدیم

براساس نرخ‌های معامله شده امروز، قیمت فروش سکه طرح قدیم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان با قیمت خرید آن اختلاف دارد. یعنی کسی که امروز تعداد ۱۰ سکه طرح قدیم را خرید، ۱۷۹ میلیون تومان به صرافی پول پرداخت کرده است. اما اگر تصمیم می‌گرفت که در همان لحظه خرید سکه‌ها را بفروشد حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان ضرر می‌کرد.

در واقع خریدار سکه طرح قدیم (بهار آزادی) در لحظه خرید ۲.۲ درصد متضرر می‌شود. میزان ضرر سکه می‌تواند با توجه به شرایط بازار و میزان عرضه و تقاضای موجود کمی بیشتر یا کمتر شود.

ضرر ۱.۳ درصدی سکه طرح جدید

سکه امامی هم همانند سکه بهار آزادی در لحظه خرید برای سرمایه گذار ضرر ایجاد می‌کند. براساس نرخ‌های ثبت شده در سامانه کانون صرافان ایرانیان، یکی از صرافی‌ها قیمت فروش سکه طرح جدید را ۱۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان ثبت کرده است. همین صرافی همزمان همین سکه را به قیمت ۱۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان از مردم خریداری می‌کند.

بررسی قیمت خرید و فروش سکه در دیگر صرافی‌ها نیز نشان می‌دهد که اختلاف خرید و فروش سکه طرح جدید حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است. یعنی خریدار این فلز ارزشمند در لحظه خرید حدود ۱.۳ درصد از دارایی خود را از دست می‌کند.

ضرر نیم سکه بیش‌تر از سکه تمام

اختلاف قیمت خرید و فروش نیم سکه نیز بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. در حالی که نیم سکه حدود ۷ میلیون تومان از سکه تمام کمتر است اما اختلاف قیمت خرید و فروش آن با سکه تمام برابری می‌کند. این اختلاف قیمت اگر به صورت درصدی بیان شود، واضح‌تر نشان می‌دهد که ضرر خریدار نیم سکه بیشتر است.

براساس نرخ‌های اعلامی توسط صرافی‌ها، قیمت فروش نیم سکه در روز ۲۴ آذر ماه ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود و صرافی‌ها هر نیم سکه را با نرخ ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از مشتری خود خریداری می‌کردند. در واقع ضرر خریدار نیم سکه در لحظه خرید آن ۳.۳ درصد است.

ضرر ربع سکه همانند نیم سکه

خریداران ربع سکه نیز در لحظه خرید ۳.۳ درصد ضرر را متحمل می‌شود. قیمت ربع سکه در معاملات روز گذشته ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود که صرافی هر ربع سکه را به قیمت ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از مردم می‌خرد. یعنی خریدار در لحظه خرید روی هر ربع سکه ۳۰۰ هزار تومان ضرر می‌کند.

بیشترین ضرر برای خریداران سکه گرمی

کسانی که تمایل به خرید سکه گرمی دارند یا بودجه‌شان کم است، نسبت به خریداران دیگر انواع سکه در لحظه خرید بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند. اختلاف قیمت خرید و فروش سکه گرمی ۲۰۰ هزار تومان است. یعنی کسی که امروز یک سکه گرمی را به قیمت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریده است، ۲۰۰ هزار تومان از دارایی‌اش از بین رفته است.

خریداران سکه گرمی در لحظه خرید با ضرر حدود ۵ درصدی بیشترین ضرر ناشی از اختلاف قیمت خرید و فروش را ثبت می‌کنند.

کد خبر 620427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.