روزی برای پیوند گذشته، حال و آینده

روز جهانی فلسفه در سومین پنجشنبه ماه نوامبر هر سال با هدف به‌ رسمیت شناختن فلسفه و ایجاد انگیزه برای آموزش و یادگیری این رشته مهم برگزار می‌شود و از ابتدا با هدف بالا بردن آگاهی عمومی در مورد فلسفه و اهمیت آن، پیوند جهان امروز با گذشته و حال و درک بهتر آینده تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فلسفه از آغاز فعالیت‌های متمدنانه بشر، بر شیوه زندگی مردم، اداره حکومت‌ها، پایبندی به اصول دینی و مشارکت در جوامع تأثیر داشته است، این رشته در مفاهیم هستی، دانش، ارزش‌ها، ذهن، زبان و عقل کاوش می‌کند و در طول تاریخ تکامل یافته است، شکی نیست که فلسفه جهان امروزی را شکل داده است و جوامع آینده را شکل خواهد داد و متحول خواهد کرد.

مطالعات فلسفی در هفت دسته متافیزیک، ارزش‌شناسی، منطق، زیبایی‌شناسی، معرفت‌شناسی، اخلاق و فلسفه سیاسی دسته‌بندی می‌شود که مطالعه آن‌ها در سطح شخصی می‌تواند به بهبود توانایی فرد در حل مسائل، تجزیه و تحلیل مفاهیم، درک استدلال‌ها و ایجاد تعاریف کمک کند. این اقدام همچنین به افراد کمک می‌کند تا در جامعه خود عملکرد بهتری داشته باشند زیرا انسان با مطالعه فلسفه می‌تواند درباره راه‌های ادغام ایده‌ها و پاسخگویی به سوالاتی در مورد آنچه ضروری و ارزشمند است، اطلاعات بیشتری کسب کند.

فلسفه یک ابزار حمایتی قدرتمند است و یونسکو از آن به‌عنوان ابزاری برای تشویق روحیه فرهنگ بین‌المللی بحث فلسفی یاد می‌کند که تحسین‌کننده احترام به خود و تنوع انسان‌ها است. فلسفه برای درک بهتر جهان حیاتی و پله‌ای برای همزیستی مسالمت‌آمیز میان مردم از سراسر جهان است.

روزی برای پیوند گذشته، حال و آینده

تاریخچه روز جهانی فلسفه

تاریخچه رشته فلسفه را می‌توان در یونان باستان از قرن ششم قبل از میلاد به بعد دنبال کرد، از سقراط گرفته تا فیلسوفان ایونیایی، از فیثاغورثی‌ها تا سوفیست‌ها، فلسفه در همه‌جا وجود دارد و تقریباً بر هر کاری که مردم انجام می‌دهند، از ایده‌آلیسم و رادیکالیسم گرفته تا ماتریالیسم و هر آنچه در این میان رخ می‌دهد، تأثیر گذاشته است.

روز جهانی فلسفه در سال ۲۰۰۲ توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل‌متحد (یونسکو) معرفی شد و ارزشی را جشن می‌گیرد که فلسفه برای توسعه مردم و فرهنگ‌های کره زمین ارائه می‌کند، این روز در سال ۲۰۰۵ به‌طور رسمی در کنفرانس عمومی یونسکو تعیین و به‌عنوان یک مناسبت جهانی شناخته شد که باور داشت گنجاندن مفهوم روز جهانی فلسفه در جامعه با ترویج شناخت و آموزش این رشته به جهانیان همراه است.

یونسکو تأکید کرد فلسفه برای جوانان حیاتی است و رشته‌ای به شمار می‌رود که الهام‌بخش تحلیل و ارزیابی عینی موضوعات برای قضاوت است و روز جهانی فلسفه منجر به تقویت توسعه تفکر منطقی انتقادی مستقل می‌شود که به داشتن درک بهتر از جهان، تشویق صلح و بردباری منتهی می‌شود.

یونسکو در سال ۲۰۰۷، یک برنامه ۷۲۶ صفحه‌ای چندزبانه به زبان‌های عربی، چینی، انگلیسی، فرانسوی، روسی، و اسپانیایی و سند نشست در مورد سوابق کنفرانس عمومی با محوریت روز جهانی فلسفه سال ۲۰۰۵ را منتشر کرد.

روزی برای پیوند گذشته، حال و آینده

اهمیت روز جهانی فلسفه

روز جهانی فلسفه فقط یک جشن یا بزرگداشتی برای برگزاری فعالیت‌های سرگرم‌کننده نیست، این روز پلتفرمی است که مردم را تشویق می‌کند با اشتیاق افکار فلسفی خود را در مورد مسائل باستانی و معاصر بیان و جهان را بهتر درک کنند، روز جهانی فلسفه به همزیستی مسالمت‌آمیز افراد مختلف در سراسر جهان کمک زیادی می‌کند، نقش حیاتی فلسفه و اهمیت آن را در انتخاب‌های بسیاری از تمدن‌ها از جهانی شدن تا دسترسی به دنیای آینده گسترش می‌دهد و تجزیه و تحلیل، تحقیقات و مطالعات فلسفی را در مورد رویدادهای مهم جاری در سراسر جهان پرورش می‌دهد تا به چالش‌های موجود به‌طور موثرتری پاسخ دهد.

این روز کمک می‌کند تا بشر اهمیت تحلیل، تحقیق و مطالعه وقایع گذشته و حال را درک کند تا به دنیای آینده و چگونگی مقابله بهتر با چالش‌های زندگی خود دسترسی یابد، روز جهانی فلسفه در اصل به این مناسبت برگزار می‌شود که مردم را به یادگیری فلسفه و نحوه بیان افکار فلسفی خود سوق و چگونگی این اقدام را به آن‌ها آموزش دهد.

رویدادهای روز جهانی فلسفه ۲۰۲۲ حول مضامین و زمینه‌های ساختاری رشته‌ای انسان‌شناسی، علوم طبیعی (غیر انسانی)، پسااستعماری، مسائل فناوری، جنسیت، ضایعات، اختراعات تخیلی، چشم‌انداز یک زمان طولانی و کیهان توسعه یافته است که در نمایشگاهی با موضوع «انسان آینده» در مقر یونسکو (پاریس) از شانزدهم تا هجدهم نوامبر برگزار می‌شود. دلیل انتخاب چنین موضوعی توسط یونسکو فراهم آوردن فرصتی برای بررسی معضلات اخلاقی و معرفت‌شناختی عصر حاضر، ارائه دیدگاهی چندرشته‌ای و چند فرهنگی و گرد هم آوردن زمینه‌های مختلف دانش در یک محیط عنوان شده است چراکه در یک دنیای فرا فناوری شده، خود مفهوم انسانیت در حال تکامل دائمی است.

کد خبر 619936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.