تاثیر امگا ۳ در بهبود شناختی و ساختار مغزی میانسالان

یک نوروفیزیولوژیست با بیان اینکه هرچه سطح امگا سه بالاتر باشد، مغز منفعت بیشتری می‌بیند گفت: برای رسیدن به این منفعت، کافی است که سطح معقولی از امگاسه را در برنامه غذایی گنجاند؛ محققان عنوان می‌کنند بدترین نتایج را در افرادی که پایین‌ترین سطح مصرف امگاسه را داشتند به دست آوردند.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص تأثیر امگاسه در پیشگیری از آلزایمر، اظهار کرد: پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که افزایش مصرف اسید چرب امگاسه به حفظ سلامت مغز و بهبود کارکردهای شناختی در میانسالی کمک می‌کند، در افراد آلزایمری که دارای ژن APOE۴ بودند، مصرف اسید چرب امگا سه با حجم بزرگ‌تر هیپوکامپ (ناحیه‌ای در مغز که با حافظه ارتباط دارد) و کاهش بیماری تنگی عروق خونی ارتباط داشته است.

وی ادامه داد: براساس این پژوهش، دارا بودن حداقل مقدار کمی از امگا سه در سلول‌های قرمز خون با ساختار مغزی بهتر و کارکرد شناختی قوی‌تری در بین شرکت‌کنندگان سالم که بین ۴۰ تا ۵۰ ساله بودند و در این آزمایش شرکت کردند، ارتباط دارد.

این نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: برخی پژوهشگران نگاهی به این رابطه در کهنسالان انداخته‌اند، این مطالعه نشان داده که حتی در افراد جوان‌تر که رژیم غذایی‌شان شامل مقداری امگا سه باشد، مغزشان در مقابل بسیاری از نشان‌گرهای پیری در میانسالی محافظت می‌شود.

وی اضافه کرد: میانگین سنی شرکت‌کنندگان در این آزمایش ۴۶ سال بود و دانشمندان در این پژوهش به کمک دستگاه MRI رابطه غلظت و سطح امگا سه موجود در سلول‌های قرمز خون و نشان‌گرهای شناختی پیری مغز را مورد بررسی قرار دادند.

صفری گفت: این محققان رابطه غلظت امگا سه موجود در سلول‌های قرمز خون و دارا بودن ژن APOE۴ که با احتمال ابتلاء به آلزایمر در آینده ارتباط دارد، را نیز مورد توجه قرار دادند، این پژوهش روی ۲۱۸۳ فرد که عاری از بیماری‌های زوال عقل یا سکته مغزی بودند، انجام شد و نتایج نشان داد که شاخص بالاتر امگا سه علاوه‌بر حجم بزرگ‌تر هیپوکامپ مغز و کاهش بیماری تنگی عروق با کارکردهای شناختی قوی‌تری از جمله استدلال انتزاعی نیز نسبت به افرادی که سطح پایین‌تری از امگا سه داشتند، همراه است.

وی خاطرنشان کرد: محققان این پژوهش عنوان می‌کنند که آن‌ها بدترین نتایج را در افرادی دیده‌اند که به شدت پایین‌ترین سطح مصرف امگا سه را داشتند، هرچه سطح امگا سه بالاتر باشد مغز منفعت بیشتری می‌بیند، اما برای رسیدن به این منفعت تنها کافی است که سطح معقولی از امگا سه را در برنامه غذایی گنجاند.

این نوروفیزیولوژیست افزود: محققان به طور دقیق نمی‌دانند که چگونه سطح امگا سه از مغز محافظت می‌کند، یک نظریه این است که اسیدهای چرب در غشا نورون‌ها نقش مهمی بازی می‌کنند و زمانی که با دیگر اسیدهای چرب جایگزین می‌شوند وضعیت نورون‌ها ناپایدار می‌شود.

کد خبر 617487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.