۷۰ درصد کل انرژی یزد از گاز طبیعی تامین می‌شود

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد با اشاره به تامین ۷۰ درصد کل انرژی استان یزد از گاز طبیعی گفت: در حال حاضر ۹۷ و هشت دهم درصد روستاییان یزد از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید عقلی بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه یزد با اشاره به اینکه شرکت گاز استان یزد در سال ۱۳۷۷ با نخستین خط انتقال گاز استان یزد فعالیت خود را شروع کرد، اظهار کرد: تاکنون ۱۱ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در این استان حفاری، لوله گذاری و انتقال گاز انجام شده است.

وی با بیان اینکه گازرسانی به بیش از ۷۰۳ روستای استان یزد تاکنون انجام شده است، گفت: این تعداد روستا در حالی گازدار شده‌اند که بنا به برنامه شرکت گاز باید به روستاهای بالای ۲۰ خانوار گازرسانی انجام شود که در استان یزد ۳۲۰ روستا می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد از وجود بالغ بر ۵۱۳ هزار مشترک گاز در این استان خبر داد و گفت: علاوه بر ۷۰۳ روستای استان یزد، ۲۴ شهر هم در یزد گازدار هستند.

عقلی خاطرنشان کرد: ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان یزد تحت پوشش گاز طبیعی هستند و از کل روستاهای استان یزد، ۹۷ و هشت دهم درصد روستاها از گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند.

وی تصریح کرد: از ۵۱۳ هزار مشترک شرکت گاز استان یزد، ۸ هزار و ۹۰۰ مشترک که بیش از یک هزار و ۷۰۰ مورد آنها مشترکان عمده هستند، در بخش صنعتی قرار دارند و بالغ بر ۷۰ درصد از سبد انرژی استان یزد مربوط به بخش گاز است.

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد تصریح کرد: تولید برق استان یزد هم در حال حاضر با برق طبیعی انجام می‌شود و همین موضوع نشان دهنده اهمیت و تأثیر گاز و خدمات آن در استان یزد است.

عقلی با بیان اینکه بیش از سه هزار و ۴۰۰ گلخانه هم در استان یزد از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و محصولات تولیدی آن به نقاط مختلف کشور و جهان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان در خطوط استان یزد افت فشار به غیر از مواقع حادثه وجود ندارد، تصریح کرد: در روستاهایی که تعداد خانوار آنها پایین‌تر از سرانه در نظر گرفته شده بود، دهیاری‌ها تعهد کرده بودند که آسفالت را انجام دهند، اما هیچ‌یک از دهستان‌های میانکوه و شیرکوه به تعهدات خود عمل نکردند و همین موضوع ایجاد مشکلاتی را برای مردم روستایی به وجود آورده بود.

وی با بیان اینکه تأمین زمین برای ساخت ایستگاه و مرمت مسیر بعد از گازکشی از تعهدات دهیاری‌ها بود که عمل نشد، گفت: منطقه منشاد با مصوبه ریاست جمهوری و با مبلغ ۱۲ میلیارد تومان توسط شرکت گاز تأمین شد و دهیاری‌ها تعهد خود در این زمینه را انجام ندادند.

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد ادامه داد: بیش از ۲۰۰ هزار متر مکعب سنگ در منطقه کوهستانی برای گازرسانی روستا انجام گرفت و ۲۰۰ هزار متر مکعب هم ماسه بادی در این مسیرها جایگزین سنگ‌ها شد.

عقلی با بیان اینکه دولت برای گازرسانی به روستاها به ازای هر خانوار به صورت میانگین ۱۲ میلیون تومان هزینه می‌کند اما هیچ هزینه‌ای از خانوارها دریافت نمی‌شود عنوان کرد: در بسیاری از نقاط روستایی پیش از گازرسانی هیچ خانواری ساکن نبودند، اما پس از گازرسانی به این روستاها، تعداد قابل توجهی از مردم به روستاها بازگشت داشتند.

وی با اشاره به اینکه بدهی مردم یزد به شرکت گاز استان یزد ۵۰ میلیارد تومان است، گفت: بخش صنعتی استان یزد هم ۷۵۰ میلیارد تومان به این شرکت بدهی دارند.

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد با بیان اینکه پیگیری لازم صورت گرفته که بخش گلخانه‌ای بدهی به شرکت گاز نداشته باشند، گفت: بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان از این میزان مربوط به بخش کشاورزی است.

عقلی تصریح کرد: بخش‌های حمل و نقل، سیمان و شیشه هیچ بدهی به شرکت گاز ندارند و بیشترین حجم این بدهی مربوط به کارخانه‌های فولاد و کاشی و سرامیک است.

وی ادامه داد: نشست‌های کمیته وصول مطالبات به صورت هفتگی برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم ضمن انجام همکاری لازم با بخش‌های مختلف استان، این مبالغ وصول و به حساب خزانه دولت واریز شود تا به این صورت هم از این اعتبار برای اهداف دولت استفاده شود و هم چرخ صنعت به خوبی بچرخد.

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد در ارتباط با خسارت‌های گاز استان از سیل خاطرنشان کرد: تأسیسات گاز استان یزد بیش از ۱۷ میلیارد تومان در سیل اخیر خسارت دید و با توجه به اینکه تمام بخش‌های گاز بیمه هستند، پیگیری در ارتباط با جبران این خسارت در حال انجام است که بخشی از آن تاکنون انجام شده است.

عقلی بیان کرد: پیگیری‌های زیادی صورت گرفت تا در نقاطی که امکان خسارت‌دیدگی در بحران‌های مشابه احتمالی داشتند، تقویت شود که دیگر در این حوزه دچار مشکل نشویم.

وی تصریح کرد: عمده مشکلی که در حوزه سیل داشتیم، ناهماهنگی‌های بعد از سیل بود و در مواردی مجبور شدیم برای جابه‌جایی مسیر سیل، اقدام به قطع گاز کنیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد افزود: در سفر ریاست جمهوری به یزد مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی به بالغ بر ۸۰ روستا در نظر گرفته شد که بیش از ۶۰ روستا انجام شده است.

عقلی گفت: یکی از ویژگی‌های پروژه‌های شرکت گاز این است که ما هیچ پروژه‌ای به صورت نیمه‌کاره رها شده نداریم و تمام پروژه‌هایی که شروع شده در حال انجام است و به پایان می‌رسد.

وی افزود: مبلغ شش میلیون تومان به ازای هر خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و مجموعاً پنج میلیارد تومان در چهارچوب مسئولیت‌های اجتماعی سازمان در سفر ریاست جمهوری به استان در نظر گرفته شد که تاکنون کمتر از یک میلیارد تومان از این مبلغ توسط کمیته امداد جذب شده است.

کد خبر 617422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.