تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت آموزش‌وپرورش و قوه‌قضاییه برای اعتلای فرهنگ صلح

آئین تبادل تفاهم‌نامه همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌قضائیه با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و معاون رئیس قوه‌قضائیه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور برگزار شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، قاسم احمدی‌لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پیگیری دو سند در دو حوزه مختلف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند تحول قضائی، اظهار کرد: اعتلای فرهنگ و موضوعاتی تحت عنوان همیاران صلح از اهمیت زیادی برخوردار است، از مسائل مهم و مورد توجه در سند تحول قوه قضائیه در ارتباط با آموزش و پرورش همین موضوعات است.

معلمان پایه‌گذاران شورای حل اختلاف در کشور بودند

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع انگاشت نهادی در سند تحول بنیادین آموزش، افزود: اشتراکاتی با قوه قضائیه داریم و بر هر دو سند بنیادین آموزش و پرورش و سند تحول قضائی تاکید داریم.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان روی رفتار خانواده تأثیر دارند و معلمان نیز از بزرگترین سرمایه‌های اجتماعی هستند، معلمان اولین قشر مورد وثوق مردم هستند، زمانی که بحث حل اختلاف مطرح شد به این نتیجه رسیدیم که معلمان پایه‌گذاران شورای حل اختلاف در کشور بودند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رابطه مستقیمی بین آموزش و پرورش و سلامت جامعه وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر آموزش و پرورش سالم باشد، ابعاد اداری و قضائی نیز سالم خواهد بود، در کشورهایی با آموزش و پرورش پیشرفته، جرم را در حداقل می‌بینیم و شاید ما توجه به این قشر را در این ساحت نداشته‌ایم.

وی گفت: ساحت اول سند بنیادین اخلاقی و اعتقادی است، ساحت دیگر سیاسی و بخشی اجتماعی است که شامل رعایت قوانین می‌شود، اگر به دانش‌آموزان و معلمان میدان بدهیم تنظیم‌گر هستند، از این رو برنامه‌ریزی و توانمندسازی افراد مهم است و دوره توانمندسازی باید برای همه برگزار شود و در قالب تشکیلاتی مناسب ادامه پیدا کند تا شوراهای حل اختلاف در مدارس گسترده شود.

دانش قضائی را برای حل اختلاف در مدرسه باید گسترش دهیم

هادی صادقی، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور، با اشاره به لزوم همکاری این قوه و آموزش و پرورش، گفت: اگر دست به دست هم بدهیم و برنامه‌ریزی جامعی داشته باشیم، تحول عظیمی در این دستگاه‌ها ایجاد می‌شود که می‌تواند موجب توسعه جامعه و استقرار عدالت شود و آن را تضمین کند.

وی اضافه کرد: این دو دستگاه در تعامل باهم هستند، آموزش و پرورش می‌تواند کودکانی تربیت کند که تربیت آن‌ها متناسب با جامعه اسلامی و به دنبال عدالت باشد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: ۱۶ میلیون دانش‌آموز داریم و اگر هر دانش‌آموز پای یک پرونده قضائی قرار بگیرد می‌تواند نقش خود را تعریف کند به این صورت که یا پرونده‌ای بسازد یا از ایجاد پرونده‌ای جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه هر دو دستگاه آموزش و پرورش و دستگاه قضائی نیازمند تحولات بنیادین هستند، ادامه داد: در دستگاه‌های قضائی برای تحول و تعالی مسئولیت‌هایی نیاز است و یکی از بخش‌های مورد توجه مردمی‌سازی این دستگاه و رفع اختلافات است؛ هرچه بیشتر بتوانیم از ظرفیت‌های اقشار مردم استفاده کنیم بیشتر اختلافات را منع و پیشگیری می‌کنیم.

صادقی اضافه کرد: صفا، صمیمیت و عدالت را باید بین مردم گستره کنیم، از این رو برای این امر هدف‌گذاری کرده‌ایم و ظرفیت مردمی در این راستا زیاد است، فرهنگ اسلامی و ایرانی به ما آموخته است که باید مردمی باشیم.

وی گفت: دانش‌آموزی که وارد جامعه می‌شود ابتدا باید خود را مهار کند تا حق را پایمال نکند و خود را به قانون و قانون‌گذاری مقید بداند.

کد خبر 617410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.