طرز تهیه کشمش مویز در خانه + خواص، فواید، عوارض و ارزش غذایی انگور خشک بدون تیزاب

کشمش، انگور خشک شده است که در کنترل و تنظیم قند و فشار خون، رفع بیماری های پوستی، کاهش و افزایش وزن، تقویت حافظه، سلامت قلب، تقویت معده و سلامت مو مورد استفاده قرار می گیرد. آگاهی از فواید، خواص، کاربرد، طرز استفاده، عوارض، مضرات و ارزش غذایی کشمش مفید است.

به گزارش ایمنا، زمانی که میوه درخت انگور را خشک کنید، کشمش تهیه می‌شود. کشمش برای بدن افراد به ویژه کودکان مفید است بنابراین توصیه می‌شود از کشمش در برنامه غذایی خانواده خود استفاده کنید.

چگونه در خانه کشمش درست کنیم؟

مقداری انگور را از ساقه جدا کنید و پس از اینکه با آب سرد شستید، آنها را در یک سینی قرار دهید و مقابل نور و حرارت خورشید خشک کنید تا پس از گذشت ۲ تا ۳ روز تبدیل به کشمش شود.

ارزش غذایی کشمش

۱۰۰ گرم کشمش ۲۹۵ کالری دارد که در این صد گرم ترکیبات مغذی زیر وجود دارد:

  • پتاسیم به مقدار ۲۳ درصد
  • کربوهیدارت ۲۶ درصد
  • ویتامین ث ۹ درصد
  • منیزیم ۷ درصد
  • ویتامین ب ۱۲ به مقدار ۱۰ درصد
  • فیبر موجود در این میوه ۲۸ درصد
  • پروتئین ۵ درصد
  • کلسیم ۲ درصد

خواص کشمش

کشمش خاصیت زیادی برای بدن دارد. کشمش تأثیر زیادی در کاهش فشار خون، کاهش استرس، رفع کم خونی، رفع شوره سر و تقویت حافظه دارد و برای سلامت قلب، کبد، پوست، مو و چشم مفید است.

طرز تهیه کشمش مویز در خانه + خواص، فواید، عوارض و ارزش غذایی انگور خشک بدون تیزاب

خاصیت آنتی اکسیدانی کشمش

وجود آنتی اکسیدان در کشمش اجازه نمی‌دهد که سلول‌ها تخریب شوند بنابراین خواص ضد سرطانی دارد. پس بهتر است از این ماده غذایی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

خواص کشمش برای قلب و کنترل فشارخون

به دلیل وجود پتاسیم در کشمش، این ماده غذایی می‌تواند فشار خون را کنترل کند و در نهایت منجر به سلامت قلب شود. افرادی که دارای فشار خون هستند، می‌توانند از کشمش در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

کشمش و دیابت

مصرف متعادل کشمش در کنترل قند خون بسیار مفید است اما با توجه به اینکه میوه‌های خشک قند زیادی دارند و می‌تواند سطح تری گلیسیرید را زیاد کند، همین موضوع باعث ابتلاء به دیابت می‌شود.

کشمش باعث کاهش استرس می‌شود

برای کاهش دادن استرس خود لازم است کشمش را به صورت روزانه مصرف کنید. با خوردن مقداری از کشمش خشک شده می‌توانید استرس‌های خود را به صورت قابل توجهی از بین ببرید. استفاده از دم‌نوش های این میوه خشک شده می‌تواند در این موضوع به شما کمک کند.

خواص کشمش برای حافظه

به دلیل وجود مقدار زیادی بور در کشمش، این ماده غذایی برای تقویت حافظه بسیار مفید است و ابتلاء به آلزایمر یا زوال عقل را عقب می‌اندازد.

خواص کشمش برای لاغری

استفاده از کشمش منجر به احساس سیری در افراد می‌شود. کسانی که قصد لاغری دارند، می‌توانند با مصرف کشمش، از پرخوری خود جلوگیری کنند و با استفاده از رژیم غذایی مناسب، به لاغری خود کمک کنند.

خواص کشمش برای مو

کشمش تأثیر زیادی در درمان ریزش مو دارد. ویتامین‌هایی که در این ماده غذایی وجود دارد، نقش زیادی در درمان ریزش مو و همچنین براق و ضخیم شدن موهای شما دارد. این میوه خشک می‌تواند شوره سر را هم از بین ببرد.

خواص کشمش سبز برای معده

کشمش فیبر زیادی دارد که همین موضوع باعث می‌شود مواد سمی از دستگاه گوارش بدن خارج شود. مصرف کشمش کمک زیادی در رفع نفخ شکم و درمان بیماری‌های روده و معده دارد همچنین موجب هضم بهتر غذا نیز می‌شود. کشمش در درمان معده درد هم مفید است.

طرز تهیه کشمش مویز در خانه + خواص، فواید، عوارض و ارزش غذایی انگور خشک بدون تیزاب

خواص کشمش و گردو

ترکیب کشمش و گردو دارای خواص زیادی است. به دلیل وجود مقدار زیاد ید در گردو و کشمش مصرف این دو ماده غذایی برای غده تیروئید بدن مفید است چراکه عملکرد نامناسب این غده موجب کاهش میزان سوخت و ساز بدن می‌شود. بهتر است این ماده غذایی را جایگزین بسیاری از تنقلات مضر کنید.

آیا کشمش باعث افزایش وزن می‌شود؟

اگر زیاد از حد از کشمش در برنامه غذایی خود استفاده کنید ممکن است منجر به افزایش وزن شما شود.

خوردن کشمش در دوران بارداری

در دوران بارداری بهتر است از یک رژیم غذایی مناسب و مفید استفاده کنید. علی رغم خواص زیاد کشمش برای مادر و جنین در این دوره، اما مصرف بیش از حد این ماده غذایی می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی از جمله ناراحتی معده، نفخ معده و اسهال شود.

عوارض مصرف بیش از حد کشمش

مصرف بیش از حد کشمش می‌تواند باعث انسداد روده و گاز روده شود. چراکه فیبر زیادی که در کشمش وجود دارد، برای شکم مضر است. علاوه بر این، این میوه خشک می‌تواند حساسیت‌های آلرژیک مانند مشکلات تنفسی، تب، اسهال و خس‌خس سینه را در افراد ایجاد کند.

کد خبر 616520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.