تکمیل گردشگری مجازی تخت فولاد تا ۱ ماه آینده

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد شهرداری اصفهان گفت: تا حدود یک ماه دیگر موضوع گردشگری مجازی تخت فولاد تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین برخی از زیرساخت‌ها که در این آرامستان آماده نشده بود با کمک مدیریت شهری دنبال شده است و مشکل آن حل خواهد شد.

ابراهیم عمرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با وجود ظرفیت‌های خوب معنوی و فرهنگی مجموعه بزرگ تخت فولاد تلاش کرده‌ایم این مکان را به محلی برای گردشگری مذهبی زائران، شهروندان و گردشگران تبدیل کنیم.

وی افزود: رویکرد مدیریت تخت فولاد از ابتدای سال جاری بر این بوده است که همه فعالیت‌ها بر محور گردشگری معنوی متمرکز شود. ایجاد و توسعه زیرساخت‌هایی که به این موضوع کمک می‌کند در دستور کار مدیریت تخت فولاد است.

مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه مرمت و بازسازی، تصریح کرد: برای این منظور پیوست فرهنگی و گردشگری مکان یا بقعه مورد نظر را آماده کرده‌ایم و بر اساس آن اقدام به مرمت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: تمام مرمت‌های این مجموعه با طراحی و توجه به پیوست فرهنگی اتفاق افتاده است. این موضوع کمک می‌کند نگاه در موضوع مرمت، فقط سخت‌افزاری نباشد و بدانیم که قرار است چه نوع کاربری یا چه نوع استفاده‌ای را دنبال کنیم.

عمرانی افزود: یکی از کمبودهایی که در مجموعه بزرگ تخت فولاد ملموس بود، زیرساخت‌های مجازی این آرامستان بود که در زمان شیوع ویروس کرونا به وضوح دیده می‌شد.

وی با اشاره به ضرورت تقویت زیرساخت‌های مجازی مجموعه تخت فولاد تصریح کرد: بخشی از این زیرساخت فراهم شده است تا یک زائر یا گردشگر بتواند در این فضا حضور یابد و به بهترین شکل از ظرفیت‌های آن بهره ببرد.

مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد شهرداری اصفهان گفت: تا حدود یک ماه دیگر موضوع گردشگری مجازی تخت فولاد تکمیل و محقق می‌شود و به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین برخی از زیرساخت‌ها که در این آرامستان آماده نشده بود با کمک مدیریت شهری دنبال شده است و حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: قله ارائه خدمات و تسهیلات مجموعه معنوی تخت فولاد را در تعطیلات عید نوروز سال ۱۴۰۲ شاهد خواهیم بود تا بتوانیم در فصل بهار و ماه مبارک رمضان بهتر از گذشته در خدمت مردم و عموم زائران باشیم.

به گزارش ایمنا، تخت فولاد اصفهان با نام وادی‌السلام ثانی، دومین قبرستان جهان تشیع آرامگاه بیش از دو هزار فقیه، مجتهد، شاعر، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی و همچنین سایت موزه‌ای گردشگری برای طالبان فرهنگ و معرفت است.

این آرامستان معنوی در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۷۳۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و این ظرفیت را دارد که به یکی از مقاصد گردشگری مذهبی ایران و تاریخ معماری اصفهان تبدیل شود، زیرا تنها یک قبرستان ساده نیست بلکه گنجینه‌ای از مشاهیر و مفاخر ایران و جهان اسلام است.

مکان‌های مهم و تاریخی ثبت شده ملی تخت فولاد عبارتند از: تکیه فاضل هندی، تکیه میرفندرسکی معروف به تکیه بختیاری‌ها، سنگ قبر بابا فولاد حلوایی، آرامگاه بابا رکن‌الدین، تکیه آغاباشی، تکیه آقا حسین خوانساری، تکیه آقا مجلسی، تکیه بروجردی‌ها، تکیه تویسرکانی، تکیه جویباره‌ای، تکیه خاتون‌آبادی، تکیه ریزیها، تکیه سیدالعراقین، تکیه شهشهانی، تکیه فیض، تکیه لسان‌الارض، تکیه مادر شاهزاده، تکیه محمد جعفرآباده‌ای، تکیه میرزا رفیعا، تکیه واله (والهیه)، تکیه چهارسوقی، تکیه کازرونی، تکیه کلباسی (ابوالمعالی)، آرامگاه بیدآبادی، آب‌انبار کازرونی، شبستان مسجد مصلی و مسجد رکن‌الملک.

کد خبر 615626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.