آیا مریخ سکونت‌گاه بعدی بشریت است؟

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: به‌دلیل شباهت‌هایی که سیاره مریخ به زمین دارد، بحث حیات پیرامون این سیاره هنوز مورد بررسی است؛ این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که شاید سیاره مریخ بتواند با کمی تغییر سکونت‌گاه بعدی انسان‌ها محسوب شود.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ویژگی‌های سیاره مریخ و احتمال وجود حیات در سیارات منظومه‌شمسی، اظهار کرد: مسئله‌ای که پیرامون سیاره مریخ حائز اهمیت است، مبحث شباهت ظاهری آن نسبت به زمین خواهد بود.

وی افزود: هنگامی که ماهواره‌های سنجنده به سیاره مریخ ارسال شد، دانشمندان متوجه شدند که این سیاره دارای جو بوده و سطح آن نیز مشابه بیابان‌های زمین است، به همین دلیل بحث وجود حیات در سیارات منظومه‌شمسی مطرح شد.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: معمولاً سیارات گازی منظومه‌شمسی قابل سکونت نیست، زیرا این سیارات گازهای بسیاری دارند و دمای آن‌ها نیز بسیار پایین است، به همین دلیل عملاً حیاتی در این سیارات وجود ندارد.

وی اشاره کرد: اگر بخواهیم سیارات سنگی منظومه‌شمسی یعنی عطارد، زهره، زمین و مریخ را مورد بررسی قرار دهیم، باید گفت که عطارد به دلیل نداشتن جو و نزدیک بودن به خورشید نمی‌تواند میزبان حیات باشد.

مرادی در رابطه با شرایط سیاره زهره گفت: سیاره زهره از جو بسیار غلیظ و اسیدی برخوردار است و حتی سفینه‌هایی که به آن سیاره ارسال شده‌اند نیز نابود شدند؛ بنابراین این سیاره نیز نمی‌تواند حیاتی مانند انسان را در خود جای دهد.

وی افزود: البته هنگامی که ترکیبات گازی سیاره زهره مورد بررسی قرار گرفت دانشمندان متوجه شدند که برخی از عناصر آلی ممکن است در این سیاره وجود داشته باشد.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: در بین سیارات سنگی منظومه‌شمسی مریخ نسبت به همه شباهت بیشتری به زمین دارد؛ البته این سیاره نیز نقاط ضعفی دارد، اما از برخی جهت‌ها مانند زمین است به طور مثال این سیاره سطح مشابه زمین دارد و زمان چرخش آن به دور خورشید نیز تقریباً ۲۴ ساعت است.

وی تاکید کرد: جو موجود در مریخ بسیار رقیق است و نمی‌تواند از پرتوهای خطرناک خورشید محافظت کند به همین دلیل موجودات زنده نمی‌توانند در این سیاره زندگی کنند، اما به دلیل شباهت‌هایی که این سیاره به زمین دارد بحث حیات پیرامون مریخ هنوز مورد بررسی است.

مرادی اضافه کرد: این مسئله از آن جهت حائز اهمیت است که شاید سیاره مریخ بتواند با کمی تغییر سکونت‌گاه بعدی انسان‌ها محسوب شود.

کد خبر 615605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.