راهکارهایی برای افزایش سلامت روده

سلامت روده نقش قابل‌توجهی در سلامتی بدن دارد، بنابراین لازم است با انجام راهکارهایی سلامت روده‌های خود را حفظ کنید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ازآنجاکه روده نقش مهمی در بدن بر عهده دارد، لازم است افراد اقدامات لازم را برای حفظ سلامت آن انجام دهند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ورزش کردن به افزایش تنوع باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند. توصیه می‌شود بزرگسالان پنج روز در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند. همچنین فعالیت‌های تقویت عضلانی در چند روز هفته توصیه می‌شود. در ادامه به بررسی دیگر راهکارها برای افزایش سلامت روده می‌پردازیم:

استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر بالا

فیبر موجود در مواد غذایی برای فعالیت میکروب‌های روده مفید است و به افزایش تنوع و تعداد باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند. لوبیا، دانه‌های کامل، میوه‌ها و سبزیجات، منابع خوبی از فیبر هستند بنابراین از به کار بردن آن‌ها در الگوی غذایی روزانه خود غافل نشوید. بر این اساس لوبیا و انواع سبزیجات را به سوپ، سالاد یا برنج اضافه کنید.

مصرف همه گروه‌های غذایی

طیف گسترده‌ای از باکتری‌های مفید در یک روده سالم وجود دارد. مصرف غذاهای مختلف از همه گروه‌های غذایی، مواد غذایی لازم برای رشد انواع باکتری‌های مفید را تأمین می‌کند. بر این اساس در هنگام درست کردن یک میان وعده حداقل از دو گروه غذایی مانند سیب، پنیر، شیر یا غلات کامل سبوس‌دار را ترکیب کنید.

مصرف غذاهای کامل و کم‌فرآوری شده

بسیاری از غذاهای کم‌فرآوری شده و کامل مانند ماست، دانه‌های سبوس‌دار، میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا، آجیل و ماهی‌های چرب مقدار قند کمتری در مقایسه با غذاهای فرآوری شده دارند که می‌توانند بیماری‌های التهابی روده را کاهش دهند. بر این اساس به عنوان یک میان‌وعده صبح یا بعدازظهر میوه‌ها و آجیل را در برنامه غذایی خود اضافه کنید.

استفاده از غذاهای تخمیرشده

غذاهای تخمیری مانند ماست، کفیر و بعضی پنیرها به طور طبیعی سرشار از پروبیوتیک است که به حفظ میکروبیوم روده سالم کمک می‌کند. بنابراین در تهیه صبحانه یا میان وعده می‌توانید از اسموتی با ماست و توت‌های یخ‌زده استفاده کنید.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 615535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.