سیاراتی متضاد به‌نام «مریخ» و «زهره»

یک ستاره‌شناس گفت: با توجه به اینکه مریخ در فاصله دورتری نسبت به زمین از خورشید قرار گرفته است، شرایط این سیاره برعکس زهره بوده و دمای آن بسیار سردتر است که همین مسئله موجب شده در سیاره مریخ، آب به‌صورت بخار وجود نداشته‌باشد.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به شرایط سیارات نزدیک زمین و تفاوت‌های زهره و مریخ اظهار کرد: سیاره زهره نسبت به زمین، فاصله کمتری با خورشید دارد و به همین دلیل گرمای بیش از اندازه‌ای را تحمل می‌کند.

وی افزود: این گرمای بیش‌ازحد باعث شده است که هنگام رخ‌دادن فعالیت‌های آتش‌فشانی دمای هوا اجازه ندهد، باران تشکیل شود و عملاً فضایی گلخانه‌ای تمام جو سیاره زهره قرار گرفته است.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: درحال‌حاضر شرایط سیاره زهره به شکلی است که به مرور زمان فعالیت آتش‌فشان‌ها منجربه افزایش حجم گوگرد و سولفید جو می‌شود و همواره فضای گلخانه‌ای سیاره در حال افزایش است.

وی تاکید کرد: این شرایط اجازه تشکیل شدن لایه ازون در این سیاره را نمی‌دهد و بنابراین امواج سنگین همواره می‌توانند وارد، سیاره زهره شوند و عملاً امواج مرگبار خورشید حیات احتمالی این سیاره را نیز نابود می‌کند.

منتظری در همین رابطه افزود: سیاره زهره به‌واسطه شرایطی که هم‌اکنون دارد، تبدیل به جهنمی شده است که ۴۵۰ درجه گرمای آن است، اما این شرایط برای سیاره مریخ کاملاً برعکس است.

وی در رابطه با شرایط سیاره مریخ گفت: با توجه به اینکه مریخ در فاصله دورتری نسبت به زمین از خورشید قرار گرفته است شرایط این سیاره برعکس زهره بوده و دمای آن بسیار سردتر است که همین مسئله موجب شده است در سیاره مریخ آب به‌صورت بخار وجود نداشته‌باشد.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: در این شرایط عملاً رطوبتی در سیاره مریخ شکل نمی‌گیرد و به‌مرور زمان نیز آب موجود در سیاره توسط کشش سطحی از سطح سیاره دور می‌شود. در این هنگام طوفان‌های شن و پدیده‌های دیگر می‌توانند آب موجود در سیاره مریخ را به طور کامل از سطح خارج کنند.

وی تاکید کرد: درواقع شرایط موجود در سیاره مریخ باعث شده است که جوی بسیار رقیق در این سیاره تشکیل شود و علائم حیاتی نیز در آن وجود نداشته باشد.

کد خبر 614438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.