مشکلات لثه خطر بروز چه بیماری‌هایی را افزایش می‌دهد؟

مشکلات لثه خطر بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر، بیماری‌های قلبی‌وعروقی، دیابت نوع دو و سرطان را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مشکلات لثه یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مزمن در میان انسان‌ها است که بین ۲۰ تا ۵۰ درصد مردم در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که یک لایه چسبنده از باکتری روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. مراحل اولیه بیماری لثه قابل درمان و برگشت‌پذیر است، اما برخی افراد دچار نوع مزمن مخرب بیماری لثه می‌شوند که غیرقابل برگشت است. در ادامه به بررسی بیماری‌هایی می‌پردازیم که مشکلات لثه خطر بروز آن‌ها را افزایش می‌دهد:

بیماری آلزایمر

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد بیماری لثه متوسط یا شدید به میزان قابل‌توجهی با زوال عقل مرتبط است. ابتلاء به بیماری مزمن لثه به مدت ۱۰ سال یا بیشتر، خطر ابتلاء به آلزایمر را تا ۷۰ درصد افزایش می‌دهد. با این حال مشخص نیست که آیا باکتری در مغز، یک پاسخ ایمنی اصلاح شده یا عوامل دیگر مانند آسیب ناشی از التهاب سیستمیک عامل این ارتباط است یا خیر؟ با این وجود، مراقبت از سلامت دهان و دندان می‌تواند یکی از روش‌های کاهش خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر باشد.

بیماری‌های قلبی-عروقی

بیماری‌های قلبی-عروقی نیز به‌شدت با بیماری لثه مرتبط است. نتایج یک مطالعه بزرگ انجام شده بر بیش از ۱۶۰۰ فرد بالای ۶۰ سال، نشان داده است که بیماری لثه با ۳۰ درصد بیشتر خطر اولین حمله قلبی مرتبط است. همچنین اخیراً مطالعات نشان داده‌اند که التهاب سیستمیک ناشی از بیماری مزمن لثه باعث می‌شود سلول‌های بنیادی بدن گروهی از نوتروفیل‌ها را که نوعی گلبول سفید دفاعی اولیه است، تولید کنند. این سلول‌ها ممکن است با آسیب رساندن به سلول‌هایی که شریان‌ها را پوشانده‌اند به پوشش شریان‌ها آسیب برسانند و باعث ایجاد پلاک‌ها شوند.

دیابت نوع دوم

بیماری لثه یکی از عوارض شناخته‌شده دیابت نوع دوم است و خطر بروز این بیماری را افزایش می‌دهد. فرآیندهایی که این دو بیماری را به هم مرتبط می‌کند، کانون تحقیقات زیادی است و به احتمال زیاد التهاب ناشی از هر بیماری بر دیگری تأثیر می‌گذارد. برای نمونه، دیابت نوع دوم با افزایش التهاب در لثه، خطر ابتلاء به بیماری را افزایش می‌دهد. همچنین مطالعه انجام شده نشان داده است که بیماری لثه به اختلال در سیگنال‌دهی انسولین و مقاومت به انسولین کمک می‌کند، که هر دو می‌توانند دیابت نوع ۲ را تشدید کنند.

سرطان

بیماری لثه با خطر بیشتر ابتلاء به انواع سرطان مرتبط است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری مزمن لثه بین ۱۴ تا ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به هر نوع سرطان هستند. برخی متخصصان معتقدند که این موضوع به التهاب مربوط می‌شود که عاملی برای بیماری لثه و سرطان است.

کد خبر 613679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.