خروج معلولان از حاشیه به متن با ابزار فرهنگ

دبیر پنجمین جشنواره ملی رسانه‌ای معلولان خاطر نشان کرد: زیربنای هر چیزی فرهنگ و اخلاق است و ما در جشنواره رسانه‌ای معلولان به دنبال این هستیم که مردم و مسئولان را با فرهنگ رفتار با فرد معلول آشنا کنیم و در واقع معلول را از حاشیه به متن جامعه، به‌ویژه در عرصه‌های فرهنگی بیاوریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور گلناری امروز پنجشنبه_بیست‌وهشتم مهرماه_ در آئین اختتامیه پنجمین جشنواره ملی رسانه‌ای معلولان، اظهار کرد: خبرگزاری جشنواره هدف نیست بلکه وسیله است.

وی افزود: شعار امسال جشنواره رسانه «به توان فرهنگ» نامگذاری شد چرا که معتقدیم تا زمانی که فرهنگ اصلاح نشود دیگر مسائل نیز درست نخواهد شد و مشکلات ادامه خواهد یافت.

دبیر پنجمین جشنواره ملی رسانه‌ای معلولان خاطر نشان کرد: زیربنای هر چیزی فرهنگ و اخلاق است و ما در جشنواره رسانه‌ای معلولان به دنبال این هستیم که مردم و مسئولان را با فرهنگ رفتار با فرد معلول آشنا کنیم و در واقع معلول را از حاشیه به متن جامعه، به‌ویژه در عرصه‌های فرهنگی بیاوریم.

وی اظهار کرد: هنوز بیشتر افراد جامعه و حتی مسئولان معلولان را در حاشیه می‌بینند و با نگاه ترحم آمیز به آنها می‌نگرند. امروز ۱۰ درصد از جمعیت کل کشورمان را معلولان شامل می‌شوند و سالانه ۶۰ هزار نفر معلول جدید به این آمار افزوده می‌شود.

گلناری با بیان اینکه روزانه ۱۰ نفر در استان اصفهان به جامعه معلولان افزوده می‌شود و همه آن‌ها نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی هستند، تصریح کرد: همه ساله باید حدود ۴۰ میلیارد ریال به بودجه اداره کل بهزیستی استان، اضافه شود تا بتواند به شکلی روزآمد به این جامعه توان‌خواه خدمات بدهد و رسیدگی کند.

وی در ادامه به پیش برنامه‌ها و نشست‌های مرتبط با پنجمین جشنواره رسانه‌ای معلولان پرداخت و افزود: فعالیت‌ها برای برگزاری این دوره از جشنواره از ابتدای امسال آغاز شد و حدود ۸۰۰ اثر به دبیرخانه رسید.

دبیر پنجمین جشنواره ملی رسانه‌ای معلولان ادامه داد: ۶۱۳ اثر از مجموع این آثار شرایط رقابت داشت که توسط ۱۳ داور، بهترین‌ها مشخص و انتخاب شدند.

وی گفت: ۱۲ بخش رسانه‌ای برای این دوره از جشنواره تعریف شده بود که شاهد حضور فعالان رسانه و اهل قلم معلول و عادی از ۲۷ استان کشور در این دوره بودیم.

گلناری با درخواست از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای گنجاندن این جشنواره کشوری در تقویم جشنواره‌های این وزارتخانه، افزود: هر چه پیش رفته‌ایم بخش‌ها و آثار این جشنواره تخصصی‌تر، بهتر و روزآمدتر شده است.

وی خاطر نشان کرد: نباید همه این فعالیت‌ها را به دیده لطف نسبت به معلولان نگریست، بلکه باید به دید وظیفه به آن نگاه کرد و دانست که ما بیش از این‌ها به جامعه معلولان بدهکاریم.

دبیر پنجمین جشنواره ملی رسانه‌ای معلولان بر ضرورت تأمین زیرساخت‌های فکری، فرهنگی و فیزیکی برای معلولان، اظهار کرد: شهرداری اصفهان یکی از نهادهای پیشرو در امر مناسب سازی معابر بوده اما همچنان جای کار بیشتر وجود دارد.

وی افزود: در موضوع زیرساخت فرهنگی نباید شاهد پخش سریال وضعیت سفید از صداوسیما باشیم. معلولی که در این مجموعه نقش ایفا می‌کند برای خنده و طنز انتخاب شده که این درست نیست. معلولان را برای خندیدن بازی ندهیم و آنها را باور کنیم.

کد خبر 613482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.