افزایش ۲.۳ برابری جمعیت سالمند استان اصفهان تا افق ۱۴۳۰

مسئول دبیرخانه شهر دوستدار سالمند گفت: جمعیت سالمند استان تا سال ۱۴۳۰، ۲.۳ برابر می‌شود و ۳۳ درصد از کل جمعیت را سالمندان تشکیل خواهند داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ژاله کرمانی‌اصفهانی روز شنبه_ بیست‌وسوم مهرماه_ در نشست نقش مسئولیت اجتماعی و سالمندی که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: همه ما باید ساختار شهر دوستدار سالمند را برای دوران سالمندی پویا و با نشاط کنیم.

وی افزود: ابعاد شهر دوستدار سالمند در سه حوزه محیطی، اجتماعی و خدماتی تعریف شده که بخش محیطی شامل مسکن، حمل‌ونقل و فضای عمومی است. بخش اجتماعی نیز مشارکت‌های اجتماعی، مدنی، اشتغال و پذیرش سالمند در جامعه را شامل می‌شود.

مسئول دبیرخانه شهر دوستدار سالمند خاطرنشان کرد: شمار شهرهای دوستدار سالمند در سال ۲۰۲۲ به یک‌هزار و ۱۱۴ مورد رسیده و اصفهان در سال ۲۰۱۱ به این شبکه گسترده جهانی ملحق شد.

کرمانی‌اصفهانی تصریح کرد: ۱۰.۷ درصد از جمعیت استان اصفهان سالمند هستند که ۲۱۸ هزار نفر آن مربوط به شهر اصفهان، یعنی مرکز این استان پهناور کشورمان است.

سالمندی ۳۳ درصد جمعیت استان تا افق ۱۴۳۰

وی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۲۰ این آمار به ۵۱۰ هزار سالمند در شهر اصفهان می‌رسد، تاکید کرد: جمعیت سالمند استان تا سال ۱۴۳۰، ۲.۳ برابر می‌شود که ۳۳ درصد از کل جمعیت را سالمندان تشکیل خواهند داد.

مسئول دبیرخانه شهر دوستدار سالمند به شرایط و نحوه انتخاب و تعیین شهر دوستدار سالمند اشاره کرد و گفت: ارزیابی برای انتخاب اصفهان در این بخش سال ۹۸ انجام و در سال ۹۹ برنامه‌ریزی‌ها در دو سطح عملیاتی و راهبردی آغاز شد.

کرمانی گفت: در مرحله اجرا با انتخاب برخی محله‌های شهر و محور گردشگری در شهر اصفهان، فعالیت‌ها در حوزه جمعیت سالمند در حال انجام است و کارشناسان ارزش‌گذاری و نظارت بر این فعالیت‌ها در معاونت فرهنگی شهرداری مستقر هستند، این ارزش‌گذاری و ارزیابی با حضور و مشارکت سازمان‌های مختلف انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دبیرخانه شهر دوستدار سالمند با هدف ارتقای سطح زندگی سالمندان تشکیل شده است، افزود: یکی از این برنامه‌ها اجرای پویش صندلی در مناطق یک و سه شهر اصفهان بود.

در ادامه این نشست، ناصر چاووشی، مسئول واحد مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان گفت: شعار ما به عنوان نسل سوم اتاق بازرگانی، ورود به عرصه‌های اجتماعی و نقش‌آفرینی فعال و مؤثر در این حوزه‌ها راهبردی است.

وی اظهار کرد: توجه به مؤلفه‌های جمعیتی، ضرورت‌ها و نیازمندی‌های قشر سالمند مورد توجه مدیران اتاق بازرگانی است و برپایی این نشست در مسیر کمک به رفع مسائل و مشکلات سالمندان طراحی شده و در همه بخش‌ها همچون مددکاری، سیما و مبلمان شهری و شهرسازی نیازمند برنامه‌ریزی است.

کد خبر 612265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.