۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
خواص زیره سبز چیست؟

زیره سبز به تقویت سیستم ایمنی، کاهش وزن، سلامت پوست، درمان اختلالات تنفسی، درمان بی‌خوابی، تقویت استخوان‌ها و سم‌زدایی بدن کمک شایانی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زیره دانه‌ای معطر و ضد نفخ است که گیاهی شبیه بوته هویج دارد. برگ‌های این گیاه ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر و ارتفاع آن تقریباً ۵۰ سانتی‌متر است. میوه این گیاه نیز هلالی شکل و دارای خطوط برجسته به اندازه دو میلی‌متر است. دو نوع زیره در دنیا وجود دارد که شامل زیره سبز و سیاه می‌شود. زیره سبز دارای طبع گرم و خشک است و سرشار از آهن، کلسیم، منیزیم، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین A است. در ادامه به بررسی خواص زیره سبز می‌پردازیم:

تقویت سیستم ایمنی

زیره دارای ویتامین C است و استفاده از آن به عنوان ادویه باعث تقویت سیستم‌ایمنی بدن می‌شود. این ویتامین برای افرادی که به دلیل استرس، سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بسیار مفید است. مصرف کافی ویتامین C روشی ایده‌آل برای بهبود سلامت عمومی است. استفاده از مواد غذایی حاوی این ویتامین در کاهش فشار خون، کاهش خطر سکته قلبی و مغزی، مبارزه با استرس اکسیداتیو که منجر به سرطان می‌شود، بسیار موثر است.

کاهش وزن

مصرف زیره یک درمان موثر برای کاهش وزن و لاغری است، برای از بین بردن وزن و چربی اضافی می‌توان دانه زیره یا عرق زیره را میل کرد. زیره با افزایش سرعت سوخت‌وساز و بهبود هضم موجب سوزاندن سریع کالری در بدن می‌شود. این ماده غذایی حاوی ماده فعالی به نام تیموکینون است، این ماده شیمیایی خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد که در کاهش وزن به بدن کمک می‌کند. تیموکینون با مبارزه با رادیکال‌های آزاد، سموم بدن را پاکسازی می‌کند. همچنین با کمک به سلول‌های بدن برای پاسخ دادن به انسولین و گلوکز، میزان قند خون را پایین نگه می‌دارد.

سلامت پوست

ویتامین E موجود در زیره سبز به عنوان آنتی‌اکسیدان به تقویت دیواره مویرگی در پوست کمک می‌کند و رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل، زیره سبز به عنوان یک ماده طبیعی ضد پیری عمل می‌کند. همچنین، ویتامین E موجود در زیره سبز روند بهبود پوست را تسریع می‌کند و سرعت بازسازی سلول‌ها را افزایش می‌دهد. علاوه بر این زیره سبز دارای خواص ضد قارچ و ضد باکتری است که موجب جلوگیری از عفونت‌های پوستی می‌شود.

درمان اختلالات تنفسی

دانه زیره سبز مانند یک ماده دفع کننده و ضدانعقادی عمل می‌کند که به دفع و از بین بردن مخاط توسط ریه‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، زیره سبز یک محرک و ضدعفونی کننده است و به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری آسم ناشی از عفونت، آلرژی، آلودگی هوا، چاقی، استرس یا نبود تعادل هورمونی در نظر گرفته شده است.

درمان بی‌خوابی

بی‌خوابی یکی از مشکلات رایجی است که افراد زیادی درگیر آن هستند. بعضی از بی‌خوابی‌ها طولانی مدت هستند که ممکن است برای سلامتی مشکل ایجاد کند. استرس، بیماری و درد جزو علائم رایج بی‌خوابی در نظر گرفته می‌شوند. زیره سبز به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها به بهبود کیفیت خواب بسیار کمک می‌کند.

پیشگیری از ابتلا به دیابت

دانه‌های زیره سبز با کاهش ابتلا به هیپوگلیسمی و یا کاهش قند خون به جلوگیری از دیابت کمک می‌کند. هیپوگلیسمی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند تعریق، شکنندگی، ضعف، صحبت کردن با مشکل، سردرگمی، از دست دادن هوشیاری و تشنج شود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مواد موجود در دانه‌های زیره سبز، ممکن است به عنوان یک عامل جدید برای درمان دیابت مفید باشد.

تقویت استخوان‌ها

بدن برای انتقال عصبی، ترشح هورمون، انقباض ماهیچه و کاهش فشار خون به کلسیم نیاز دارد. مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند زیره سبز برای نوجوانان و افرادی که در ابتدای دهه ۲۰ زندگی خود هستند، بسیار اهمیت دارد. زیرا بدن در این سنین به تشکیل کامل توده استخوانی بدن می‌پردازد. با افزایش توده استخوانی خطر ابتلا به پوکی استخوان نیز کاهش پیدا می‌کند.

سم‌زدایی بدن

مواد موجود در زیره سبز مانند کومینالدئید، تیمول و فسفر مواد سم‌زدای خوبی هستند؛ این مواد به دفع ادرار کمک می‌کند و برای عملکرد کلیه نیز مهم هستند. کلیه‌ها علاوه بر حذف سموم بدن از طریق ادرار، مولکول‌های آلی که مقدارشان بیش از اندازه باشد را از خون حذف می‌کنند و به سلامت بدن کمک شایانی می‌کند.

کد خبر 610042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.