زردچوبه به بهبود سلامت مغز و قلب کمک می‌کند

مصرف زردچوبه فواید بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش التهاب، بهبود سلامت قلب، پیشگیری از ابتلا به سرطان و سلامت مغز اشاره کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زردچوبه یک گیاه چند ساله از خانواده زنجبیل است که به صورت پودر و به عنوان ادویه مصرف می‌شود. یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه دارای ۲۹ کالری، ۰.۹ گرم پروتئین، ۰.۳ گرم چربی و ۶.۳ گرم کربوهیدرات است. همچنین، یک قاشق غذاخوری زردچوبه ۲۶ درصد نیاز روزانه انسان به منگنز، ۱۶ درصد به آهن، پنج درصد به پتاسم و سه درصد به ویتامین را تامین می‌کند. کورکومین ماده فعال در زردچوبه است که تصور می‌شود منبع بسیاری از خواص درمانی آن است. در ادامه به بررسی فواید درمانی و سلامتی زردچوبه می‌پردازیم:

کمک به هضم غذا

کورکومین با تحریک کیسه صفرا به تولید صفرا و بهبود هضم غذا کمک می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زردچوبه علائم سوء هاضمه را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

کاهش التهاب

زردچوبه با کاهش سطح دو آنزیم در بدن که باعث بروز التهاب می‌شود، نشان می‌دهد که می‌تواند در درمان بسیاری از وضعیت‌های التهابی موثر باشد. التهاب یک تهدید شایع است و با ابتلا به وضعیت‌هایی مانند بیماری قلبی، دیابت نوع دوم، سکته مغزی، آرتریت، سرطان و بیماری آلزایمر ارتباط دارد.

بهبود سلامت قلب

زردچوبه با جلوگیری از تجمع پلاکت‌های خونی خطر تشکیل لخته خون را کاهش می‌دهد. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که زردچوبه به پیشگیری از تشکیل پلاک در رگ‌های خونی کمک می‌کند. همچنین، متخصصان معتقدند که زردچوبه کلسترول بد را کاهش می‌دهد و از انباشتگی بیشتر آن جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از ابتلا به سرطان

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد زردچوبه به دلیل خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی خود به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک می‌کند. مطالعات اپیدمیولوژی التهاب را به عنوان یک عامل خطرساز بزرگ برای ابتلا به سرطان معرفی کرده است. مشخص شده است که اعمال موضعی زردچوبه می‌تواند بعضی علائم سرطان مانند کاهش حس بویایی، خارش و اندازه زخم و درد را کاهش دهد.

سلامت مغز

اثرات آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و بهبود گردش خون زردچوبه در پیشگیری و درمان بیماری‌های عصبی از جمله بیماری آلزایمر، پارکینسون و ام‌اس مفید است.

دیابت نوع دو

استرس اکسیداتیو و واکنش‌های التهابی عوامل عمده بروز و ابتلا به دیابت نوع دوم هستند. به نظر می‌رسد که زردچوبه با تحریک لوزالمعده به تولید و ترشح انسولین بر دیابت تاثیر می‌گذارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که زردچوبه به تنظیم گلوکز و سوخت‌وساز لیپید در دیابت نوع دوم کمک می‌کند.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 609996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.