رژیم غذایی پرفیبر خطر سرطان کبد را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که رژیم غذایی پرفیبر ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر رژیم غذایی پرفیبر بر خطر بروز سرطان کبد، مطالعه جدیدی انجام دادند و موش‌هایی را بررسی کردند که دارای یک نقص مادرزادی خاص بودند. هنگامی که موش‌های در معرض خطر از رژیم غذایی سرشار از فیبر قابل تخمیر استفاده کردند، خطر ابتلاء به سرطان کبد در آن‌ها افزایش پیدا کرد. محققان این نظریه را مطرح کردند که این شرایط می‌تواند به این دلیل باشد که رژیم غذایی فیبر قابل تخمیر به سرکوب سیستم ایمنی کمک می‌کند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که خطر ابتلاء به سرطان کبد در میان موش‌هایی که دارای یک نقص مادرزادی خاص بودند، زمانی که رژیم غذایی غنی شده با فیبر قابل تخمیر مصرف می‌کردند، بسیار زیاد بود. خون این موش‌ها نیز دارای اسید صفراوی بالایی بود. محققان پیشنهاد می‌کنند که غربالگری سطح اسید صفراوی ممکن است به پیش‌بینی خطر سرطان کبد کمک کند. افرادی که سطح اسید صفراوی بالاتر دارند، ممکن است نیاز به رعایت احتیاط در مصرف میزان غذاهای فرآوری شده غنی با فیبر داشته باشند.

فیبر کربوهیدراتی است که فواید سلامتی خاصی را برای بدن فراهم می‌کند، اما کالری زیادی ندارد و در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. فیبر قابل تخمیر نیز به انواع فیبری اطلاق می‌شود که باکتری‌های روده می‌توانند آن‌ها را تخمیر و تجزیه کنند. در بعضی موارد، تولیدکنندگان مواد غذایی فیبر قابل تخمیر را به غذاهای فرآوری شده اضافه می‌کنند.

کد خبر 609876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.