فومن؛ جولانگاه مسافرکش‌های غیرمجاز

حضور تعداد زیادی مسافرکش غیرمجاز در شهر فومن، مشکلاتی را برای حمل‌ونقل شهری ایجاد کرده و موجب کسادی کسب‌وکار رانندگان تاکسی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه پایدار در جوامع شهری است. وجود زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل و گسترش آن به منظور حفظ سلامت شهروندان و آسایش آنان از وظایف مدیریت شهری است.

تاکسی‌ها از قدیم نقش مهمی در جابه‌جایی شهروندان به خصوص در شهرهای کم‌جمعیت داشته‌اند، بنابراین در نظر داشتن زیرساخت مناسب از نظر فنی و معیشتی برای تاکسی‌ها و تاکسیرانان شرایط را برای آسایش خاطر ساکنان شهرهای کوچک فراهم می‌کند.

افزایش بیکاری در فومن موجب شده است که افراد بسیاری در این شهر برای کسب درآمد اقدام به خرید خودرو کنند و به صورت غیرمجاز و بدون هیچ کد و آرمی در خطوط تاکسیرانی فومن اقدام به جابه‌جایی مسافر کنند، این مسئله مشکلات زیادی را برای سیستم حمل‌ونقل شهری ایجاد کرده و موجب کسادی کسب‌وکار رانندگان تاکسی در فومن شده است، طی سال‌های اخیر نیز هیچ‌گونه اقدامی از سوی اعضای شورای ترافیک و پلیس راهور فومن برای ساماندهی مسافرکش‌های شخصی این شهر انجام نشده است.

۱۰۰ مسافرکش شخصی در فومن فعالیت می‌کنند

جواد جباری، سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری فومن در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مسافرکش‌های شخصی و غیرمجاز یکی از معضلات بزرگ این شهر است و این رانندگان باید هرچه سریع‌تر ساماندهی شوند.

وی می‌افزاید: سال‌های زیادی است که مسافرکش‌های شخصی در شهر فومن به صورت غیرمجاز اقدام به جابه‌جایی مسافران می‌کنند و این مسئله موجب کسادی بازار رانندگان تاکسی این بخش و بیکاری آنان شده است.

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری فومن با بیان اینکه درحال‌حاضر حدود ۱۰۰ مسافرکش شخصی در شهر فومن فعالیت می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه هزینه بسیاری از کالا و خدمات از جمله بیمه شخص ثالث، بیمه رانندگان تاکسی، لوازم یدکی، لاستیک، روغن و تعمیر و سرویس خودرو چندین برابر افزایش یافته است و بسیاری از تاکسیرانان از وضعیت اقتصادی و مالی خوبی برخوردار نیستند و سالیانه مالیات و عوارض پرداخت می‌کنند، حضور مسافرکش‌های غیرمجاز، امنیت شغلی رانندگان تاکسی را تهدید می‌کند.

جباری تاکید می‌کند: در هر خط تاکسیرانی این شهر حدود ۱۰ تا ۱۲ مسافرکش شخصی به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کند که بسیاری از این افراد شغل دوم دارند و بازنشسته هستند.

وی تصریح می‌کند: برای ساماندهی مسافرکش‌های شخصی با پلیس راهور مکاتبات لازم انجام شده است، اما پلیس راهور می‌گوید، این موضوع چند سالی است که از دستور کار پلیس راهور خارج شده است و در این رابطه نمی‌تواند اقدامی انجام دهد.

جریمه پلیس برای مسافرکش‌های شخصی بازدارنده نیست

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری فومن با بیان اینکه فعالیت مسافرکش‌های شخصی و غیرمجاز معضل بسیاری از شهرهای گیلان است و مسئولان متولی و پلیس راهور باید چاره‌ای برای رفع این مشکل بیاندیشند، اظهار می‌کند: در حال حاضر نرخ جریمه پلیس راهور برای مسافرکش‌های شخصی حدود ۲۰ هزار تومان است که این نرخ جریمه برای جلوگیری از تخلف مسافرکش‌های غیرمجاز بازدارنده نیست و رانندگان متخلف به راحتی جریمه را پرداخت می‌کنند و دوباره کار خود را از سرمی گیرند.

جباری اضافه می‌کند: با توجه به اینکه رانندگان تاکسی شهری به جز سهمیه بنزین از دولت یارانه و تسهیلاتی دیگری دریافت نمی‌کنند و قیمت خودروهای تاکسی نیز بسیار بالا است، بنابراین افراد برای خرید تاکسی اقدام نمی‌کنند و با خودرو شخصی و به صورت غیرمجاز مسافرکشی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسافرکش‌های شخصی برای فعالیت در شهر باید تحت پوشش سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری فومن مشغول کار شوند، ادامه می‌دهد: از اعضای شورای ترافیک شهرستان فومن انتظار داریم که در راستای ساماندهی مسافرکش‌های شخصی اقدامات لازم را انجام دهند.

مسافرکش‌های شخصی توسط پلیس ساماندهی می‌شود

سیامک احمدزاده، رئیس شورای اسلامی شهر فومن در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طی سال‌های گذشته حضور مسافرکش‌های شخصی در فومن همواره یکی از مشکلات این شهر بوده است و در حال حاضر حدود یکصد راننده غیرمجاز در خطوط فومن به قلعه رودخان، ماسوله، شفت، صومعه سرا و رشت اقدام به مسافرکشی می‌کنند و مشکلاتی را برای کسب و کار تاکسیرانان فومن ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هماهنگی لازم با پلیس راهور انجام شده و تا چند روز آینده مسافرکش‌های شخصی ساماندهی می‌شود، می‌افزاید: در این طرح مسافرکش‌های شخصی برای نخستین بار توسط پلیس جریمه می‌شوند و در صورت تکرار تخلف به پارکینگ منتقل خواهند شد.

رئیس شورای اسلامی شهر فومن دلیل افزایش مسافرکش‌های شخصی را بسته شدن کارخانجات این شهر طی سال‌های گذشته و نبود شغل مناسب می‌داند و تصریح می‌کند: تا زمانی که دولت برای مردم شغل مناسبی ایجاد نکند شغل‌های کاذب در جامعه روز به روز افزایش خواهد یافت.

احمدزاده خاطرنشان می‌کند: فومن در دهه ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ یکی از قطب‌های پرورش کرم و پیله ابریشم در ایران بود و بسیاری مردم به شغل نوغداری مشغول بودند و این شهر نخ ابریشمی کارخانجاتی نساجی و پارچه‌بافی گیلان را تأمین می‌کرد، اما به دلیل حمایت نشدن از سوی دولت این مراکز تولیدی و صنایع وابسته تعطیل شدند و جوانان در حال حاضر برای امرار معاش خانواده مجبور به انتخاب شغل‌های کاذب هستند.

وی تاکید می‌کند: نمایندگان مجلس باید لایحه‌هایی را در راستای حمایت از تولید تصویب کنند تا تولیدکنندگان در تمام شهرها بتوانند با کمک دولت واحدهای تولیدی خود را راه‌اندازی کرده و برای جوانان منطقه خود شغل ثابت ایجاد کنند.

گزارش از محمدرضا رشیدی؛ خبرنگار شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 606762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.