پیشتازی شهر اصفهان در هنرهای معاصر

یک نقاش، ویدئوآرتیست و هنرمند هنر محیطی گفت: شهر اصفهان نسبت به سایر شهرهای کشور در عرصه هنرهای معاصر پیشتاز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرشته عالمشاه در نشست تخصصی درخصوص نمایشگاه ویدئوآرت، دیجیتال‌آرت و چیدمانِ «انسان معاصر دو» با موضوع «حقیقت جعلی» اظهار کرد: تکنولوژی بخش بزرگی از زندگی ما را فراگرفته است که به‌طور روزمره، ساعت‌های زیادی با آن در ارتباط هستیم و نسل بعدی بیشتر از ما با آن در ارتباط خواهد بود.

وی افزود: تکنولوژی برخلاف عده‌ای که آن را تهدید می‌دانند، ابزاری برای خلاقیت و قدرت بیشتر هنرمند است، تکنولوژی محدودیت‌ها را برای هنرمندان برطرف می‌کند و دنیای بی‌مرزی را برای خلق آثار جدید در اختیار هنرمند قرار می‌دهد، ضمن اینکه تکنولوژی باعث شده آثار هنرمندان توسط افراد بیشتری دیده شود و هنرمند بازخوردهای بیشتری از مخاطبان نسبت به آثارش دریافت کند.

این نقاش، ویدئوآرتیست و هنرمند هنر محیطی تصریح کرد: شاید بسیاری از هنرمندان در برابر استفاده از تکنولوژی در خلق آثار جدیدشان مقاومت نشان دهند، اما آگاهی و تجربه استفاده از تکنولوژی به هنرمند برای خلق آثار با خلاقیت و اثربخشی بیشتر کمک می‌کند.

وی تأکید کرد: اگر قرار باشد همچون همپای کشورهای جهان در عرصه هنر پیش برویم باید تکنولوژی در خدمت تمام رشته‌های هنری به‌ویژه هنرهای سنتی باشد، زیرا هنر سنتی از هنرهای معاصر جدا نیست. هنرهای سنتی ما بخشی را از گذشته گرفته‌اند اما ما انسان معاصر هستیم و می‌توانیم هنرهای سنتی را به هنرهای معاصر در موضوع، تکنیک و سایر موارد نزدیک کنیم.

عالمشاه ادامه داد: نزدیک کردن هنر سنتی به هنر معاصر نفی و فراموش کردن گذشته هنری نیست به‌عنوان‌مثال من هنرمند به دلیل اینکه از ویدئوآرت استفاده می‌کنم، به این معنا نیست که در خلق آثارم از هنر سنتی استفاده نکنم. به نظر من مرزبندی هنر سنتی و هنرهای معاصر، مرزبندی ذهنی و ازنظر من مرزبندی‌های محدودکننده‌ای برای هنرمند است.

وی اظهار کرد: اصفهان مهد هنر است و در دوره‌ای خاص پایگاه قوی هنر در بین کشورهای جهان بوده است، اما باید با همان سرعت و قدرت در دوران معاصر در عرصه هنر حرکت کند. درواقع نه اصفهان بلکه هر شهری که خاستگاه هنر در گذشته بوده است نیز باید خود را هم‌پا با تغییرات هنرهای معاصر حرکت دهد و ما باید هنرهای سنتی که به ما به ارث رسیده است را با استفاده از تکنولوژی‌های جدید به دنیا معرفی و عرضه کنیم.

این نقاش، ویدئوآرتیست و هنرمند هنر محیطی گفت: هنرمندانی که در حوزه هنرهای معاصر فعالیت دارند، همیشه با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند که یکی از این مشکلات الزام و پایبندی آنان به هنرهای سنتی است؛ این الزام هنرهای معاصر توسط برخی مسئولان به هنرمندان، به دلیل نداشتن شناخت کافی از حوزه هنرهای معاصر و اهمیت آن است.

عالمشاه گفت: در حال حاضر، شرایط اقتصادی موجود در جامعه و حمایت نشدن از مقوله هنر باعث شده است بسیاری از ایده‌های نو در رشته‌های هنری اجرا نشود و هنرمندان به‌ویژه هنرمندان هنرهای معاصر مجبور هستند ایده‌های خود را محدود کنند.

وی اضافه کرد: هنر معاصر در ایران وارد مرحله عمومی، نشده است و در کشورمان این هنر به‌نوعی در مرحله نوزادی قرار دارد. اینکه هنر معاصر عمومی شود، چرخه‌ای است که نیاز به آموزش و عرضه بیشتر آن توسط هنرمند به مردم دارد اما نباید این نکته را فراموش کرد که شهر اصفهان نسبت به سایر شهرهای کشور در عرصه هنرهای معاصر پیشتاز است.

به گزارش ایمنا، نشست تخصصی درباره نمایشگاه ویدئوآرت، دیجیتال‌آرت و چیدمان با عنوان «انسان معاصر دو» و موضوع «حقیقت جعلی» به همت انجمن هنرمندان نقاش اصفهان برگزار شد.

کد خبر 606614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.