لزوم کنترل مصرف نمک در بیماران قلبی

یک کارشناس تغذیه پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان گفت: مصرف زیاد نمک برای افراد سالم مطلوب نیست و بیماران قلبی نیز باید نسبت به مصرف نمک با احتیاط عمل کنند. از آن‌جایی که برخی از منابع غذایی شامل نمک می‌شود در طبخ غذا باید از میزان نمک کم‌تری استفاده کرد.

فیروزه سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در بیماران قلبی موارد به‌خصوصی نیز وجود دارد، اظهار کرد: برای برخی از بیماران قلبی که به‌طورمثال دچار افزایش ضربان قلب می‌شوند، مصرف قهوه مناسب نیست.

وی افزود: در نحوه مصرف و رژیم غذایی موارد استثنا نیز وجود دارد، اما بیشتر موارد مهم در تغذیه برای بیماران قلبی و افرادی که قصد دارند سلامت بدن خود را افزایش دهند، صدق می‌کند.

این کارشناس تغذیه پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان ادامه داد: یکی از مواد غذایی که برای سلامت بدن و به‌خصوص قلب از اهمیت بسیاری برخوردار است، مصرف نمک است.

وی تصریح کرد: مصرف نمک معمولاً در حد پنج گرم توصیه می‌شود که این مقدار برابر با یک قاشق مرباخوری است، اما متأسفانه مصرف نمک در جامعه کنونی از این مقدار بسیاری بیشتر است.

سجادی با اشاره به اینکه بسیاری از نمک‌های مصرفی روزانه به شکل مخفی در غذا وجود دارد، گفت: علاوه بر اینکه نمک در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیاری از منابع غذایی اصلی نیز دارای نمک است.

وی افزود: در جامعه هیچ نانی وجود ندارد که حتی کم نمک محسوب شود و معمولاً در هر صد گرم نان یک تا ۱.۵ گرم نمک وجود دارد؛ در هر وعده غذایی ممکن است بیش از صد گرم نان مصرف شود.

این کارشناس تغذیه پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان تاکید کرد: با توجه به اینکه نمک در بسیاری از منابع غذایی وجود دارد، توصیه می‌شود مصرف نمک روزانه کاهش یابد و تا حد امکان از طعم‌دهنده‌های طبیعی مانند آب‌لیمو، نارنج و دیگر چاشنی‌های ترش استفاده شود، همچنین استفاده از ادویه‌جات و گیاهان خشک نیز توصیه می‌شود.

وی در همین رابطه ادامه داد: مصرف نمک برای افراد سالم مطلوب نیست و بیماران قلبی نیز باید نسبت به مصرف نمک با احتیاط عمل کنند. از آن‌جایی که برخی از منابع غذایی شامل نمک می‌شود در طبخ غذا باید از میزان نمک کم‌تری استفاده کرد.

سجادی اشاره کرد: توصیه می‌شود از مصرف غذاهایی که فرآورده شده هستند و از نمک زیادی نیز برخوردارند، مانند خیارشور و چیپس خودداری شود.

کد خبر 606013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.