چگونه می‌توان ریزش موی ناشی از کرونای طولانی‌مدت را کنترل کرد؟

با کاهش استرس، مصرف مکمل، پیروی کردن از رژیم غذایی سالم و خواب کافی می‌توان ریزش مو ناشی از کرونای طولانی مدت را کاهش داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کرونا ممکن است افراد را تا مدت‌ها پس از بهبود یافتن از بیماری تحت تأثیر قرار دهند، یکی از علائم کرونای طولانی مدت ریزش مو است. زمانی که فرد به ویروس کرونا آلوده می‌‎شود، ساختار مو دچار تغییر می‏‌شود، زیرا بدن در حال مقابله با ویروس است و انرژی زیادی برای تقویت مو صرف نمی‌کند.

ریزش مو ناشی از بیماری کووید -۱۹ با علائم خاصی مانند قرمزی، پوسته-پوسته شدن، خارش یا سوزش پوست سر همراه نیست. نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که ۶۰ درصد افراد آلوده به ویروس کرونا دچار ریزش مو می‌شوند. در ادامه به بررسی اقداماتی می‌پردازیم که به کاهش ریزش مو ناشی از کرونا کمک شایانی می‌کند:

کاهش استرس

استرس یک عامل رایج ریزش مو است، چرخه رشد مو شامل سه مرحله مجزا به نام‌های آناژن، کاتاژن و تلوژن است. آناژن مرحله فعال رشد مو است، کاناژن مرحله میانی و تلوژن فاز استراحت یا ریزش مو است. مرحله آناژن سه تا شش سال طول می‌کشد، مرحله کاتاژن نیز دو تا چهار هفته طول می‌کشد، در حالی که مرحله تلوژن دو تا چهار ماه طول می‌کشد. همه موهای سر در یکی از مراحل این چرخه قرار دارند و فقط ۱۰ درصد آن‌ها در حالت تلوژن واقع شده‌اند. با این وجود، یک رویداد استرس‌زا مانند عفونت کووید -۱۹ باعث می‎‌شود موها یک‌باره وارد فاز تلوژن شوند که دو تا چهار ماه بعد باعث ریزش مو می‌شود. انجام دادن فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن و ورزش به کاهش استرس کمک شایانی می‌کند.

مصرف مکمل

ویتامین‌ها نقش مهمی در کاهش ریزش مو دارد؛ ویتامین D، روی و ویتامین‌های B نقش قابل‌توجهی بر رشد مو دارد. اگرچه همه این مواد مغذی را می‌توان از رژیم غذایی دریافت کرد، افراد در بسیاری از مواقع یا به دلیل بیماری‌ها دچار کمبود این مواد مغذی می‌شوند. در چنین شرایطی، لازم است افراد از بعضی مکمل‌ها استفاده کنند تا کمبود مواد مغذی بدن تأمین شود. البته مهم است که پیش از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید و دوز توصیه شده را استفاده کنید.

پیروی کردن از رژیم غذایی سالم

پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم و متعادل با مواد مغذی ضروری کافی و هیدراته نگه داشتن بدن به بهبود سلامت مو کمک شایانی می‌کند. بدین منظور لازم است ماهی‌های چرب را در رژیم غذایی خود بگنجانید، زیرا منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم و ویتامین‌های B است که به سلامت مو کمک می‌کند. تخم‌مرغ نیز برای سلامت مو نیز مفید است زیرا حاوی پروتئین، بیوتین، روی، انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی است. همچنین، سبزیجات با برگ سبز و میوه‌ها مانند انواع توت‌ها، گیلاس، زردآلو، انگور و پرتقال سرشار از مواد مغذی هستند که از ریزش مو جلوگیری می‌کند. مغزها و دانه‌ها نیز حاوی ویتامین E، روی، سلنیوم و اسیدهای چرب امگا سه هستند که مانع ریزش مو می‌شوند.

خواب کافی

خواب کافی نیز مانع ریزش مو می‌شود. هورمون ملاتونین به رشد مو کمک می‌کند؛ این هورمون هنگام خواب شب‌ها در مغز ترشح می‌شود. بنابراین کمبود خواب یا خواب بی‌کیفیت می‌تواند بر تولید ملاتونین تأثیر بگذارد که می‌تواند بر سلامت مو نیز اثر گذار باشد. اگر دچار ریزش مو شدید شده‌اید و بهبود پیدا نکرد، درمان‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان میزان ریزش مو را کاهش داد.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 604679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.