خواب چه تاثیری بر بیماری کبد چرب دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد افرادی که خواب ضعیفی در طول شب دارند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری کبد چرب زمانی رخ می‌دهد که چربی اضافه در کبد تجمع پیدا می‌کند، به همین دلیل به آن «استئاتوز کبدی» نیز گفته می‌شود. معمولاً افراد مبتلا به این بیماری هیچ علائمی ندارند، بنابراین تأخیر در تشخیص بیماری باعث آسیب به کبد می‌شود. چاقی و سبک زندگی ناسالم خطر بروز بیماری کبد چرب را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. نتایج مطالعات انجام شده نیز نشان می‌دهد که عادات خواب می‌تواند تعیین کند که آیا فرد در معرض خطر ابتلاء به این بیماری قرار دارد یا خیر؟

تأثیر عادات خواب بر بیماری کبد چرب

خواب بخش مهمی از زندگی افراد است که به تأمین انرژی بدن کمک شایانی می‌کند. محققان معتقدند که بعضی از عادات خواب می‌تواند بر عملکرد بدن و اندام‌های خاص تأثیر بگذارد. به نظر می‌رسد که عادت‌های خواب مانند چرت زدن، خروپف کردن و بیدار ماندن تا دیروقت خطر ابتلاء به بیماری کبد چرب را افزایش می‌دهد. افرادی که خواب ضعیفی در طول شب دارند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به این بیماری هستند. نتایج بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که بهبود کیفیت خواب خطر ابتلاء به بیماری کبد چرب را به میزان ۲۹ درصد کاهش می‌دهد. البته لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تائید شود.

دیگر عوامل تأثیرگذار بر بیماری کبد چرب

به گفته محققان اضافه وزن یا چاقی، دیابت نوع دوم، سندرم متابولیک یا مصرف بعضی از داروهای تجویز شده می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری کبد چرب را افزایش دهد. کسانی که فشار خون بالا دارند، درگیر چربی خون هستند، عفونت‌هایی مانند هپاتیت C دارند یا در معرض بعضی سموم قرار گرفته‌اند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به بیماری کبد چرب قرار دارند.

روش درمان بیماری کبد چرب

هیچ داروی خاصی برای درمان بیماری کبد چرب وجود ندارد. با این وجود، پزشکان معتقدند که پیروی از سبک زندگی سالم می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود. بنابراین توصیه شده است وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ کنید، از رژیم غذایی سالم پیروی کرده و به صورت منظم ورزش کنید.

پیشگیری از بروز بیماری کبد چرب

روش درمان و پیشگیری از بروز بیماری کبد چرب تقریباً یکسان است، به‌طوری‌که بهترین روش برای کاهش خطر ابتلاء به این بیماری، حفظ وزن متعادل، داشتن فعالیت بدنی و پیروی کردن از رژیم غذایی سالم است.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 604073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.