رابطه مستقیم تاریکی و لذت‌گرایی در مکتب رواقی‌گری

یک روانشناس و محقق دانشگاه گفت: رواقی‌ها معتقدند به دنبال لذت رفتن در زندگی اگر چه امری اجتناب ناپذیر است اما حکم فضای تاریکی را دارد که وقتی وارد آن شدید دچار نوعی کشش می‌شوید و تاریکی شما را به سمت خود می‌کشاند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌رضا رفیعی امروز سه‌شنبه _پانزدهم شهریورماه_ در دومین نشست نقد و بررسی کتاب فلسفه‌ای برای زندگی، اثر «ویلیام اروین» در رویداد کتاب محور سه‌شنبه‌های فصل سخن، اظهار کرد: فکر کردن به یک رویداد تلخ در شرایط عادی می‌تواند کمک کننده باشد یا اینکه برای موقعیت‌های آینده به فرد کمک کند تا با آن وضعیت خود را بهتر وفق دهد.

وی افزود: راهکارهایی که در این کتاب به آنها اشاره شده به سه محدوده زمانی، ماضی، فعلی و آتی محدود می‌شود. از جمله مواردی که در کتاب نوشته شده این است که به ما خاطر نشان می‌کند ممکن است شما در آینده دچار موقعیت‌های بحرانی و تلخ شوید و باید برای آن شرایط راه حل داشته و به آن فکر کرده باشید.

این روانشناس و محقق دانشگاه تصریح کرد: فرد در حقیقت می‌خواهد از همین زمان کنونی برای اتفاقی که اضطراب آور است و در آینده نزدیک قرار است با آن دست و پنجه نرم کند، آن برنامه ریزی کند. حضور در کنکور یک مثال خوب در این قضیه است که از قبل باید برای آن برنامه داشت و تلاش کرد.

وی ادامه داد: وقتی ورزشکاری قرار باشد در یک مسابقه شرکت کند باید به شکل مداوم تمرین کند و اضطراب این را دارد که با این مسابقه می‌تواند در تیم استانی یا تیم ملی عضو شود؛ افرادی هستند که این اضطراب را دارند که آیا موفق به کسب مدال می‌شوند یا نمی‌شوند.

با نگرانی و اضطراب‌های همیشگی چه باید کرد؟

رفیعی افزود: این افکار و اضطراب‌ها یک مسئله است. مسئله‌ای که در زمان حال برای زمان آینده تلاش می‌کنند. در خیلی از موقعیت‌های زندگی و کار این اتفاق برای خیلی از افراد جامعه پیش می‌آید؛ وقتی قرار است فردی شغل خود را عوض کند و در حرفه جدید مشغول شود، نگرانی و اضطراب به او دست می‌دهد و پرسش‌هایی از جمله اینکه آیا من از پس این شغل بر می‌آیم یا اینکه آیا مدیر به من اعتماد می‌کند یا خیر در فکر و ذهن او جای می‌گیرد.

به گفته وی، این اضطراب‌ها، نگرانی‌ها و دوراهی‌ها در زندگی روزمره ما همیشگی است و وجود دارد؛ فرد اگر نزد مشاور برود و سوال کند که با این دوراهی‌ها و جریان‌ها باید چه کرد؟ رواقی‌ها می‌گویند راهکاری داریم که شما را شکست ناپذیر می‌کند، یعنی مصداق همان که دست به سنگ بزنید طلا می‌شود.

این محقق و روانشناس تصریح کرد: در مکتب رواقی اعتقاد بر این است که در هر موقعیتی که قرار است با آن روبه‌رو شوید با این راهکاری که به آن اشاره کردیم و در کتاب هم آمده است، شما پیروز خواهید شد.

وی اضافه کرد: رواقی‌ها معتقدند در همه رویدادهایی که در زندگی اتفاق می‌افتد یا اختیار داریم و بر آنها مسلط هستیم، مانند عقاید شخصی هر فرد که در اختیار او است یا خریدهای شخصی که سلیقه هر فرد است که در واقع امور مربوط به عقاید، سلایق، افکار، ارزش‌ها و عناصری از این دست در این بخش جای می‌گیرند.

به گفته رفیعی، اپیکتتوس نوع دوم را این‌چنین بیان می‌کند: وقایعی هستند که تحت هیچ شرایطی در اختیار ما نیستند و ما بر آنها هیچ تسلطی نداریم. نمونه بارز این امر فوت نزدیکان است و از اختیار و اداره ما خارج است. همچنین دکتر اروین نویسنده کتاب معتقد است این مسایل را باید بسط و گسترش داد به این معنا که اولاً اتفاقات در اختیار ما هستند یا گاهی در اختیار ما نیستند یا اینکه تا حدودی در اختیار ما هستند.

وی افزود: سیستم ارزشی من در اختیار من است؛ اینکه چه چیزی را خوب بدانم یا چه چیزی را بد بدانم را خود من طراحی می‌کنم و ارتباطی با دیگری ندارد. می‌توانم سیستم ارزشی بر اساس دیدگاه فلسفی خاصی تعریف کنم یا اینکه می‌توانم با مطالعه و بررسی، فهرست ارزش‌های خودم را خودم تحلیل کنم و به دست آورم.

این روانشناس ادامه داد: بخش عمده‌ای از مسائلی در طول ۶۰ تا ۷۰ سال زندگی با آنها روبه‌رو می‌شوید حل کردن همین موارد روزمره است که در دوره‌های مختلف از زندگی از خردسالی تا کهن‌سالی متفاوت است.

ارتباط نزدیک مذهب و رواقی‌گری

وی گفت: اگر ما در زندگی اهدافمان را درونی کنیم، قطع به یقین حس ما نسبت به جریان زندگی تعدیل شده‌تر و بهتر خواهد بود و این امری است که رواقی‌ها به آن اعتقاد دارند.

رفیعی اظهار کرد: معادل بسیاری از تعالیم رواقی‌گری در مذهب نیز وجود دارد و در حقیقت معارف مذهبی با تعالیم رواقی سنخیت زیادی دارد. برخی از دستورالعمل‌های رواقی گری تنه به تنه مذهب می‌زند که ا ختصاص به اسلام ندارد و در مسیحیت نیز این آموزه‌ها به چشم می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: اگر شما بتوانید در زندگی اهدافی را که در اختیار شما نیست درونی سازی کنید، تبدیل به فردی شکست ناپذیر می‌شوید چرا این شما هستید که از خودتان در هر حالتی راضی هستید.

به گفته این روانشناس و محقق، رواقی‌ها معتقدند به دنبال لذت رفتن در زندگی اگر چه امری اجتناب ناپذیر است اما حکم فضای تاریکی را دارد که وقتی وارد آن شدید دچار نوعی کشش می‌شوید که آن تاریکی شما را به سمت خود می‌کشاند. در حقیقت از یک جایی به بعد شما اسیر او می‌شوید و رواقی‌ها اصولاً با هر چیزی که بخواهد وابستگی و اسارت بیاورد مخالف هستند.

وی گفت: لذت به هر معنایی بدون اینکه توجه داشته باشیم زندگی همیشه به کام ما نیست و لذت‌ها پایدار نیستند از نظر رواقی‌ها مردود است. امروز بانسل جوانی مواجه هستیم که وقتی بخشی از لذت‌هایشان کم می‌شود دچار بی‌تابی می‌شوند و گویا زمین و زمان باید پاسخگوی چرایی این باشند که چرا این لذت از او سلب شده است.

به گزارش ایمنا، این نشست در ادامه سلسله نشست‌های جمع‌خوانی کتاب‌های فلسفی و روانشناسی از رویداد «سه‌شنبه‌های فصل سخن» با حضور علاقه‌مندان به کتاب و مطالعه، در یکی از باشگاه‌های ورزشی جنوب شهر اصفهان برگزار شد.

کد خبر 603082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.