نقش میکروبیوم‌ها در بیماری پارکینسون

میلیاردها میکروارگانیسم از جمله باکتری‌ها، قارچ‌ها و آرکی‌ها در بینی انسان وجود دارند که میکروبیوم بینی را تشکیل می‌دهند و پژوهش‌ها نشان داده‌اند این میکروبیوم، یک عامل مهم برای سلامتی شخصی و جهانی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

درمان سرماخوردگی با آلومینیوم

فویل آلومینیوم محصول خوبی برای حل مشکلات و درمان دردهای روزانه است. طبق تحقیقات مشخص شده است که می‌توان از فویل آلومینیوم برای بهبود مشکلات روزانه استفاده کرد و برای این کار تنها کافی است که بخشی از بدن را در فویل قرار داد. پیچیدن قسمتی از بدن در فویل آلومینیوم فواید بسیار زیادی دارد، به طور مثال شما می‌توانید درد مفاصل را کم کنید، سوزش ناشی از سوختگی‌های سطحی را کاهش دهید و علاوه بر این با پیچیدن فویل آلومینیوم خستگی کار روزانه را از تن خود بیرون کنید.

فویل آلومینیوم برای درمان سرماخوردگی نیز کاربرد دارد. برای این کار کافی است چند ورق فویل آلومینیوم بردارید و پای خود را دور آن بپیچید، سپس حدود یک ساعت صبر کنید. اگر این فرآیند را انجام دهید، طی دو روز تأثیر فویل در سرماخوردگی را تجربه خواهید کرد.

نقش میکروبیوم‌ها در بیماری پارکینسون

میلیاردها میکروارگانیسم از جمله باکتری‌ها، قارچ‌ها و آرکی‌ها در بینی انسان وجود دارند که مجموعاً میکروبیوم بینی را تشکیل می‌دهند. پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند که میکروبیوم بینی، یک عامل مهم برای سلامتی شخصی و جهانی است. شواهد قابل توجهی در مورد ارتباط بین میکروبیوم روده و بیماری پارکینسون گزارش شده‌اند. برخی از پژوهش‌ها نیز نشان داده‌اند که سیگنال‌های میکروبیوتای بینی از طریق سیستم بویایی به مغز می‌رسد و بر عملکرد سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد. یک پژوهش جدید که توسط پژوهشگران انستیتو پاستور (Institut Pasteur) انجام شده، به مرور چگونگی تأثیر جمعیت باکتریایی بینی بر پردازش بویایی و تخریب عصبی، به ویژه در بیماری پارکینسون پرداخته است.

کدام غذاها خطر سرطان روده را افزایش می‌دهد؟

گروهی از محققان به‌منظور بررسی تأثیر مصرف غذاهای فوق‌فرآوری شده بر سلامت روده افراد، مطالعه جدیدی انجام دادند؛ آن‌ها برای نیل به این هدف ۱۶۰۰۰۰ زن و ۴۶۰۰۰ مرد را مورد ارزیابی قرار دادند، این افراد پرسش‌نامه‌های رژیم غذایی را هر چهار سال یک‌بار تکمیل کردند؛ در این پرسشنامه‌ها از آن‌ها پرسیده می‌شد حدود ۱۳۰ غذا را چند بار مصرف می‌کنند.

طی بیش از ۲۵ سال پیگیری، ۱۲۹۴ مورد سرطان روده بزرگ در مردان و ۱۹۲۲ مورد در میان زنان وجود داشت. مردانی که بیشتری غذاهای فوق‌فرآوری شده را مصرف می‌کردند بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ بودند. به طور خاص، مردانی که بیشترین میزان مواد غذایی فرآوری شده را مصرف می‌کردند، ۲۹ درصد بیشتر از مردانی که مقادیر کمتری مصرف می‌کردند، در معرض خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ قرار داشتند، اما خطر افزایشی برای زنانی که مقادیر بیشتری از غذاهای فوق فرآوری شده را مصرف می‌کردند، وجود نداشت. لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا دلیل این اتفاق مشخص شود.

غذاهای فوق فرآوری شده سرشار از قند، روغن، چربی و نشاسته تصفیه شده هستند که همگی در افزایش وزن و چاقی نقش دارند، چاقی نیز یک عامل خطر شناخته شده برای سرطان روده بزرگ است. به گفته محققان، بعضی از مواد شیمیایی مورد استفاده در گوشت‌های فرآوری شده مانند نیترات‌ها و نیتریت‌ها که گوشت را تازه نگه می‌دارند یا هتروسیکلیک‌آمین‌ها که هنگام پخت گوشت در دمای بالا تولید می‌شوند، عامل سرطان هستند.

توصیه شده است که حدود دو سوم بشقاب افراد باید میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل باشد و بقیه شامل گوشت‌های بدون چربی، ماهی، مرغ و حبوبات باشد. همچنین لازم است افراد میزان مصرف گوشت قرمز را محدود کنند و از مصرف گوشت‌های فرآوری شده نیز اجتناب کنند. غذاهای فوق فرآوری شده حاوی مواد شیمایی هستند که ممکن است باکتری‌های سالم روده را تغییر دهند؛ در نتیجه التهاب تشدید پیدا می‌کند و خطر بروز سرطان روده نیز افزایش می‌یابد.

آیا سردرد پس از کرونا رایج است؟ متخصصان معتقدند که سردرد در طول بیماری کرونا شایع است، اما افراد پس از بهبود یافتن نیز ممکن است درگیر آن شوند. سردرد ضربان‌دار و شدید می‌تواند باعث مختل شدن فعالیت‌های روزمره افراد شود؛ یکی از دلایل بروز سردرد کرونای طولانی‌مدت است. این نوع سردرد ممکن است با توجه به شدت عفونت از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. افرادی که درگیر میگرن هستند پس از مبتلا شدن به ویروس کرونا نوع شدیدی از سردرد را تجربه می‌کنند.

کد خبر 603075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.