استخراج بیت کوین با ماینر + آموزش ماینینگ، سایت و سختی Mining

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به کمک کامپیوترها و دانش برنامه‌نویسی با افزایش امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی، یک سیستم مالی جدید ایجاد کردند.

به گزارش ایمنا، استخراج بیت کوین یا همان ماینینگ بیت کوین، یک فعالیت داوطلبانه است که در آن افرادی به‌نام استخراج‌کننده (ماینر)، قدرت پردازش دستگاه‌های استخراج خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا امنیت شبکه حفظ و تراکنش‌های بیت کوین تأیید شود.

 به‌عبارت دیگر، زمانی که برای دوست خود بیت کوین ارسال می‌کنید، ماینرها در پشت قضیه با فعالیت خود به تأیید شدن تراکنش شما کمک می‌کنند و شبکه به این کار آنها پاداش می‌دهد.

استخراج بیت کوین و دیگر رمزارزها فرایند حل کردن معادلات ریاضی بلاک چین است. استخراج‌کننده یا ماینر کسی است که برای تأیید تراکنش‌های شبکه و امنیت آن، توان محاسباتی و زمان فعالیت کامپیوتر خود را اختصاص می‌دهد. کار دیگری که استخراج کننده انجام می‌دهد، ایجاد یک واحد جدید از رمزارز از طریق انجام این محاسبات است. در پایان، شبکه در ازای خدماتش، به او پاداشی از همان رمزارز می‌دهد.

فرایند استخراج، موجب می‌شود که سکه‌های جدید به چرخه‌ی رمزارز افزوده شوند و از عناصری است که به رمزارزها اجازه می‌دهد تا به عنوان یک شبکه غیر متمرکز همتا به همتا و بدون دخالت یک قدرت اصلی مثل بانک فعالیت کنند. این توضیح برای استخراج بیشتر رمزارزها از جمله بیت کوین صحیح است. با این حال استخراج هر رمزارز با دیگری فرق دارد و درجه سختی متفاوتی هم دارد. برخی از استخراج‌کننده‌ها (Miner) نه برای کسب سود، بلکه برای پشتیبانی از شبکه به عنوان یک هدف شخصی وارد فرایند استخراج می‌شوند.

استخراج بیت کوین با ماینر + آموزش ماینینگ، سایت و سختی Mining

استخراج بیت کوین

استخراج‌کننده یکی از گره‌های شبکه است که معاملات را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را به صورت بلاک سازماندهی می‌کند. زنجیره بلاک چین از طریق همین بلاک‌ها ایجاد می‌شود. زمانی که معاملات انجام می‌شوند، استخراج‌کننده اطلاعات تمام گره‌های شبکه را دریافت کرده و اعتبار آن‌ها را تأیید می‌کند. سپس گره استخراج کننده، این معاملات انجام شده را از مخزن حافظه جمع‌آوری کرده، به مونتاژ آن‌ها در یک بلاک (بلاک کاندید) می‌پردازد. بلاک کاندید همان بلاکی است که استخراج کننده تلاش می‌کند آن را کامل کند تا پاداش بلاک را دریافت کند.

هرکسی می‌تواند با وارد کردن یک سخت‌افزار به شبکه بلاک چین تبدیل به یک گره در شبکه شده و برای استخراج رمزارز مدنظرش فعالیت کند. حل معادلات ریاضی نیازمند قدرت پردازش است که سخت‌افزارهای کامپیوتری آن را تأمین می‌کنند. امنیت شبکه بیت کوین هم از طریق همین قدرت پردازش استخراج کننده‌ها تأمین می‌شود. لازم به ذکر است که دستگاه‌ها و سخت‌افزارهای متفاوتی در بازار برای استخراج کردن موجود است. اما پایه و اصول استخراج تمام ارزهای قابل استخراج شبیه به هم است.

سختی شبکه در استخراج بیت کوین

سختی شبکه بیت کوین (Network Difficulty) متغیری است که متوسط زمان موردنیاز برای ایجاد یک بلاک رمزارز را در طول مدت زمان مشخصی ثابت نگه می‌دارد. در واقع همین متغیر است که رمزارزها را نسبت به کاهش یا افزایش تعداد ماینرها انعطاف‌پذیر می‌کند.

اگر سختی شبکه وجود نداشته باشد، با افزایش تعداد ماینرها میانگین مدت زمان پیدا شدن هر بلاک به کمتر از ده دقیقه کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین هیچ محدودیتی برای ماینرها وجود نخواهد داشت و بلاک‌ها در کمتر از مدت زمان تعیین شده، ایجاد خواهند شد. حتی ممکن است این زمان به ثانیه کاهش پیدا کند. در این صورت با مشکل تورم و تولید بی رویه رمزارزها مواجه می‌شویم.

استخراج بیت کوین با ماینر + آموزش ماینینگ، سایت و سختی Mining

گره (نود) چیست

به هر مشارکت‌کننده در شبکه بیت کوین (یا کوین‌های دیگر) یک گره یا نود (node) می‌گویند. نودها، کار اجماع فناوری غیرمتمرکز بلاک چین را انجام می‌دهند. متمرکز نبودن شبکه بلاک چین، دلیل مهم محبوب بودن این شبکه و رمزارز بیت کوین است. همتا به همتا بودن و اینکه یک قدرت متمرکز مثل بانک آن را کنترل و محدود نمی‌کند این ویژگی را ساخته است. این ویژگی امنیت و بی‌طرفی شبکه را تضمین می‌کند و در نتیجه برای مردم جذابش می‌کند.

با این توضیح مشخص می‌شود که بیت کوین و دیگر رمزارزها در شبکه بلاک چین نیاز به یک یا چند میزبان برای حفظ شبکه دارند. در این شبکه‌ها، اجماع کاربران شبکه را سرپا نگه می‌دارد. در بیت کوین، دو نوع گره وجود دارد، یکی گره کامل که کپی بلاک چین را ذخیره می‌کند و دیگری گره سبک که به هر کاربر مشارکت کننده گفته می‌شود. هر گره سبک برای هم‌زمان شدن با وضعیت لحظه‌ای شبکه باید به یک گره میزبان متصل شوند. اجماع کاربران و اجرای الگوریتم اثبات کار برای امنیت و صحت شبکه توسط همین گره‌ها انجام می‌شود.

بعد از استخراج ۲۱ میلیون بیت کوین

بالاخره زمانی می‌رسد که استخراج بیت کوین‌ها به پایان می‌رسد، بر اساس پروتکل بیت کوین، کل بیت کوین‌های موجود ۲۱ میلیون عدد خواهد بود. اما چون نرخ استخراج بیت کوین‌ها با گذر زمان کاهش خواهد یافت، آخرین بیت کوین در حوالی سال ۲۱۴۰ استخراج خواهد شد. علاوه بر گرفتن بیت کوین به‌عنوان دست مزد، ماینر بودن، در مورد تغییرات مطرح شده در پروتکل بیت کوین به شما حق “رأی” خواهد داد. به‌عبارت دیگر، یک ماینر موفق در پروسه‌های تصمیم‌گیری مانند انشعاب (forking) تأثیرگذار خواهد بود.

الگوریتم اثبات کار

بیت کوین برای تأمین امنیت شبکه و جلوگیری از هک شبکه از یک الگوریتم استفاده می‌کند که به آن الگوریتم اثبات کار می‌گویند. به زبان ساده، طبق این الگوریتم، اعتبار هر بلاک که توسط یک ماینر استخراج می‌شود را باید دیگر ماینرها تأیید کنند. اثبات کار به محافظت از شبکه در برابر حمله‌های متفاوت کمک می‌کند و در کل امنیت شبکه بیت کوین را در برابر حملات سایبری مانند Ddos تأمین می‌کند.

در الگوریتم اثبات کار هر کدام از گره‌های شبکه، کامپیوترهای خود را برای حل مسئله‌های ریاضی در اختیار شبکه می‌گذارند. در طی این فرآیند هرگاه یک بلاک جدید استخراج شود، همه گره‌ها – که یک کپی از کل شبکه بلاک چین بیت کوین را در اختیار دارند – درستی بلاک استخراج شده را تأیید می‌کنند تا بلاک به شبکه اضافه شده و استخراج‌کننده پاداش بلاک را دریافت کند.

استخراج بیت کوین با ماینر + آموزش ماینینگ، سایت و سختی Mining

عدد نانس چیست

عدد نانس nonce، یک عدد ۳۲ بیتی است که تمام هدف ماین کردن بیت کوین را در خود دارد. نانس یک عدد دلخواه است که توسط ماینر تولید می‌شود و مدام تغییر می‌کند. این عدد در هدر بلاک، در بلاک چین قرار می‌گیرد و با عوض شدن عدد نانس، نرخ هش هم تغییر می‌کند. عدد نانس، یک عدد کاملاً تصادفی است که عدد ۲۵۶ بیتی هش بلاک را مشخص می‌کند. ماینرها نانس را آن‌قدر تغییر می‌دهند که هش هدر بلاک از هدف تعیین شده توسط شبکه بیت کوین کوچک‌تر باشد. اولین ماینری که موفق شد این عدد را پیدا کند، یک بلاک می‌سازد و پاداش استخراج بلاک را دریافت می‌کند. به همین خاطر عدد نانس، عددی رویایی برای ماینرها است.

هاوینگ بیت کوین

پاداش بلوک هر بار که ۲۱۰۰۰۰ بلوک از بیت کوین استخراج می‌شود (تقریباً می‌توان گفت هر چهار سال یکبار) نصف می‌شود. به این اتفاق نصف کردن (هاوینگ) گفته می‌شود. پاداش استخراج هر بلوک بیت کوین در سال ۲۰۰۹ برابر با ۵۰ بیت کوین بود. این پاداش در سال ۲۰۱۳ به ۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد. در سال ۲۰۱۸ و در دومین رویداد هاوینگ بیت کوین میزان پاداش استخراج هر بلوک بیت کوین به ۱۲٫۵ بیت کوین کاهش یافت. در ماه می سال ۲۰۲۰ و در سومین و آخرین رویداد هاوینگ تا این لحظه، پاداش بلوک به ازای استخراج هر بلوک بیت کوین به ۶٫۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد. در واقع، پاداش استخراج بیت‌کوین طی در گذر زمان و تقریباً هر چهار سال یکبار (هر بار که ۲۱۰۰۰۰ بلوک استخراج می‌شود) به نصف کاهش پیدا می‌کند.

هاوینگ موجب می‌شود تا نرخ پاداش تولید بلوک‌های بیت کوین جدید کاهش پیدا کند و بنابراین، (زنجیره) تأمین کاهش پیدا می‌کند. شایان توجه است که مدل زنجیره تأمین بیت‌کوین موجب شده تا این پول یک «پول سخت» (Hard Money) یا در واقع پولی باشد که افزایش تأمین آن با سختی انجام می‌شود (که این خود یکی از مزایای بیت‌کوین محسوب می‌شود). این کار توسط ناکاماتو و با هدف کنترل تورم این ارز و دیگر اهداف اقتصادی، انجام شده بود.

استخراج بیت کوین با ماینر + آموزش ماینینگ، سایت و سختی Mining

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج بیت‌کوین

برای استخراج بیت‌کوین نیاز به تأمین تجهیزات خاصی است. این تجهیزات بسته به مقیاس کار متفاوت خواهند بود.

  • انشعاب برق ویژه ماینینگ
  • اتصال اینترنت
  • دستگاه استخراج مناسب استخراج بیت کوین
  • ریگ
  • اتصالات (کابل)
  • کانتینر یا باکس ماینینگ
  • خنک کننده
  • سایلنت باکس
  • کیف پول الکترونیکی دارای پشتیبانی بیت‌کوین

ارز دیجیتال بیت کوین یکی از گران‌ترین و محبوب‌ترین کریپتوهای جهان است. پاداش ماین بیت کوین ۶/۲۵ بیت کوین به ازای هر بلاک است که با توجه به قیمت هر بیت کوین، پاداش بسیار خوبی برای ماینر بیت کوین است. به همین دلیل، به خصوص با افزایش قیمت اخیر بیت کوین هر روز ماینرهای بیشتری به این شبکه پیوسته و شروع به ماین بیت کوین می‌کنند. با این وجود، استخراج بیت کوین چندان ساده نیست و نیازمند خرید دستگاه‌ها و تجهیزات ماین بیت کوین قوی است.

کد خبر 602189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.