از احتمال بروز ۲ موج جدید کرونا در فصول سرد تا معلولیت سالانه ۴۰ هزار نفر در تصادفات

احتمال بروز موج جدید کرونا در فصول سرد سال، خطرات مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها، افزایش ۲۵درصدی افسردگی در همه‌گیری کرونا، رشد قیمت نهاده‌های تولید و بروز کمبودهای دارویی، فوت ۶بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور و تصادفات سالانه چهارهزار معلول برجا می‌گذارد را دربسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به جلسه این هفته کمیته علمی کشوری کرونا، اظهار کرد: آخرین گزارش‌ها از کرونا در جهان و ایران بررسی و مشخص شد که ابتلاء، بستری و مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در اکثر کشورهای دنیا، رو به کاهش است البته چندین کشور از جمله کره جنوبی، ژاپن و استرالیا افزایش بیماری را گزارش کرده بودند که دوباره روند بیماری، بستری و مرگ و میر رو به کاهش بوده است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه سویه غالب کرونا در اکثر کشورهای جهان، BA.۵ است، افزود: سویه جدید BA.۲.۷۵ در هند شناسایی و روند ابتلاء به آن، افزایش یافته اما میزان مرگ و میر در این سویه، افزایش نیافته بلکه سرایت زایی بالایی و شباهت زیادی به BA.۵ دارد. سویه BA.۵ مرگ و میر بالایی ندارد و علل مختلفی از جمله گسترش واکسیناسیون، ایمنی ناشی از ابتلاء در موج‌های قبلی کرونا در این روند، تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه شاهد افزایش تزریق واکسن در نوبت یادآور در کشور هستیم اما لازم است که همه افراد واجد شرایط، نوبت یادآور را تزریق کنند چون فصول سرد را در پیش داریم و احتمال بروز یک یا دو موج بیماری در ماه‌های باقی مانده سال، وجود دارد؛ بنابراین توصیه ما، تزریق نوبت یادآور و افزایش ایمنی در جامعه است.

کدام خدمات طب سنتی تحت پوشش بیمه است؟

نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر دفتر طب ایرانی و مکمل زیر نظر مستقیم وزیر بهداشت، وظیفه تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی طب سنتی را به عهده دارد، گفت: نگاهی به روند تغییرات ساختار ستادی در این حوزه نشان می‌دهد معاونت طب سنتی ایرانی متأسفانه در سال ۱۳۹۵ به یک دفتر تنزل یافت. این در حالی است که بر اساس گزارش تحلیلی سایمگو به‌عنوان یک پایگاه اینترنتی معتبر در تحلیل علم‌سنجی وضعیت انتشار مقالات بر حسب حوزه‌های مختلف دانش، ایران با تولید ۵۰۵ مقاله مرتبط با حوزه طب مکمل و جایگزین، برای دومین سال متوالی در رتبه چهارم تولید دانش این حوزه در سال ۲۰۲۱ بعد از کشورهای چین، آمریکا و هند ایستاد.

وی افزود: در سال گذشته با نگارش دو سند مهم Benchmark طب سنتی ایرانی در حوزه آموزش و درمان از سوی سازمان جهانی بهداشت موافقت اولیه انجام شد. دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت چندین سال تلاش خود برای افزودن طب ایرانی به سر عنوان‌های موضوعی پزشکی (Mesh) را آغاز و مکاتبات لازم را هدایت و ارسال مستندات لازم را پیگیری کرد که سرانجام این فرایند به وارد شدن عبارت طب ایرانی Persian Medicine در این درخت‌واره دانش پزشکی در سال ۲۰۲۲ منجر شد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت تاکید کرد: با توجه به تکلیف قانونی وزارت بهداشت بر اساس برنامه ششم توسعه مبنی بر ادغام خدمات طب سنتی ایران در نظام سلامت، علاوه بر سلامتکده‌های طب سنتی که در سطح دوم ارائه خدمات، پیش از این راه‌اندازی شدند، در سال ۱۴۰۱ آئین‌نامه اضافه شدن بخش طب ایرانی به درمانگاه و همچنین کلینیک‌های ویژه ابلاغ شد که می‌تواند موجب توسعه خدمات طب ایرانی در سطح کشور شود. در حال حاضر مشاوره طب ایرانی به ندرت در برخی از بیمارستان‌ها به خصوص در بیماران کرونایی ارائه می‌شود اما به اندازه کافی گسترش نیافته است. در این راستا "توصیه‌های پیشگیرانه و درمان‌های کمک کننده طب ایرانی در کووید ۱۹" توسط زیر کمیته طب ایرانی و زیر نظر ستاد مقابله با کرونا تدوین و در سال ۱۴۰۰ از طرف معاونت درمان ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون استاندارد شش خدمت (حجامت تر، حجامت خشک (بادکش)، فصد، حقنه، زالودرمانی، بخور و انکباب) از خدمات طب ایرانی از طرف معاونت درمان ابلاغ شده است، تصریح کرد: بیشتر خدمات درمانی طب ایرانی و طب سوزنی در لیست تعرفه درمانی قرار گرفته‌اند. همچنین در سال ۱۴۰۱ ویزیت متخصصان طب سنتی ایرانی نیز تحت پوشش دائم بیمه قرار گرفت.

حسینی یکتا در پاسخ به سوالی درباره نحوه پوشش بیمه‌ای خدمات حوزه طب سنتی، بیان کرد: در حال حاضر پس از انجام پژوهشی درباره هزینه اثربخشی مشاوره سبک زندگی توسط متخصصین طب ایرانی در سه بیماری شایع (ناباروری، دیابت هایپر لیپیدمی و کبدچرب)، فقط ویزیت متخصص طب ایرانی تحت پوشش دائمی بیمه قرار گرفته است و با توجه به ابلاغ شش خدمت طب ایرانی از جمله حجامت، بادکش و موارد دیگر تقاضای خرید راهبردی این خدمات انجام شده اما پوشش بیمه این خدمات منوط به انجام پژوهش هزینه اثربخشی شده که طرح پژوهشی آن در مؤسسه ملی تحقیقات سلامت در حال تدوین است.

چرا مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها خطرناک است؟

نیایش محبی متخصص داروسازی بالینی در برنامه «ضربان» شبکه سلامت با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که حیات بشر را تهدید می‌کند مقاومت آنتی‌بیوتیکی است، گفت: بر اثر مصرف بیش از اندازه داروهای آنتی‌بیوتیکی، میکروب‌هایی به وجود می‌آیند که نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند که به این امر مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌گویند.

وی اظهار کرد: برخی افراد به دلیل داشتن علائم عفونت، به صورت خودسرانه آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند و برخی دیگر نیز دوره استفاده از آنتی بیوتیک را کامل نمی‌کنند و به محض اینکه احساس بهبودی پیدا می‌کنند مصرف دارو را قطع می‌کنند که این امر باعث بروز مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شود.

متخصص داروسازی بالینی ادامه داد: بیمارانی که برای آن‌ها آنتی‌بیوتیک تجویز شده باید دوره درمان خود را کامل کنند؛ برخی افراد زمانی که علائمشان بهبود پیدا می‌کند مصرف دارو را قطع می‌کنند و دوره درمان خود را تکمیل نمی‌کنند این مسئله باعث می‌شود تعدادی از میکروب‌ها که هنوز در بدن باقی مانده‌اند نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاومت پیدا کنند و به حیات خود ادامه دهند و گونه‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک تکثیر پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه آنتی‌بیوتیک باید توسط متخصصان و براساس ویژگی‌های بیماری هر فرد و در ساعات منظم مصرف شود، تصریح کرد: بیماران نباید خودسرانه این داروها را استفاده کنند؛ وقتی دوز و مدت زمان استفاده از آنتی‌بیوتیک صحیح باشد، میکروب بیماری‌زا از بین می‌رود.

نیایش اضافه کرد: زمانی که آنتی‌بیوتیک مناسب نباشد یا عفونت موجود در بدن ناشی از باکتری نباشد و فرد این دارو را مصرف کند؛ میکروب‌ها راهکارهایی را برای ادامه بقای خود انتخاب می‌کنند و نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم می‌شوند و باعث بی‌اثر شدن آنتی‌بیوتیک‌ها روی درمان بیماری‌ها می‌شوند.

افزایش ۲۵ درصدی اضطراب و افسردگی در همه‌گیری کرونا

دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، ضمن اعلام افزایش ۲۵ درصدی اضطراب و افسردگی در ایام کرونا در جهان، از تدوین سند ملی "سلامت روان در ایام کرونا" خبر داد.

وی امروز در اولین همایش ملی آسیب‌شناسی روانی و مداخلات روانی و اجتماعی در دوران کرونا، درباره آسیب‌های روانی ناشی از همه‌گیری کرونا اظهار کرد: منابع ما برای بررسی آسیب‌های روانی ناشی از کرونا تحقیقات و کارهای آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها و بررسی‌های میدانی بود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اضافه کرد: روزانه بیش از ۱۵۰ هزار مشاوره روانی در کلینیک‌ها و مراکز مشاوره به مردم ارائه و نتایج آن‌ها رصد می‌شود اما با برگزاری این همایش قصد داریم که به طور دقیق و تخصصی بررسی کنیم که آسیب‌های روانی ناشی از کرونا چه بوده‌اند. به این منظور تمام تحقیقات انجام شده در زمینه آسیب‌های روانی ناشی از کرونا را در این همایش بررسی و سپس نتایج آن را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه می‌کنیم.

وی گفت: آنچه سازمان جهانی بهداشت تاکنون اعلام کرده این است که در سال ۹۹ در جهان، اضطراب و افسردگی ۲۵ درصد نسبت به قبل از کرونا در جهان افزایش یافته است بنابراین قطعاً در مسئله اضطراب و افسردگی بیشترین آسیب را دیده‌ایم که متعاقب آن، آسیب‌های بیشتری ممکن است به جامعه وارد شود.

حاتمی اظهار کرد: ما به رئیس‌جمهور نامه نوشتیم که بند ج ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر اینکه باید خدمات روانشناسی را بیمه‌های پایه و تکمیلی پوشش دهند، اجرا نشده است، ریاست جمهوری نیز به وزیر بهداشت دستور دادند و در شورای عالی بیمه سلامت مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد یارانه‌ای را به بیمه‌ها ارائه کنند تا خدمات روانشناسی و مشاوره تحت پوشش بیمه قرار بگیرد اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

افزایش قیمت نهاده‌های تولید از عوامل بروز کمبودهای دارویی

آرش محبوبی عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر صنعت داروسازی در سال‌های گذشته اظهار داشت: در حالی که در سال ۱۳۵۷ تنها ۲۵ درصد نیاز کشور به دارو در داخل کشور تأمین می‌شد، اکنون این میزان به بیش از ۹۰ درصد رسیده است و بنابراین صنعت داروسازی ایران یکی از افتخارات کشورمان به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه با وجود این پیشرفت‌ها صنعت دارو با مشکلاتی نیز مواجه است؛ افزود: با اجرای طرح «دارویار» سعی شد جلوی قسمتی از مشکلات صنعت دارو گرفته شود اما برخی مسائل نگرانی داروخانه‌ها را نسبت به این طرح برانگیخته است؛ در طرح دارویار، قرار است پرداختی قیمت دارو از مسیر بیمه‌ها انجام شود که یکی از نگرانی‌های داروسازان و صنعت دارو این است که بیمه به‌عنوان کانال پرداختی این طرح، به‌موقع به تعهدات خود عمل نکند.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران ادامه داد: تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها باعث گرفتاری مردم و داروخانه‌ها خواهد شد، زیرا اگر بیمه‌ها عملکرد مناسبی نداشته باشند یا بودجه به‌موقع به دست آنها نرسد پولی که قرار است به دست زنجیره تأمین دارو برسد با تأخیر پرداخت و چرخه تأمین دارو دچار مشکل می‌شود.

وی درباره نگرانی دیگر صنعت دارو تصریح کرد: در سال‌های گذشته عدم افزایش قیمت داروها متناسب با میزان رشد تورم باعث ایجاد فشار به صنعت داروسازی کشور شده بود اما در زمان حاضر با قیمت‌گذاری جدید داروها، این هزینه‌ها تا حدی جبران شده است؛ اما این نگرانی وجود دارد که با افزایش قیمت نهاده‌های تولید، شیشه‌ها و لوازم مورد نیاز برای بسته‌بندی داروها، شاهد افزایش هزینه تولید باشیم.

محبوبی درباره اینکه کنترل قیمت این اجزا نیز در حیطه اختیارات وزارت بهداشت نیست و وزارت صمت در آن دخیل است، افزود: با افزایش قیمت این مواد، صنعت دارو با چالش مواجه خواهد شد زیرا با رشد قیمت مواد جانبی و بسته‌بندی، برخی شرکت‌ها مجبور خواهند شد که یا این اجزا را حذف کنند و یا بازبینی در فرمولاسیون و بسته‌بندی دارو داشته باشند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته نیز علت کمبود برخی از داروهای ساده همین امر بوده که قیمت شیشه‌آلات و مواد لازم برای بسته‌بندی داروها، بالا رفته است و از سوی دیگر سازمان غذا و دارو قیمت داروها را تعیین کرده است و به‌دلیل آن‌که فروش دارو با قیمت‌های بالاتر از قیمت مصوب سازمان امکان‌پذیر نیست، تولید این داروها نیز برای تولیدکنندگان به‌صرفه نبوده و درنتیجه تولید دارو به مشکل خورده است.

وی چالش دیگر صنعت داروسازی را نحوه قیمت‌گذاری داروها دانست و گفت: در کشورهای دیگر قیمت‌گذاری دارو آزاد است و بیمه‌ها سقف مشخصی از قیمت را برای پوشش بیمه‌ای یک دارو تعیین می‌کنند؛ در این صورت برخی شرکت‌ها برای آنکه داروهایشان تحت پوشش بیمه قرار بگیرد قیمت خود را به‌اندازه قیمت تعیین‌شده توسط بیمه کاهش می‌دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران اضافه کرد: این امر باعث می‌شود مردم به برخی داروها با پوشش بیمه‌ای دسترسی پیدا کنند و برخی دیگر از بیماران که تمکن مالی بالاتری دارند؛ به‌انتخاب خودشان داروهایی را که گران‌تر هستند و کیفیت بالاتری دارند به‌صورت آزاد تهیه کنند.

وی اظهار کرد: در صورتی که قیمت‌گذاری دارو آزاد شود؛ شرکت‌های تولیدکننده‌ای که به‌دنبال کسب سود از راه حجم فروش دارو هستند؛ به‌سراغ محصولات تحت پوشش بیمه می‌روند و آن شرکت‌هایی که به‌دنبال کسب سود از راه ارتقای کیفیت هستند؛ سیاست‌های کیفی خود را در پیش می‌گیرند؛ البته بحث تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی باعث شده است سیاست گذاران حوزه غذا و دارو تمایل چندانی به این رویکرد نداشته باشند.

فوت ۶ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور / راه‌های انتقال بیماری چیست؟

بهزاد، امیری رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت شناسایی بیماری تب کریمه کنگو در کشور گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۷ بیمار مبتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور شناسایی شده است که متأسفانه ۶ نفر از آنها فوت کرده‌اند.

وی اظهار کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است؛ مخزن و ناقل ویروس (CCHF) در طبیعت کنه‌های سخت و عمدتاً گونه‌ای به نام " هیالوما" است. زمانی که این کنه‌ها حیوان را مورد گزش قرار می‌دهند، ویروس را به بدن دام منتقل می‌کنند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت درباره روش‌های انتقال ویروس تب کریمه کنگو افزود: انسان به چند روش به ویروس CCHF آلوده می‌شود؛ در صورت گزش مستقیم انسان توسط کنه آلوده، تماس با ترشحات، خون و بافت بدن حیوان آلوده، له کردن کنه آلوده با دست، تماس با خون و ترشحات بدن انسان مبتلا به بیماری، فرد به این بیماری مبتلا می‌شود.

تصادفات سالانه ۴۰۰۰۰ معلول برجا می‌گذارد / عمده معلولان در سن باروری قرار دارند

حمیدرضا خانکه، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با بیان اینکه در دانشگاه علوم توانبخشی ۲۰۰۰ دانشجو و هشت مرکز تحقیقات داریم و در حوزه‌های مغفول مانده نظام سلامت در حال فعالیت هستیم، اظهار کرد: برای توانبخشی و سلامت اجتماعی متولی در نظام سلامت وجود ندارد؛ بنابراین باید توجه بیشتری به توانبخشی شود.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر ۱۵ درصد جمعیت دنیا معلول است و در ایران این آمار ۱۷ درصد است. حدود ۲۵ میلیون نفر از مردم ایران نیز نیاز به خدمات توانبخشی دارند. همچنین جمعیت سالمند الان حدود ۱۰ میلیون است که در ۲۵ سال آینده به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد.

وی افزود: در کنار این مسائل هر سال حوادث ترافیکی ۱۷ هزار کشته و ۴۰ هزار معلول دائم در کشور به جا می‌گذارد که این معلولین عمدتاً در سنین باروری قرار دارند و مجموع این آمارها، نشان می‌دهد که نیازمند دسترسی همه افراد و مردم مناطق محروم به خدمات توانبخشی هستیم.

خانکه با بیان اینکه در زمان حاضر ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی با ضریب اشغال ۸۶ درصد در کشور داریم، گفت: نیاز داریم که حداقل ۵ درصد تخت‌های کشور به توانبخشی اختصاص داده شود اما در حال حاضر تنها بیمارستان توانبخشی کشور است که ۸۰ تخت دارد و بنابراین در کشور به ازای هر ۱.۱ میلیون نفر فقط یک تخت توانبخشی داریم.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد عوامل تأثیرگذار بر سلامت اعم از محیط زندگی، وضعیت اقتصادی، آگاهی از خدمات مورد نیاز خارج از نظام سلامت هستند؛ با ارائه مثالی تصریح کرد: نظام سلامت در آلودگی هوا و تصادفات جاده‌ای نقش ندارد اما مصدومین و بیماران حاصل از این عوامل به نظام سلامت مراجعه می‌کنند بنابراین نیاز است که به ابعاد اجتماعی سلامت نیز توجه شود و ما در وهله اول باید یک متولی در سطح معاون وزیر در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و استانداردسازی در حوزه توانبخشی داشته باشیم.

کد خبر 601722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.