بازگرداندن بینایی با قرنیه زیست‌مهندسی‌شده

گروهی از پژوهشگران قرنیه‌ای زیست‌مهندسی‌شده ساختند و در یک کارآزمایی در ایران و هند، بینایی را به افرادی که کاملاً نابینا بودند بازگرداندند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

ایمپلنت دیجیتال، بهترین ایمپلنت فوری

ایمپلنت دیجیتال یک روش فوق‌العاده برای اشخاصی است که از کاشت دندان و جراحی می‌ترسند. دندانپزشکی با محوریت دیجیتال روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

ایمپلنت دیجیتال روش درمان جدید کاشت دندان دائمی است. در این روش، کاشت ایمپلنت دندان با استفاده از فناوری جدید صورت می‌گیرد و روند درمان بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از ایمپلنت معمولی است. در این مطلب به معرفی کامل این نوع ایمپلنت و ذکر مزایای آن نسبت به ایمپلنت معمولی می‌پردازیم.

بازگرداندن بینایی با قرنیه زیست‌مهندسی‌شده

گروهی از پژوهشگران قرنیه‌ای زیست‌مهندسی‌شده ساختند و در یک کارآزمایی در ایران و هند، بینایی را به افرادی که کاملاً نابینا بودند بازگرداندند. بیش از ۱۲ میلیون نفر در سراسر دنیا به دلیل بیماری یا آسیب به قرنیه (لایه‌ی شفاف بیرونی چشم) نابینا هستند. پزشکان می‌توانند با پیوند زدن قرنیه‌ی فردی که به‌تازگی فوت شده، بینایی را به افراد نابینا برگردانند، بااین‌حال تقاضا به حدی بالا است که تقریباً تنها یک نفر از هر ۷۰ نفر پیوند قرنیه دریافت می‌کند.

آن‌طور که می‌نویسد، نیاز به پیوند قرنیه در کشورهایی نظیر ایران و هند که در حال توسعه‌ی اقتصادی هستند، بیشتر از سایر نقاط است. در چنین کشورهایی به دلیل نبود بانک ذخیره‌ی قرنیه‌ی چشم با محفظه‌های سرد ویژه، کمبود شدید قرنیه حس می‌شود. بدون دسترسی به تجهیزات ویژه، قرنیه‌ای که برای پیوند زدن در نظر گرفته شده است باید در عرض پنج تا هفت روز استفاده شود.

کشف روشی جدید برای التیام زخم‌های پوستی

پژوهشگران دانشگاه کَلگَری در کانادا، روش جدید امیدوارکننده‌ای برای درمان عفونت‌های باکتریایی پوست شناسایی کردند. محققان به طور سنتی تصور می‌کردند که هم نوتروفیل‌ها و

هم مونوسیت‌ها (گلبول‌های سفید خون) برای پاک‌کردن باکتری‌ها از یک محل آلوده روی پوست به‌کار گرفته می‌شوند. وقتی این سلول‌ها با هم کار می‌کنند به‌عنوان اولین خط دفاعی سیستم ایمنی در بدن ما عمل می‌کنند.

با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مونوسیت‌ها به تنهایی قادر به تسهیل بهبود سریع‌تر زخم‌ها هستند. مونوسیت‌ها با تنظیم لپتین و رشد رگ‌های خونی در طول ترمیم زخم به روند بهبود کمک می‌کنند. آنها همچنین گرلین تولید می‌کنند. گرلین هورمونی است که به بهبود مؤثرتر زخم‌ها کمک می‌کند.

استفاده از هیدروژلی به جای غضروف در زانوهای انسان

درد مفاصل به دلیل فرسوده شدن غضروف‌ها (استئوآرتریت)، یکی از بیماری‌های شایع پیری است. اکنون، محققان دانشگاه دوک یک هیدروژل جدید ساخته‌اند که قوی‌تر و بادوام‌تر از بافت غضروف انسانی است و می‌تواند ماندگاری بیشتری هنگام کاشت زانو داشته باشد.

غضروف طبیعی نقش مهمی در محافظت از مفاصل ایفا می‌کند، اما متأسفانه پس از آسیب ناشی از افزایش سن یا آسیب، نمی‌تواند به خوبی توسط خود بدن ترمیم و بازسازی شود. گزینه‌های درمانی کنونی معمولاً محدود به داروهای ضد درد، فیزیوتراپی، یا در موارد پیشرفته، بازسازی کامل زانو knee reconstruction است. اما اگر کار جدید تیم دوک به نتیجه نهایی برسد، ممکن است به زودی گزینه بهتری در دسترس باشد.

علائم کرونا چقدر ماندگار است؟

درحالی‌که بیشتر افرادی که درگیر بیماری کووید -۱۹ می‌شوند؛ پس از گذشت چند روز یا چند هفته بهبود پیدا می‌کنند برخی افراد تا مدت‌ها درگیر علائم مرتبط با کرونا هستند؛ به این شرایط کرونا طولانی مدت گفته می‌شود. محققان همواره در حال بررسی عوامل خطر بروز کرونا طولانی مدت، علائم مربوطه و روش بهبود آن‌ها هستند. درحالی‌که بیشتر افرادی که درگیر بیماری کووید -۱۹ می‌شوند؛ پس از گذشت چند روز یا چند هفته بهبود پیدا می‌کنند برخی افراد تا مدت‌ها درگیر علائم مرتبط با کرونا هستند؛ به این شرایط کرونا طولانی مدت گفته می‌شود. محققان همواره در حال بررسی عوامل خطر بروز کرونا طولانی مدت، علائم مربوطه و روش بهبود آن‌ها هستند.

علاوه بر از دست دادن حس بویایی و چشایی، افراد مبتلا به کرونا طولانی مدت ممکن است علائم مختلف مانند خستگی، تب، تنگی نفس، سرفه کردن، مشکل در تفکر یا تمرکز، سردرد، مشکلات خواب، سرگیجه هنگام ایستادن، افسردگی، اضطراب، درد مفاصل، درد عضلانی، درد قفسه سینه، ضربان قلب شدید، اسهال، دل درد، لخته شدن خون، بثورات پوستی و تغییرات در چرخه قاعدگی را تجربه کنند.

کد خبر 596671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.