گزارش همجواری دو پرواز پاکستانی به ایکائو تقدیم شد/ اشتباه خلبان پاکستانی محرز است

مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار و ارسال گزارش نهایی بررسی حادثه همجواری دو پرواز شرکت هواپیمایی پاکستانی به ایکائو و سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، حسن رضایی‌فر اظهار کرد: حادثه جدی ما بین دو پرواز عبوری شرکت هواپیمایی پاکستانی به شماره ۲۱۱ در مسیر پنجاب پاکستان به شهر دبی امارات و پرواز شماره ۲۸۶ این شرکت در مسیر دوحه قطر به پیشاور پاکستان در ساعت ۰۵:۲۳ به وقت محلی روز یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ در فضای ایران نزدیکی شهر بندرعباس به وقوع پیوسته است.

وی افزود: پس از دریافت مکالمات هر دو پرواز با مرکز کنترل فضای کشور جمهوری اسلامی ایران، تصاویر راداری و گزارش خلبانان پرواز، بررسی‌های لازم توسط کمیته بررسی حوادث ترافیک هوایی انجام و مشخص شد خلبان پرواز شماره ۲۱۱ در ارتفاع ۳۶ هزار پایی آماده کاهش ارتفاع برای تحویل به مرکز کنترل فضای کشور امارات بوده و از کنترلر درخواست اعلام محدودیت فضا کرده است.

مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: کنترلر به ایشان اعلام کرده که آماده کاهش ارتفاع برای ۲۰ هزارپایی در موقعیت ۲۰ مایلی قبل از نقطه خاص PATAT باشد تا مجوز کاهش ارتفاع صادر شود که این موضوع توسط خلبان به اشتباه فهمیده شده و خلبان بدون اطلاع کنترلر و دریافت مجوز، شروع به کاهش ارتفاع می‌کند.

رضایی‌فر گفت: در این زمان پرواز دیگر پاکستانی به شماره ۲۸۶ که در ارتفاع ۳۵ هزارپایی در حال پرواز بوده است، دریافت هشدار برخورد هوایی (TCAS RA) را به کنترلر اعلام و نسبت به کاهش ارتفاع( دستور دستگاه هشداردهنده) به منظور جلوگیری از برخورد اقدام و دو پرواز به سلامت از روی همدیگر عبور می‌کنند.

وی تصریح کرد: طبق استانداردهای بین‌المللی کمترین فاصله استاندارد عمودی دو پرواز در نقطه ۱,۰۰۰ پا تعریف شده که در این حادثه به ۷۰۰ پا کاهش یافته است.

مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اظهارنظر درخصوص نتیجه همجواری از سوی سخنگوی شرکت هواپیمایی پاکستانی در رسانه بی بی سی، قبل از بررسی مدارک امری غیر حرفه‌ای بوده که می‌تواند با هدف غیرایمن اعلام کردن فضای کشور جمهوری اسلامی ایران باشد که واقعیت ندارد.

کد خبر 596285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.