عوارض مصرف بیش از حد ویتامین B6 چیست؟

مصرف دوزهای بالاتر از ۲۰۰ میلی‌گرم ویتامین B6 می‌تواند باعث بروز اختلالات عصبی شود، این اختلالات شامل از دست دادن احساس در پاها به دلیل آسیب عصبی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برخی افراد به دلیل مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین بیمار می‌شوند. یک مرد بریتانیایی در ماه ژوئیه به دلیل مصرف بیش از حد ویتامین D در بیمارستان بستری شد؛ این شخص دچار علائمی مانند استفراغ، اسهال، دل‌درد، خشکی دهان، صدای زنگ در گوش و گرفتگی عضلات پا شد. اخیراً نیز یک مرد استرالیایی پس از مصرف ۷۰ برابر دوز توصیه شده روزانه ویتامین B12، توانایی راه رفتن خود را از دست داده است.

مقدار ویتامین دریافتی روزانه باید چه‌قدر باشد؟

مقدار توصیه شده مصرف روزانه ویتامین B6 برای افراد زیر ۵۰ سال، ۱.۳ میلی‌گرم است درحالی‌که این میزان برای زنان و مردان بالای ۵۰ سال به ترتیب ۱.۵ و ۱.۷ میلی‌گرم است. به نظر می‌رسد در صورتی که افراد بیش از مقدار توصیه شده ویتامین مصرف کنند دچار مسمومیت و علائم خاص می‌شوند.

علائم مسمومیت ناشی از مصرف بیش از حد مکمل‌ها چیست؟

مسمومیت با ویتامین B6 معمولاً اتفاق نادری است زیرا ویتامین‌های گروه B معمولاً توسط بدن از طریق ادرار دفع می‌شود. با این وجود، مصرف مقادیر بیش از حد این ویتامین، به ویژه در طولانی مدت، ممکن است باعث بروز مسمومیت شود. مصرف دوزهای بالاتر از ۲۰۰ میلی‌گرم ویتامین B6 می‌تواند باعث بروز اختلالات عصبی شود، این اختلالات شامل از دست دادن احساس در پاها به دلیل آسیب عصبی می‌شود. البته قطع مصرف دوز بالا ممکن است به بهبودی کامل در عرض شش ماه منجر شود.

نقش ویتامین B6 در بدن چیست؟

ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آب است که بدن برای چندین عملکرد به آن نیاز دارد. وجود این نوع ویتامین در بدن برای متابولیسم پروتئین، چربی و کربوهیدرات و ایجاد گلبول‌های قرمز خون و انتقال‌دهنده‌های عصبی مهم است. بدن انسان نمی‌تواند ویتامین B6 تولید کند، بنابراین لازم است افراد آن را از طریق غذاها یا مکمل‌ها دریافت کنند. اکثر افراد از طریق رژیم غذایی خود ویتامین B6 کافی دریافت می‌کنند و به هیچ مکملی نیاز ندارند. ویتامین B6 مانند دیگر ویتامین‌های گروه B به بدن کمک می‌کند که غذا را به انرژی تبدیل کند. همچنین، به جذب مواد مغذی موجود در غذاها نیز کمک شایانی می‌کند.

چه مواد غذایی حاوی ویتامین B6 است؟

غذاهایی مانند مرغ، ماهی، نخود، بادام‌زمینی، دانه‌های سویا، جوانه گندم، جو دو سر، موز، شیر و سیب‌زمینی سرشار از ویتامین B6 هستند.

چه افرادی دچار کمبود ویتامین B6 می‎‌شوند؟

افرادی که بیماری کلیوی یا هر بیماری دیگری دارند که می‌توان مانع جذب مواد مغذی می‌شود، بیشتر از دیگران در معرض کمبود ویتامین B6 قرار دارند. اختلالات خود ایمنی و مصرف داروهای خاص نیز می‌تواند باعث بروز کمبود ویتامین B6 در بدن افراد شود. کمبود این نوع ویتامین باعث بروز مشکلاتی مانند سردرگمی، افسردگی و ضعف ایمنی شود. معمولاً کمبود ویتامین B6 با کمبود دیگر ویتامین‌های گروه B مانند ویتامین B9 و B12 همراه است.

کد خبر 595781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.