عامل توسعه سرطان کشف شد

یک تیم تحقیقاتی بریتانیایی کشف کردند که چگونه تغییر مسیر مولکولی یک پروتئین شناسایی شده که در رشد مغز ضروری است، می‌تواند منجر به توسعه سرطان شود. به گفته محققان، انتظار می‌رود که این نتایج تأثیر زیادی بر درک بنیادی رشد مغز و متاستاز داشته باشد و به تشخیص زودهنگام و بهبود درمان‌های موجود بیانجامد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منشأ اصلی کووید -۱۹، شیوع بالای دیابت در استان بوشهر، علل خطرناک بودن کرونا BA5، افزایش مرگ و حمله قلبی بین مردان زیر ۴۰، تأثیر انزوای اجتماعی بر عملکرد قلب، ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به زوج‌های نابارور، پیش‌بینی نقش عناصر تنظیم‌کننده DNA با کمک هوش‌مصنوعی، سوء تغذیه در ایران و کشف عامل توسعه سرطان جزو پربازدیدترین خبرهای علم و فناوری در هفته گذشته بود.

منشأ اصلی کووید -۱۹

دو مطالعه جدید نشان می‌دهد که کووید ۱۹ به احتمال زیاد با انتقال از حیوانات فروخته شده در بازار غذاهای دریایی «هیونان» در ووهان چین به انسان آغاز شده است. مشخص نیست که ویروس از چه نوع حیوانی به انسان منتقل شده است، اما طبق یک مطالعه به نظر می‌رسد اولین انتقال از حیوان به انسان در حدود ۱۸ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۷ آبان ۱۳۹۸) اتفاق افتاده است.

به گفته محققان، بازار ووهان دارای طیف گسترده‌ای از حیوانات وحشی زنده شامل گورکن، پرندگان، مارها و گونه‌های دیگری که برای غذا فروخته می‌شد، بوده است. مطالعات نشان داد دو سویه کروناویروس، ویروسی که باعث کووید ۱۹ می‌شود، تا پاییز سال ۲۰۱۹ در بازار وجود داشت.

جوئل ورتهایم، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه کالیفرنیا گفت: "آنچه ارائه کردیم جامع‌ترین توضیح برای تنوع ژنومی کروناویروس در ابتدای پاندمی است. واقعاً هیچ توضیح خوب دیگری برای هر دوی این گونه‌ها در بازار وجود ندارد به جز پرش‌های متعدد به درون انسان".

شیوع بالای دیابت در استان بوشهر

بیماری دیابت به عنوان یک تهدید بزرگ برای سلامتی افراد محسوب می‌شود که باید ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه، شرایطی مناسب برای درمان این بیماری فراهم شود. خیلی‌ها دیابت را به عنوان بیماری قند خون می‌شناسند؛ بیماری خاموشی که علائم آن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و خیلی از افراد با وجود ابتلای به این بیماری از آن بی‌خبر هستند.

بر اساس آماری که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، حدود ۴۲۲ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند و سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

بیماری دیابت در استان بوشهر دارای شیوع بالایی است و می‌طلبد که اهالی این استان مراقبت بهتر و بیشتری از خود در مقابل این بیماری داشته باشند. رئیس پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج‌فارس در این رابطه می‌گوید: با توجه به مشکلاتی که دیابت برای افراد ایجاد می‌کند باید پیشگیری از این بیماری به صورت ویژه در دستور کار باشد.

وی می‌افزاید: یکی از نیازهای امروز کشور طب سالمندی و موضوع دیابت است. در این راستا اقدامات خوبی در استان بوشهر آغاز شده است.

علل خطرناک بودن BA5 چیست؟

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: شدت بیماری BA5 بیشتر از امیکرون قبلی است، امیکرون عفونت خفیف تنفسی فوقانی ایجاد می‌کرد، اما این سوش علاوه بر درگیری تنفسی سایر اندام‌ها را نیز درگیر می‌کند و ممکن است منجر به بروز بیماری‌هایی از جمله مشکلات قلبی و گوارشی شود.

افزایش مرگ و حمله قلبی بین مردان زیر ۴۰

براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شد بیماری قلبی علت اصلی مرگ‌ومیر در جهان معرفی شد. این مطالعه نشان داد هر سال بیش از ۱۷.۶ میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند. پیش‌بینی شده که این رقم در سال ۲۰۳۰ به ۲۳.۶ میلیون نفر در سال افزایش یابد.

تعداد قربانیان حملات قلبی که در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ از عمر خود هستند طی دو دهه گذشته افزایش یافته و دانشمندان گرفتگی رگ‌ها (تصلب شرایین)، آسیب شریانی و انسداد در رگ‌های مردان را در دوران نوجوانی و دهه ۲۰ علت اصلی حملات قلبی می‌دانند.

انزوای اجتماعی خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد

انزوای اجتماعی به معنای داشتن حداقل تماس حضوری با افراد برای روابط اجتماعی مانند خانواده، دوستان یا اعضای یک جامعه یا گروه است ولی انزوای اجتماعی زمانی است که احساس می‌کنید کمتر از آنچه تمایل دارید، با دیگران در ارتباط هستید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که انزوای اجتماعی و تنهایی هر دو با پیامدهای نامطلوب سلامتی مرتبط هستند. به نظر می‌رسد که بیماری همه‌گیر کووید -۱۹ باعث بدتر شدن اوضاع انزوای اجتماعی و تنهایی در میان افراد شده است.

محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که انزوای اجتماعی و تنهایی ازجمله عوامل نادیده گرفته‌شده‌ای است که بر قلب، عروق خونی و مغز تأثیر می‌گذارد. نداشتن ارتباط اجتماعی با خطر بالاتر مرگ زودرس به هر علتی به ویژه در میان مردان، مرتبط است. همچنین در افرادی که ارتباط اجتماعی کمتری دارند احتمال بیشتری وجود دارد که درگیر علائم فیزیکی استرس مزمن شوند.

سوءتغذیه در کمین ایرانی‌ها

احمد اسماعیل‌زاده اخیراً با اشاره به گرانی مواد خوراکی گفته است: گزارش‌هایی که در این حوزه وجود دارد، متأسفانه به دلیل گرانی لبنیات، مصرف مواد لبنی به ویژه شیر طی دو سه ماه اخیر کاهش چشمگیری داشته است. حتی افرادی هم که محدوده مصرف چشمگیری داشته‌اند، مصرف خود را کاهش داده‌اند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر کاهش مصرف لبنیات تداوم پیدا کند کمبود کلسیم، کمبود پروتئین و مواد مغذی در کودکان دارای سوء‌تغذیه به ویژه در استان‌های کم‌برخوردار به نحو قابل‌توجهی خود را در قالب پوکی استخوان، کوتاه‌قدی و بیماری‌هایی از این دست خود نشان خواهد داد. این در حالی است که کودکان بین پنج تا ۱۲ سال نیاز مبرمی به دریافت کلسیم و مواد لبنی مانند شیر، ماست دارند.

نبود دسترسی به مواد غذایی، امنیت غذایی را به خطر انداخته است

دانشیار گروه تحقیقات سیاستگذاری و برنامه ریزی غذا و تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و غذایی کشور گفت: در صورت فراهم نبودن و دسترسی مواد غذایی، امنیت غذایی نیز در کشور خطرناک می‌شود.

وی تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی، کووید -۱۹ و ارز ترجیحی را تحت تأثیر بر امنیت غذایی اعلام کرد و گفت: این عوامل موجب شده تا مردم غذای کمتری دریافت کنند و مصرف ریزمغذی‌ها را افزایش دهند. چرا که فراهم و دسترسی مواد غذایی به شدت امنیت غذایی را تحت تأثیر قرار داده است.

پیش‌بینی نقش عناصر تنظیم‌کننده DNA با کمک هوش‌مصنوعی

برنامه‌های جدید هوش‌مصنوعی نقش عناصر تنظیم‌کننده و ساختار سه‌بعدی «DNA» را با دقت پیش‌بینی می‌کند که این مسئله می‌تواند به شناخت بهتر و درمان بیماری کمک کند. نتایج این تحقیقات که در نشریه «ژنتیک طبیعت» (Nature Genetics) منتشر شده است، می‌تواند به شناخت بهتری از نقش جهش‌های ژنتیکی در ایجاد بیماری منجر شود.

«جیان ژو» استادیار بخش بیوانفورماتیک دانشگاه تگزاس (UTSW) می‌گوید: تنها حدود یک درصد از DNA انسان دستوراتی برای ساخت پروتئین صادر می‌کند. تحقیقات در دهه‌های اخیر نشان داده است که بخش زیادی از مواد ژنتیکی باقی مانده دربردارنده عناصر تنظیم کننده است که چگونگی بیان DNA کدگذاری کننده را تعیین می‌کند. اینکه زنجیره چگونه عملکرد این عناصر تنظیم‌کننده را کنترل می‌کند تا امروز به خوبی شناخته نشده است.

عامل توسعه سرطان کشف شد

یک تیم تحقیقاتی بریتانیایی کشف کردند که چگونه تغییر مسیر مولکولی یک پروتئین شناسایی شده که در رشد مغز ضروری است، می‌تواند منجر به توسعه سرطان شود. به گفته محققان، انتظار می‌رود که این نتایج تأثیر زیادی بر درک بنیادی رشد مغز و متاستاز داشته باشد و به تشخیص زودهنگام و بهبود درمان‌های موجود بیانجامد.

در طول رشد مغز، سلول‌های بنیادی عصبی، نورون‌هایی را به وجود می‌آورند که سپس به مکان‌های خاصی در مغز مهاجرت می‌کند و در این مکان اتصالاتی ایجاد کرده و بالغ می‌شود. نقص در این فرآیند باعث ایجاد چندین اختلال رشد عصبی می‌شود. درک بهتر این رویدادها کلید رمزگشایی مکانیسم‌های اساسی رشد مغز و توسعه روش‌های تشخیصی و درمانی جدید برای چنین اختلالاتی است.

کد خبر 595608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.