علائم جدید آبله میمون را بشناسید

محققان در آخرین شماره مجله تخصصی BMJ گزارش داده‌اند که نشانه‌های اصلی بیماری آبله میمونی تغییر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

شیر مادر سلامت نسل آینده را تضمین می‌کند

شیر مادر سالم‌ترین غذای شناخته‌شده برای نوزادان است که کودکانی باهوش‌، سالم، قوی با سیستم ایمنی بالا و رشد ذهنی و روانی مناسب را به ارمغان می‌آورد و ترویج فرهنگ تغذیه انحصاری با این اکسیر بدون جانشین راهبردی اساسی برای پیشگیری از بیماری‌های روحی و جسمی است.

کنترل و پیشگیری از بسیاری از عفونت‌های نوزادی، کاهش ریسک عفونت نوزادی، اسهال و استفراغ، تب و عفونت‌های دوران شیرخوارگی، مرگ ناگهانی نوزاد، آلرژی، کم وزنی و کوتاهی قد و اختلال رشد، به حداقل رسیدن ریسک سرطان، کاهش ریسک ابتلا به چاقی و سندرم متابولیک و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در آینده از فواید تغذیه دو سال نخست زندگی نوزاد با شیر مادر است.

نقش خواب خوب شبانه در مهارت‌های حرکتی

تحقیقات جدید بینش‌های خوبی در مورد نقش خواب در یادگیری مهارت‌های حرکتی ارائه کرده است. به گفته دانشمندان دانشگاه مونترال کانادا، نواحی زیر قشر مغز نقش مهمی را ایفا می‌کنند، زیرا ما حرکات را به بدن خود آموزش می‌دهیم و آن‌ها پس از یک شب خواب به طور موثرتری با هم تعامل دارد.

سرپرست تیم تحقیق و عصب‌روان‌شناس از دانشگاه مونترال کانادا، می‌گوید: "بعد از یک شب خواب، متوجه شدیم که شبکه‌های مغزی یکپارچه‌تر بودند، یعنی تعامل بین این نواحی زمانی که یکپارچگی وجود داشت، بیشتر بود. شبکه به چندین ناحیه مغزی اشاره دارد که به طور همزمان فعال می‌شوند".

عامل افزایش خطر مرگ ناشی از کرونا چیست؟

مطالعاتی که اخیراً صورت گرفته نشان می‌دهد سیگار کشیدن، خطر مرگ ناشی از کووید -۱۹ را افزایش می‌دهد. کارشناسان تاکید می‌کنند این خطر برای افرادی که از دخانیات استفاده می‌کنند چه برای کسانی که سیگار الکترونیکی را جایگزین کرده‌اند وجود دارد و همه این افراد ۴۵ درصد بیشتر از افراد غیرسیگاری در اثر کووید -۱۹ جان خود را از دست می‌دهند.

داده‌های جدید نشان می‌دهد که این دسته از افراد در معرض ابتلا به کرونای شدید قرار دارند؛ البته با اینکه تاثیرات سیگار کشیدن و استعمال دخانیات بر ریه‌ها به خوبی مشخص شده است و می‌دانیم ک این عمل و سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند؛ هنوز اطلاعات محدود در مورد ارتباط بین مصرف دخانیات و شدت کرونا وجود دارد.

علائم جدید آبله میمون چیست؟

محققان در آخرین شماره مجله تخصصی BMJ گزارش داده‌اند که نشانه‌های اصلی بیماری آبله میمونی تغییر کرده و این علائم منحصر به فرد شامل درد انتهای روده بزرگ، تورم آلت تناسلی، ضایعات منفرد و لوزه‌های متورم است.

دانشمندان موفق به بازیابی سلول‌ها و اندام‌های خوک‌های مرده شدند

هنگامی جریان خون در پستانداران متوقف شود، این سلول‌ها به سرعت می‌میرند و اندام‌ها آسیب می‌بیند؛ این مرگ را می‌توان در اندام‌ها و بافت‌های خارج شده از بدن کاهش داد و زمان برای پیوند اعضا خرید. با این حال حفظ عملکرد یک بافت و اندام چند دقیقه پس از توقف پمپاژ قلب می‌تواند یک چالش باشد.

یکی از روش‌های موجود برای زنده‌نگه داشتن بافت‌ها، روشی به عنوان سیستم اکسیژن‌رسانی غشایی خارج از بدن (ECMO) است که خون را به داخل دستگاهی پمپ می‌کند که دی‌اکسیدکربن را از آن خارج می‌کند و اکسیژن را اضافه می‌کند، اما هر دقیقه تأخیر اتصال باعث آسیب بافت می‌شود.

داروی دیابت به بهبود اختلال دوقطبی کمک می‌کند

گروهی از محققان به منظور بررسی میزان تأثیرگذاری داروی رایج دیابت به نام «متفورمین» بر اختلال دو قطبی مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف، گروهی از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی را مورد ارزیابی قرار دادند؛ محققان متوجه شدند بیماران دو قطبی که به داروی متفورمین پاسخ دادند با کاهش مقاومت به انسولین، اختلال خلقی‌شان بهبود پیدا کرد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که داروی رایج دیابت به نام «متفورمین» به درمان اختلال دو قطبی کمک شایانی می‌کند.

تاثیر روغن زیتون در علائم آرتریت

آرتریت باعث بروز درد و التهاب شدید در اطراف مفاصل می‌شود، به نظر می‌رسد که تقریباً درمان این بیماری غیرممکن است و نبود امکان درمان آن با افزایش سن بیشتر می‌شود. البته مصرف بعضی از غذاها به بهبود علائم این بیماری کمک شایانی می‌کند. متخصصان معتقدند که روغن زیتون به‌ویژه روغن زیتون بکر به بهبود علائم بیماری آرتریت کمک زیادی می‌کند.

کد خبر 593813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.