تداوم باران موسمی در بیشتر استان‌ها/خیزش گردوخاک در نوار شرقی کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تداوم فعالیت سامانه موسمی در ۱۰ استان طی امروز خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مقدار بارش ثبت شده در میان ایستگاه‌های هواشناسی تا روز _یکشنبه نهم مردادماه_ برازجان در استان بوشهر با ۹۰ میلی‌متر بیشترین میزان بارندگی را داشته است. بعد از برازجان نصرت‌آباد سیستان و بلوچستان با ثبت ۵۰ میلی متر بارش رتبه دوم را کسب کرده است و املش استان گیلان با ۴۹ میلی‌متر و یزد با ۴۸ میلی‌متر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در مراکز استان‌ها یزد، ساری و قم به ترتیب دارای بیشترین حجم بارندگی بوده‌اند، همچنین بارش‌های تهران تا قبل از روز یکشنبه نهم مردادماه، عدد ۱۴ میلی‌متر را ثبت کرده است.

احتمال وقوع رگبار و رعدوبرق در نیمه شمالی استان تهران و ارتفاعات

حامد یزدی‌مهر مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران گفت: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی، از امروز دوشنبه دهم مرداد تا سه‌شنبه یازدهم مردادماه احتمال وقوع رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، جاری شدن آب در معابر و وزش باد شدید به‌ویژه در نیمه شمالی استان تهران و ارتفاعات وجود دارد.

وی از هموطنان خواست در این مدت از توقف و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها، صعود به ارتفاعات، پارک خودرو در اطراف درختان و ساختمان‌های نیمه‌کاره و عشایر از جابه‌جایی خودداری کنند.

پیش‌بینی گردوخاک در مناطق مستعد

صادق ضیاییان درخصوص شرایط جوی کشور، اظهار کرد: امروز _دوشنبه دهم مردادماه_ با ادامه فعالیت سامانه موسمی در برخی مناطق فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، نیمه‌جنوبی سیستان و بلوچستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب یزد و غرب و جنوب اصفهان رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: همچنین امروز در برخی مناطق اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران و شمال استان‌های سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی نیز رگبار باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود که احتمال خیزش گردوخاک در برخی مناطق استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز وجود دارد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: سه‌شنبه یازدهم مردادماه در برخی نقاط جنوب سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، غرب و جنوب فارس، ارتفاعات هرمزگان، اردبیل و دامنه و ارتفاعات البرز مرکزی و چهارشنبه دوازدهم مردادماه تا جمعه چهاردهم مردادماه در ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات هرمزگان رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود و در سایر مناطق کشور جوی به نسبت پایدار حاکم خواهد بود.

نوار شرقی کشور همراه با گردوخاک

وی تصریح کرد: طی پنج روز آینده در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل، وزش باد شدید همراه با گردوخاک ادامه خواهد داشت. همچنین از امروز تا جمعه شرق دریای عمان مواج خواهد بود.

ضیاییان درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اضافه کرد: آسمان تهران فردا (یازدهم مردادماه) صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتی‌گراد و طی چهارشنبه (دوازدهم مردادماه) صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طی امروز و فردا (دهم و یازدهم مردادماه) اهواز با دمای ۴۵ و۴۷ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و زنجان با دمای ۱۶ درجه سانتی‌گراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

کد خبر 592826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.