آخرین روز اجرای تئاتر عاشورایی «حکایت ناتمام اسب از سوار» در ایام محرم

عضو هیئت‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان گفت: آخرین روز اجرای تئاتر عاشورایی با عنوان «حکایت ناتمام اسب از سوار» امشب اجرا خواهد شد.

احسان جانمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اجرای تئاتر عاشورایی «حکایت ناتمام اسب از سوار» صدودهمین نمایش خیابانی است که از این گروه نمایشی به اجرا گذاشته شده است.

وی افزود: حکایت ناتمام اسب از سوار از هفتم مردادماه آغاز و تا امشب _دوازدهم مردادماه_ ادامه دارد که در این نمایش خیابانی تلاش شده است از زبان اسب یا باد روایت آن واقعه مذهبی انجام بگیرد.

دلیل استفاده از کاراکترهای اسب و باد برای روایت واقعه

عضو هیئت‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه در تئاترها با رویکرد مذهبی بازنمایی و ترسیم چهره‌های واقعه عاشورا همچون مسلم ابن عقیل، حر، امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل عباس (ع) دست ما بسته است، بنابراین باید ناگفته‌های این واقعه‌ها را از زبان اصحاب، یاران و دیگر کاراکترها همچون اسب و باد استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه نمایش خیابانی و عاشورای حکایت ناتمام اسب از سوار، هر شب با ۲۰ بازیگر در حال اجرا است، گفت: برای نخستین بار در مراسم عزاداری شاهد برگزاری نمایش‌های عاشورایی بین عامه مردم هستیم که هر شب پنج هزار نفر برای بازدید از این نمایش حاضر می‌شوند.

جانمی تصریح کرد: اگرچه فرهنگ عاشورای را با ابزار تئاتر و به خاطر وجود پیوست فرهنگی و پژوهشی به‌خوبی توانستیم به نمایش بگذاریم اما در حوزه سینما به علت نبود این پیوست موفق نبودیم و چون تئاتر مهجورتر از سینما است، بازخورد آن کمتر بوده است.

وی گفت: استفاده از ابزار هنر برای گره زدن فرهنگ عاشورا در زندگی مدرن و وجه تحویل‌گرایی، تفسیرگرایی و هرمنوتیک هنر در تئاترهای مذهبی از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان بابیان اینکه تعزیه یک تئاتر خیابانی است، افزود: تعزیه زیر مجموع تئاترهای خیابانی است و بیشتر با ابزار موسیقی واقعه عاشورا به نمایش می‌گذارد اما در وجه تئاتر عاشورایی تلاش شده است با ادبیات نمایشی و کلامی صحرای کربلا و صحنه عاشورا را به نمایش عموم بگذاریم.

به گزارش ایمنا، تئاتر عاشورایی حکایت ناتمام اسب از سوار ساعت ۲۱ واقع در خیابان کاشانی، حسینیه انصار الحسین (ع) برگزار می‌شود.

کد خبر 592757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.