فرهنگ عاشورایی غنی از کارکردهای مثبت اجتماعی و فرهنگی بر جامعه است

یک کارشناس دینی گفت: حجم وسیع کار دینی و خدمت به خلق در ماهی که به نام سرور و سالار شهیدان مشهور است، در هیچ زمان دیگری اتفاق نمی‌افتد و این‌ها همه نشان از برکت‌ها و فیض‌های عاشورا و فرهنگ غنی و مستمر آن است.

حجت‌الاسلام سیدحبیب‌الله موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: فرهنگ عاشورایی، مترقی، هدایتگر، ارزشمند و در یک کلام لازمه حیات و پویایی جامعه اسلامی است.

به گفته وی، محرم فقط یک ماه یا چند روز نیست، بلکه زمانی برای شناخت معارف حق و تبیین نهضت و قیامی است که قابلیت هدایت بشر را دارد.

این کارشناس دینی تصریح کرد: بخش زیادی از مشکلات امروز کشور به‌ویژه در ابعاد فرهنگی و اجتماعی به علت کم‌رنگ شدن فرهنگ دینی و عاشورایی در جامعه است.

وی با بیان اینکه اقدام و فعالیت فرهنگی در کالبد انسان ماندگار می‌شود و شخصیت وی از این فرهنگ نشئت می‌گیرد، گفت: عاشورا به‌عنوان یک کلاس درس، پیام‌های خود را دارد و برای همه گروه‌ها و اقشار مختلف بشریت یک فرهنگ مترقی و متعالی است.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه عاشورا یک تصمیم بزرگ در یک مقطع تاریخی مهم بود، افزود: امروز نیز همان‌گونه که رهبر اندیشمند انقلاب فرمودند در یک پیچ تاریخی قرار داریم و باید بدانیم در این شرایط پیچیده، با مدد گرفتن از خداوند و توسل به ائمه اطهار به‌ویژه امام حسین (ع) می‌توانیم سربلند شویم و به حرکت در مسیر نظام و تمدن اسلامی ادامه دهیم.

سبک زندگی در بیانیه گام دوم

وی اضافه کرد: محرم کارکردهای بزرگ و مختلفی به‌ویژه در بخش فرهنگ و ارتقای معنوی افراد جامعه دارد. بیانیه گام دوم انقلاب و تأکید بر سبک زندگی اسلامی و ایرانی از جمله همین کارکردهایی است که از سوی رهبر معظم انقلاب به ما رهنمون شده است که باید به‌عنوان نقشه راه نظام و انقلاب باید به آن توجه کنیم و برای پیاده‌سازی این توصیه‌ها برنامه داشته باشیم.

این مدرس حوزه‌های علمیه با اشاره به فعالیت خوب دسته‌های عزاداری، مجموعه‌های دینی، کانون‌های فرهنگی و مراکز مردمی گفت: شیوع کرونا با همه مشکلاتی که داشت باعث شد بعضی ظرفیت‌ها همچون کمک‌های مؤمنانه و مردمی و دستگیری از نیازمندان، به‌عنوان یک فرهنگ اسلامی و انسانی در جامعه جا بیفتد و باقی بماند.

وی تأکید کرد: این فرهنگ ارزشمند و خیرخواهانه در ماه محرم بسیار بهتر، گسترده‌تر و البته همراه با معنویت و شور بیشتر دنبال می‌شود. حجم وسیع کار دینی و خدمت به خلق در ماهی که به نام سرور و سالار شهیدان مشهور است در هیچ زمان دیگری اتفاق نمی‌افتد و این‌ها همه نشان از برکت‌ها و فیض‌های عاشورا و فرهنگ غنی و مستمر آن است.

حجت‌الاسلام موسوی یکی دیگر از کارکردهای فرهنگی محرم را دوری از دنیاطلبی و مادی‌گرایی دانست و اظهار کرد: مردم در زمان امام حسین (ع)، هم نیازمند رهایی از دنیا و دل‌بستگی‌های خود و هم آزادی از اسارت بنی‌امیه بودند و بدون وارستگی از هواهای نفسانی و گذشتن از دل‌بستگی‌های دنیوی امکان نجات از اسارت‌های اجتماعی نبود.

تمرین بندگی

وی اضافه کرد: امروز هم برای رسیدن به حیات واقعی و ارزش‌های والای انسانی باید از دنیاطلبی دست کشید و تمرین بندگی کرد. همین تمرین بندگی خود یک فرهنگ است؛ فرهنگی که از دین و عاشورا سرچشمه می‌گیرد و بشر را به سعادت می‌رساند.

به گفته این کارشناس دینی، داشتن غیرت دینی و توجه به اصل امربه‌معروف و نهی از منکر به‌عنوان بخش دیگری از کارکردهای فرهنگی محرم و عاشورا باید مورد توجه همیشگی مردم در یک جامعه دینی و اسلامی باشد.

وی تصریح کرد: فضا و جامعه‌ای که در آن به فریضه گران‌سنگ امربه‌معروف و نهی از منکر بی‌توجهی و کم‌توجهی شود به‌مرور به سمت تنزل اخلاق، انسانیت و معنویت پیش می‌رود و تمرکز و توجه به فرهنگ حسینی است، نجات‌بخش و هدایتگر بشر است.

کد خبر 593753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.