آمدم ای شاه پناهم بده

مرحوم کریم‌خانی در انتخاب اشعار دقت خاصی داشت، به‌طوری‌که برای مداحی در یک مجلس یا محفل، دیوان‌‏ها و شعرهای متعدد را بررسی می‌کرد و با دقت نظر، اشعار زیبا، پرمحتوا و ابیاتی که از روح والای شاعران نشئت گرفته بود را گلچین می‌کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمتر کسی است که طنین ماندگار «آمدم ای شاه پناهم بده» را نشنیده باشد و دل و جانش هوای حرم مطهر رضوی نکرده باشد.

قطعه خاطره‌انگیزی که سال‌ها قبل سراینده اشعار معنوی و مذهبی مرحوم استاد حبیب‌الله چایچیان متخلص به «حسان» را به آرزویش رساند و حالا خواننده‌اش محمدعلی کریم‌خانی را به آرزوی دیرین خود رسانده و شاه خراسان و ایران، پناهش داده است.

محمدعلی کریم‌خانی مداح اهل بیت، همین شب گذشته بود که بعد از چند سال تحمل رنج بیماری درگذشت و جاودانه شد.

این مرحوم چند سال قبل و درست همان زمانی که بیمار بود، در گفت‌وگویی این‌چنین گفته بود: «از مرگ، هراسی ندارم! شاید برایتان جالب باشد که این روزها، وقتی که بیماری بیشتر به من فشار می‌آورد، روی تخت می‌نشینم و خواب به چشمم نمی‌آید. خودم را میان قبر و چشم‌انتظار سیدالشهداء (ع) و امام رضا (ع) حس می‌کنم. واقعاً این دنیا چه چیزی دارد که ما باید به آن دل‌خوش کنیم؟ این همه دویدن و حرص زدن برای مال دنیا، چه فایده‌ای دارد؟ به‌قدر وسع باید کوشید و به‌قدر گذران زندگی باید تلاش کرد. اما بیشتر از آن، به چه دردی می‌خورد. من، فقط چشم‌انتظار دیدار حضرت اباعبدالله (ع) و امام رضا (ع)، هنگام مرگم هستم.»

مرحوم کریم‌خانی در همان دوران نوجوانی اذن به یک لحظه نگاه امام رئوف را هدیه می‌گیرد و وقتی در ۱۵ سالگی برای اولین بار به پابوس حضرت شمس‌الشموس مشرف می‌شود به حضرت رضا (ع) می‌گوید: «میشه عنایتی کنی تا مدحی بخوانم یا اذانی بگَم در حرمت که موندگار بشه؟»

سال‌ها بعد این آرزو محقّق می‌شود و خدا، دعای «رضا جان خوان» معروف را مستجاب می‌کند.

استاد کریم‌خانی بعد از منتشر شدن این قطعه، وقتی در حرم امام رضا، مشغول خواندن بوده است، می‌بیند که هزاران نفر در حال شنیدن «آمدم ای شاه پناهم بده / خط امانی ز گناهم بده / ای حرمت ملجأ درماندگان / دور مران از در و راهم بده» هستند، اشک می‌ریزند و زیر لب آن زمزمه می‌کنند؛ می‌فهمد که خدا او را به آرزویش رسانده است و همان جا از امام رئوف تشکر می‌کند.

مرحوم کریم‌خانی در انتخاب اشعار دقت خاصی داشت، به‌طوری‌که برای مداحی در یک مجلس یا محفل، دیوان‌‏ها و شعرهای متعدد را بررسی می‌کرد و با دقت نظر، اشعار زیبا، پرمحتوا و ابیاتی که از روح والای شاعران نشئت گرفته باشد را گلچین می‌کرد. همین وسواس در انتخاب شعر کار استاد کریم‌خانی را از دیگران متمایز می‌کرد.

وی همه قابلیت‌های صدای خود را به‌کار می‌گرفت و به عبارتی دیگر با تمام وجود و با صلابتی خاص و با انتخاب زیباترین و مناسب‏‌ترین آهنگ‌های دستگاه‌های موسیقی اصیل ایران، آثار ارزشمند و فاخری را ارائه می‌کرد.

محمدعلی کریم‌خانی، مداح و خواننده مذهبی ایرانی سال ۱۳۲۹ در نرجه استان قزوین متولد شد. «ساقی سرمست»، «نجوای عاشورایی» و «حسین آرام جانم / ‏حسین روح و روانم» از دیگر آثار مرحوم کریم‌خانی هستند.

وی شب گذشته _سی‌ام خردادماه_ بعد از تحمل یک دوره بیماری در ۷۲ سالگی درگذشت.

خبرگزاری ایمنا درگذشت این خواننده و مداح اهل بیت (ع) را به جامعه بزرگ فرهنگی، هنری کشور تسلیت عرض می‌کند.

کد خبر 574306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.