اصفهان در برگزاری مراسم‌های مذهبی زبانزد است

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان گفت: بیشترین هیئت‌های مذهبی شهر اصفهان در منطقه سه شهرداری که بخش مرکزی شهر است، قرار دارد و چنانچه همکاری لازم برای نظافت و خدمات‌رسانی انجام نمی‌شد، همکاران ما در واحد خدمات شهری شهرداری اصفهان در زمان برگزاری مراسم با مشکل مواجه می‌شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین کارگر در برنامه‌ای که امروز -جمعه ۲۵ مردادماه- به منظور ساماندهی و خدمات‌رسانی مطلوب به هیئات مذهبی و شهروندان در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت‌ها و هماهنگی‌های هیئت‌های مذهبی نقش به سزایی در برگزاری مراسم‌ها، راهپیمایی‌ها و به ثمر نشاندن انقلاب اسلامی داشته است و ما افتخار می‌کنیم که به عنوان یک شهروند در خدمت هیئت‌های مذهبی هستیم.

وی افزود: شهرداری منطقه سه هماهنگی لازم را با هیئت‌های مذهبی برای برگزاری مراسم‌ها در مساجد، محلات و تکایا دارد و برگزاری مراسم اربعین حسینی که در اصفهان برگزار می‌شود با هیئت‌های مذهبی است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به همکاری هیئتهای مذهبی در زمان برگزاری مراسم مذهبی، خاطرنشان کرد: شهر اصفهان در برگزاری مراسم‌های مذهبی و حفظ نظافت شهر در زمان برگزاری این مراسم زبانزد است و رعایت نظافت شهری را در زمان برگزاری مراسم مدیون همکاری شما هیئت‌های مذهبی هستیم.  

کارگر تصریح کرد: هیئت‌های مذهبی نقش موثری در زمینه نظافت در محلات، مساجد، هیئت‌ها و تکایا دارند تا شهرداری وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهد.

وی اظهار کرد: بیشترین هیئت‌های مذهبی شهر اصفهان در منطقه سه شهرداری که بخش مرکزی شهر است قرار دارد و چنانچه همکاری لازم برای نظافت و خدمات‌رسانی انجام نمی‌شد، همکاران ما در واحد خدمات شهری شهرداری اصفهان و در زمان برگزاری مراسم با مشکل مواجه می‌شدند.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان اضافه کرد: هماهنگی لازم برای تسریع در امور هیئت‌های مذهبی انجام شده است تا از نقطه نظرات و پیشنهادات و انتقادات همه شما استفاده کنیم و به منظور تسریع فرآیند دریافت مجوز نماینده همه سازمان‌ها در سازمان تبلیغات اسلامی جمع شده‌اند.

کارگر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با ویژگی‌های و هیئت‌های مذهبی، افزود: اداره هیئت‌های مذهبی توسط مردم علاقه‌مند به اسلام و ائمه اطهار، تامین هزینه هیئت‌ها توسط مردم  و دخیل نبودن دستگاه‌های دولتی و حکومتی برای تامین هزینه‌ها و  دخیل بودن سه عنصر مردم روحانیت و مداحی در این هیئت‌ها، از جمله ویژگی‌های هیئات مذهبی است.

وی گفت: مردم هیئت‌ها را تشکیل و هزینه‌ها را تامین می‌کنند، روحانیون معرفت و محبت به ائمه را گسترش می‌دهند و مداحان به عنوان یک هنرمند محتوا را به دل و جان مردم منتقل می‌کنند.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: شهدای هشت سال دفاع مقدس در همین هیئت‌های مذهبی بزرگ و روانه جبهه‌های حق علیه باطل شدند و به درجه رفیع شهادت رسیدند و نمایندگان هیئت‌های مذهبی باید قدر جایگاه خود را بدانند.

هیئت‌های مذهبی آموزش نکات ایمنی را جدی بگیرند

عباس خدارحمیان، نماینده سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به سخن امام صادق (ع) اظهار کرد: سلامت و ایمنی دو رکن است که ما انسان‌ها همیشه بر تاج سر داریم اما متاسفانه قدر این دو نعمت را نمی‌دانیم و فراموش می‌کنیم اما زمانی که حادثه‌ای روی دهد اهمیت سلامتی و ایمنی را درک می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید تا حد ممکن از وقوع حادثه جلوگیری کرد، ادامه داد: قبل از اینکه داربستی برای برپایی هیئت مذهبی بسته یا پوشی زده شود باید از سازمان آتشنشانی استعلام دریافت شود.

نماینده سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: سازمان آتشنشانی هرگونه آمادگی برای تامین امنیت و سلامت عزاداران نه تنها در ماه محرم بلکه در تمامی طول سال را دارد و برای پیشگیری از بروز حادثه در خدمت همه شهروندان است.

خدارحمیان با اشاره به اینکه بسیاری از هیئت‌ها کمک‌های مردمی دریافت می‌کنند، تصریح کرد: بسیاری از هیئت‌های مذهبی سال گذشته کپسول‌های آتش‌نشانی را به امانت برده‌اند و آتش‌نشانی قبل از برگزاری مراسم هیئت‌ها اقدام به آموزش مسائل ایمنی کرده است.

وی ادامه داد: مقداری از هزینه‌هایی که برای برگزاری مراسم اختصاص داده می‌شود باید صرف آموزش مسائل و نکات ایمنی شود، تعدادی از هیئت‌ها کپسول‌های گاز را برای آموزش از سازمان آتش‌نشانی امانت می‌گیرند اما سال بعد مجدد برای دریافت کپسول آتش نشانی مراجعه می‌کنند.

نماینده سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه نکات ایمنی قبل از وقوع حادثه باید رعایت شود، تصریح کرد: گستردگی فضای مجازی موجب شده تا چنانچه حادثه‌ای رخ دهد به سرعت در فضای مجازی انتشار پیدا می‌کند، بنابراین انتظار ما از هیئت‌های مذهبی این است که قبل از برپایی هیئت‌ها هماهنگی لازم را  با سازمان آتش‌نشانی برای آموزش نکات ایمنی و پیشگیری از حادثه انجام دهند تا مشکلی برای عزاداران و شهروندان ایجاد نشود.

مراجعه‌کنندگان هیئت‌های مذهبی باید معرفی‌نامه معتبر همراه داشته باشند

در ادامه جواد رحیمی اظهار کرد: نزدیک به ۱۰۰ هزار هیئت مذهبی در سطح کشور مجوز سازمان تبلیغات اسلامی را دارند و سهم استان اصفهان از این تعداد پنج هزار هیئت مذهبی است.

وی افزود: در شهر اصفهان نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ هیئت مذهبی داریم که از این تعداد ۳۰۰ هیئت به بانوان اختصاص دارد.

کارشناس تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان اصفهان با اشاره به سامانه طوبی،  خاطرنشان کرد: این سامانه یک بانک اطلاعاتی است که  شامل اطلاعات هیئات مذهبی، مداحان، انجمن‌های اسلامی و کانون فرهنگی و تبلیغی است.

رحیمی ادامه داد: نزدیک به ۶۵۰ هیئت مذهبی تاکنون اطلاعات خود را در سامانه طوبی ثبت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ارکان هیئت شامل پنج نفر از هیئت امنا و پنج نفر از کادر اجرایی است، هیئت امنا شامل برگزار کنندگان و تاسیس کنندگان هیئت و کادر اجرایی شامل مسئول هیئت، مربی قرآن، مداح و رابط فرهنگی است، هر هیئت مذهبی می‌تواند حداقل پنج نفر و حداکثر ۱۰ نفر را به سازمان تبلیغات اسلامی معرفی کند.

کارشناس تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان اصفهان تاکید کرد: مسئولان هیئت‌ها باید توجه داشته باشند که مجوز دریافت شده توسط هیئت بیشتر از یک سال اعتبار ندارد و باید برای تمدید مجوز به سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه کنند.

رحیمی افزود: فرد مراجعه‌کننده برای انجام امور هیئت‌های مذهبی باید مجوز و مهر هیئت را داشته باشد، خواهش دارم مراجعه کنندگان برای دریافت تسهیلات و خدمات کد ۹ رقمی دریافتی از سامانه طوبی را همراه با معرفی نامه همراه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: از روز چهارشنبه ۳۰ مردادماه، نهادهای مرتبط در سازمان تبلیغات اسلامی آماده ارائه خدمات به هیئت‌های مذهبی هستند، خدمات مربوط به ایستگاه‌ها و خیمه‌های عزاداری در محل جدید سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان اصفهان انجام می‌شود.

کارشناس تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان اصفهان اظهار کرد: مسئولان هیئت‌ها باید بیمه حوادث را جدی بگیرند زیرا برخی هیئت‌ها طی سال‌های گذشته به دلیل وقوع حوادثی درهیئت خود  دادگاهی و جریمه شدند.

رحیمی گفت: شرکت در روضه، برگزاری نماز جماعت، مصاحبت و هم‌نشینی با علما و صحبت بر روی مباحث خانواده، سبک زندگی اسلامی، پاسخگویی به شبهات و سوالات جوانان مورد توجه بیشتر مسئولان هیئت‌های مذهبی قرار بگیرد و فضائل اهل بیت با توجه به مسائل روز جامعه بیان شود.

وی تاکید کرد: هیئت‌های مذهبی حق الناس را در نظر داشته باشند و با سد معبر یا ایجاد سرو صدا مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نکنند و مراسم خود را در ساعت مقرر به پایان برسانند.

مراجعه کنندگان هیئت‌های مذهبی معرفی نامه معتبر همراه داشته باشند

همچنین بهزاد حقانی اظهار کرد: شیعیان هرچه دارند از عید غدیر است و باید برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این عید تلاش کنند، به همین منظور شهرداری اصفهان اجرای برنامه‌ای را به مناسبت عید غدیر و در محل باغ فدک شروع کرده است.

وی افزود: این برنامه از شب گذشته آغاز شده است و به مدت سه شب ادامه دارد و واقعه عید غدیر به صورت نمایشی اجرا می‌شود.

مدیر کل نظارت و هماهنگی معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته، مسئولان هیئت‌های مذهبی مشکلاتی را برای دریافت مجوز داشتند، بدین منظور از سال گذشته و با هماهنگی روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی یک نفر به عنوان نماینده در سازمان تبلیغات اسلامی حضور پیدا کرد تا فرآیند درخواست مجوز سریع‌تر انجام شود.

حقانی ادامه داد: امسال نیز مهندس قائدی به عنوان نماینده خدمات شهری در تبلیغات اسلامی و یک نماینده از روابط عمومی خدمات شهری در سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان اصفهان حضور دارند تا روند صدور مجوز صادر و از رفت و آمدهای زیاد جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: از مناطق درخواست کرده‌ایم تا جانمایی‌هایی که در سال‌های گذشته موجب ایجاد ترافیک یا ایجاد مسائل امنیتی شده است، شناسایی و لیست جدیدی از مکان‌های جدید برپایی ایستگاه‌های صلواتی را در اختیار معاونت خدمات شهری شهردرای اصفهان بگذراند.

مدیر کل نظارت و هماهنگی معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: مسئولان هیئت‌های مذهبی در خواست مجوز برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی و خیمه‌های عزاداری را صرفا برای مکان‌های مشخص شده داشته باشند، به علاوه درخواست داریم که هیئت‌ها ظبق روال گذشته در محله خودشان اقدام به ارائه خدمات کنند.

حقانی تاکید کرد: برخی از مکان‌های سطح شهر نیز از لحاظ امنیتی مناسب برپایی هیئت‌های مذهبی نیست زیرا نیروی انتظامی نمی‌تواند امنیت برخی از این مکان‌ها را تامین کند.

وی گفت: برخی از مساجد برنامه‌های مذهبی دارند و خواهش داریم از تداخل برنامه‌های این مساجد با هیئتهای مذهبی جلوگیری شود تا مراسم مساجد نیز با شور و قوت ادامه پیدا کند.

مدیر کل نظارت و هماهنگی معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان اظهار کرد: هیئت‌های مذهبی باید برای مواجه با حادثه کپسول‌های آتش‌نشانی در اختیار داشته باشند. ، سال گذشته یک سری از سیم‌های برق با فلزاتی نصب شده و لامپ‌های خیاری با آن روشن شده بود.

حقانی ادامه داد: درخواست ما از مسئولان هیئت‌های مذهبی این است تا از نصب نا ایمن لامپ‌ها به خصوص لامپ‌های پرمصرف جلوگیری کنند زیرا باعث مصرف بیش از اندازه برق و افزایش احتمال خطر آتش‌سوزی می‌شود، درب‌های خروجی نیز باید باز شود تا در صورت وقوع حادثه افراد به سرعت محل را تخلیه کنند.

وی افزود: ارتفاع علم‌هایی که برای عزاداری استفاده میشود نیز باید رعایت شود زیرا موجب قطعی برق و ایجاد مشکل برای هیئت‌های مذهبی می‌شود،  نصب داربست‌ها نیز با هماهنگی صنف مورد نظر انجام شود.

مدیرکل نظارت و هماهنگی معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان درخواست کرد: هیئت‌های مذهبی و ایستگاه‌های صلواتی مجاور شیرهای هیدرات برپا نشود زیرا شیرهای هیدرات برای آبگیری ماشینهای آتش‌نشانی استفاده می‌شود. ​​​​​​

حقانی افزود: از شهرداری منطقه سه درخواست کرده‌ایم به منظور حفظ نظافت شهر به مقدار کافی کیسه دفع پسماند در اختیار هیئتهای مذهبی قرار دهند تا نظافت شهر به نحو مطلوب انجام شده و زباله‌ای در شهر ریخته نشود، شهر اصفهان از نظر نظافت در بین  شهرهای ایران زبانزد است و این را مدیون کارگران زحمت‌کشی هستیم که شبانه‌روزی در شهر مشغول به کار هستند.

کد خبر 386028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.