ماهی که خون بر شمشیر پیروز شد

انقلاب اسلامی ایران، بزرگترین حرکت مذهبی معاصر در جهان بود که زمینه‌ساز تحولات گسترده‌ای در مناطق گوناگون دنیا شد و بسیاری از معادلات بین‌المللی را تغییر داد. این رخداد، همانگونه که از نامش پیداست، مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی بود که اندیشه‌های عاشورایی در آن رنگ و نمای خاصی داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، طلایه‌دار فرهنگ عاشورایی در ادبیات سیاسی جهان معاصر است؛ ایشان حرکت عظیم مردم ایران را منبعث از تعالیم عاشورایی و اقدامی ملی برای احیای احکام الهی دانستند و بر همین اساس، شعارها، اهداف، آرمان‌ها و ایدئولوژی انقلاب را طراحی و اجرا کردند؛ لذا ادبیات عاشورایی از جایگاه ویژه‌ای در بیان امام راحل (ره) برخوردار است:

ایشان در فرازی از یکی از سخنرانی‌های خود، ماه‌های محرم و صفر را از اسباب حفظ اسلام می‌دانند و می‌فرمایند: ماه محرم و صفر، ماه برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است. ما هر چه داریم، از این محرم است و از این مجالس. مجالس تبلیغ ما هم از مُحرّم است، از این شهادت سیدالشهدا (عَلَیهِ السَّلامُ) است. محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است، فداکاری سیدالشهدا (عَلَیهِ السَّلامُ) است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است. ماه محرم و صفر را باید به ذکر مصائب اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) زنده نگه داریم که با ذکر مصائب اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ)، این مذهب تا حالا زنده مانده است.

بنیانگذار انقلاب اسلامی در فرازی دیگر فرمودند: محرم ماهی است که عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرده، و به‌اثبات رسانده است که در طول تاریخ، همیشه حق بر باطل پیروز شده است. محرم ماهی است که به وسیله سید مجاهدان و مظلومان اسلام زنده شده، و از توطئه عناصر فاسد و رژیم بنی‌امیه، که اسلام را تا لب پرتگاه برده بودند، رهایی بخشید. این خون سید الشهدا است که خون‌های همه ملت‌های اسلامی را به جوش می‌آورد.

امام خمینی (ره)، ماه محرم برای مذهب تشیع را ماهی می‌دانند که پیروزی، در متن فداکاری و خون بدست آمده است و می‌افزایند: محرم ماه نهضت بزرگ سید شهیدان و سرور اولیای خداست، که با قیام خود در مقابل طاغوت، تعلیم سازندگی و کوبندگی به بشر داد، و راه فنای ظالم و شکستن‏ ستمکار را به فدایی دادن و فدایی شدن دانست. و این خود سرلوحه تعلیمات اسلام‏ است برای ملت‌ها تا آخر دهر. با حلول ماه محرم، ماه حماسه و شجاعت و فداکاری آغاز شد.

رهبر‬ فقید‬ انقلاب‬ اسلامی‬ ایران می‌فرمایند: ‬ ماهی که خون بر شمشیر پیروز شد. ماهی که قدرت حق، باطل را تا ابد محکوم و داغ باطله؛ بر جبهه ستمکاران و حکومت‌های شیطانی زد. ماهی که به نسل‌ها در طول تاریخ، راه ‏پیروزی بر سرنیزه را آموخت. ماهی که شکست ابرقدرت‌ها را در مقابل کلمه حق، به ثبت رساند. ماهی که امام مسلمین، راه مبارزه با ستمکاران تاریخ را به ما آموخت. سید الشهدا را کشتند، اسلام ترقی‌اش بیشتر شد. سید الشهدا – سلام الله علیه- با همه اصحاب و عشیره اش قتل عام شدند، لکن‏ مکتبشان را جلو بردند. شهادت حضرت سیدالشهدا مکتب را زنده کرد. زنده نگه داشتن عاشورا، یک مساله بسیار مهم سیاسی – عبادی است.

انقلاب اسلامی ایران، پرتویی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است. کربلا کاخ ستمگری را با خون درهم کوبید، و کربلای ما کاخ سلطنت‏ شیطانی را فروریخت. کربلا را زنده نگه دارید و نام مبارک حضرت سیدالشهدا را زنده نگه دارید، که‏ با زنده بودن او اسلام زنده نگه داشته می‌شود. مساله کربلا، که خودش در رأس مسائل سیاسی هست، باید زنده بماند. ملت بزرگ ما باید خاطره عاشورا را، با موازین اسلامی، هر چه شکوه‌مندتر حفظ نماید.

امام‬ راحل (ره) ‬ نقش‬ بی بدیل محرم‬ در‬ احیای‬ فرهنگ‬ اسلامی‬ را‬ اینگونه‌ توصیف‬ فرموده‌اند: این محرم را زنده نگه دارید، ما هر چه داریم از این محرم است. محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. تمام این وحدت کلمه‌ای که مبدا پیروزی ما شد، برای خاطر این مجالس عزا و تبلیغ و ترویج اسلام شد. این مجالس سوگواری و این مجالس‏ بزرگداشت سید مظلومان و سرور آزادگان، که مجالس غلبه سپاه عقل بر جهل، و عدل بر ظلم، و امانت بر خیانت، و حکومت اسلامی بر حکومت طاغوت‌است، هر چه با شکوه تر و فشرده‌تر برپا شود، و بیرق‌های خونین عاشورا به علامت حلول روز انتقام مظلوم از ظالم، هر چه بیشتر افراشته شود. ماه محرم ماهی است که مردم آماده‌اند برای شنیدن مطلب حق.

گریه کردن بر عزای امام حسین، زنده نگه‏داشتن نهضت، و زنده نگه‏داشتن همین‏ معنا که یک جمعیت کمی در مقابل یک امپراطوری بزرگ ایستاد، دستور است. باید سینه زدن هم محتوا داشته باشد. عاشورا روز عزای عمومی ملت مظلوم است، روز حماسه و تولد جدید اسلام و مسلمانان است.

کد خبر 592125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.