دلار تا پایان تابستان به ۳۳ هزار تومان می‌رسد؟

یک کارشناس بازارهای مالی گفت: تازمانی‌که حجم نقدینگی در کشور کنترل شود دلار فاصله معناداری از محدوده ۳۲ هزار تومان نخواهد گرفت.

احمد اشتیاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به عملکرد دولت در کنترل حجم نقدینگی، به نظر می‌رسد سیاست کنترل حجم نقدینگی دولت اثرگذار بوده است و از این رو، دلار چندان ظرفیت افزایش قیمت نداشته و در محدوده ۳۲ هزار تومان به ثبات می‌رسد.

وی افزود: تا زمانی که حجم نقدینگی در کشور کنترل شود دلار فاصله معناداری از محدوده ۳۲ هزار تومان نخواهد گرفت. براساس تناسبی که همواره در اقتصاد ایران بین حجم نقدینگی و قیمت دلار بوده در متوسط ۴۰ ساله، حجم نقدینگی به دلار، بالغ بر ۱۹۰ میلیارد دلار بوده است.

این کارشناس بازارهای مالی تصریح کرد: بنابراین با احتساب حجم نقدینگی پنج هزار همتی، از نظر تئوریک، ارزش ذاتی دلار حدود ۲۷ هزار تومان است. مابقی قیمت دلار تا کنون نیز بیشتر ناشی از تحریم‌ها است.

اشتیاقی ادامه داد: همچنین هرچقدر توافقات سیاسی به سمت احیای برجام حرکت کند، روند دلار کاهشی شده و با دور شدن از آن، دلار رشد شارپی نخواهد داشت و نهایتاً به کانال ۳۳ هزار تومان می‌رسد. این روند تا پایان شهریورماه دور از انتظار نیست.

کد خبر 592374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.