تصویربرداری از اندام‌های داخلی بدن با چسب زخم

دانشمندان برچسب کوچکی به اندازه تمبر یا چسب زخم ابداع کرده‌اند که با اتصال به پوست بدن از اندام‌هایی مانند قلب، ریه و سایر اعضای داخلی بدن تصویربرداری می‌کند و عکس‌های سونوگرافی ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم‌وفناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

تصویربرداری از اندام‌های داخلی بدن با چسب زخم

دانشمندان برچسب کوچکی به اندازه تمبر یا چسب زخم ابداع کرده‌اند که با اتصال به پوست بدن از اندام‌هایی مانند قلب، ریه و سایر اعضای داخلی بدن تصویربرداری می‌کند و عکس‌های سونوگرافی ارائه می‌دهد. دانشمندان MIT این برچسب‌ها را که قدرت چسبندگی فوق‌العاده‌ای دارد روی برخی داوطلبان آزمایش کردند و موفق شدند تا تصاویری با وضوح بالا از رگ‌های خونی اصلی و اندام‌های عمیق‌تر مانند قلب، ریه و معده آن‌ها تولید کنند.

در طراحی فعلی، برچسب‌ها به ابزارهایی متصل می‌شود که می‌تواند امواج صوتی بازتاب شده را به تصاویر تبدیل کند. با این حال، محققان ادعا می‌کنند که آن‌ها حتی در شکل فعلی خود نیز کاربردهای لحظه‌ای خواهد داشت، به عنوان مثال، این دستگاه‌ها را می‌توان همانند برچسب‌های EKG مانیتورینگ قلب در بیمارستان‌ها و روی بیماران استفاده کرد و بدون نیاز به تکنسین از اندام‌های داخلی آن‌ها تصویربرداری کرد.

شکست صنایع در امنیت IoT و OT

براساس گزارشی از شرکت امنیتی Barracuda Networks، اکثر شرکت‌های خدمات حیاتی، برای ایمن کردن سیستم‌های صنعتی اینترنت اشیا (IoT) و فناوری عملیاتی (OT) خود در تلاش هستند و نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در این زمینه‌ها را تأیید می‌کنند.

این شرکت از ۸۰۰ مدیر ارشد فناوری اطلاعات، مدیران ارشد امنیت فناوری اطلاعات و مدیران پروژه‌های مسئول پروژه‌های امنیتی IoT/IoT از طیف وسیعی از صنایع، ازجمله کشاورزی، بیوتکنولوژی، ساخت‌وساز، انرژی، دولت، مراقبت‌های بهداشتی و تولید نظرسنجی کرد.

با هشدار دولت‌ها در مورد تهدیدات جدید علیه زیرساخت‌های حیاتی، انگیزه امنیت IIoT در حال افزایش است. شرکت‌ها به‌ویژه نگران این وضعیت ژئوپلیتیک فعلی هستند و ۸۹ درصد آن را به‌عنوان یک عامل ذکر می‌کنند. در مقابل این پس‌زمینه، ۹۶ درصد از پاسخ‌دهندگان نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در امنیت IoT و OT را تأیید کردند.

امنیت واتس‌اپ کاهش نمی‌یابد

مدیر واتس‌اپ در مصاحبه‌ای تاکید کرد این سرویس پیام‌رسان، امنیت را کاهش نمی‌دهد. میلیون‌ها نفر از واتس‌اپ استفاده می‌کنند و این پیام‌رسان باید استانداردهای یکسان حریم خصوصی را در هر کشوری حفظ کند.

وی افزود: اگر ما امنیت را برای کل جهان پایین بیاوریم تا به درخواست یک کشور عمل کنیم، پذیرش آن معقول نخواهد بود و به دلیل درخواست دو درصد، محصول ما مطلوب ۹۸ درصد کاربرانمان نخواهد بود. آنچه که به ما پیشنهاد شده، این است که مستقیم یا غیرمستقیم از طریق نرم افزار پیام‌های کاربران را کنترل کنیم، اما تصور نمی‌کنم مردم چنین چیزی را قبول کنند.

کنترل قطع برق توسط هوش‌مصنوعی

شرکت دولتی توزیع برق چین به‌تازگی از یک سیستم هوش مصنوعی استفاده کرده است که مشکلات تأمین برق را در سه ثانیه مرتفع می‌کند؛ این در حالی است که چنین فرآیندی به طور معمول شش تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد، اما مسئله قابل توجه این است که سیستم قدرتمند جدید در هرجایی قابل استفاده نیست و فقط به مدت یک ماه در منطقه مسکونی Qitailu با بیش از ۲۰۰ خانواده اجرا شده است.

شبکه توزیع برق جدید دارای چند حسگر است که هرکدام از آن‌ها مغز مخصوص خود را دارد؛ این مغزها به طور خودکار می‌تواند کارآمدترین و مناسب‌ترین مسیرهای تأمین برق را انتخاب کند. در این فرآیند نیاز به دخالت انسان نیست و تمام فعالیت‌های مربوط به شبکه برق سریع‌تر انجام می‌شود.

کاهش هزینه‌های پستی با هوشمندسازی فرآیندها

مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: طرح آزمایشی هوشمندسازی مسیر توزیع مرسولات استان اصفهان موجب کاهش حدود ۳٠ تا ۴٠ درصدی هزینه‌ها و نیروی انسانی شده است.

وی تاکید کرد: با فرآیند هوشمندسازی، سرعت و دقت مراحل افزایش و هزینه‌ها و نیروی انسانی کاهش پیدا خواهد کرد و در این مسیر استان اصفهان از استان‌های پیشرو است که در طرح آزمایشی هوشمندسازی مسیر توزیع این استان نتیجه مثبتی گرفتیم و متوجه شدیم حدود ۳٠ تا ۴٠ درصد هزینه‌ها و نیروی انسانی کاهش داشته است.

کد خبر 592148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.