۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
سی‌ام جولای، روز جهانی دوستی

سی‌ام جولای به عنوان روز جهانی دوستی معرفی شده و بهانه‌ای است تا با دوستان خود، اوقات خوشی را سپری یا از طریق تماس‌های تلفنی یا ویدئویی از دوستان قدیمی خود یاد کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روز جهانی دوستی فرصتی برای توسعه نقش دوستی در ایجاد فرهنگ‌های مختلف است. سازمان ملل متحد در این روز تمام مردم، نهادها و دولت‌ها را به برگزاری رویدادها، انجام فعالیت‌ها و نوآوری‌هایی دعوت می‌کند که به ترویج صلح، درک دوطرفه و یکپارچگی منجر می‌شود.

تاریخچه روز جهانی دوستی

ما در یک دنیای بسیار پیچیده زندگی می‌کنیم که در میان اختلافات فرهنگی، تبعیض‌ها، نبود اعتماد، بدرفتاری‌ها و ارتباطات اشتباه، صلح کم‌ترین اولویت را در میان مردم به خود اختصاص داده است. به همین دلیل، سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۱، سی‌ام جولای را به عنوان روز جهانی دوستی معرفی کرد تا توجه بشر را بیشتر بر ایجاد صلح متمرکز کند. در این روز روابط میان مردم فراتر از برقراری ارتباط پیش می‌رود و پیوندهایی عمیق‌تر میان ایدئولوژی‌ها، کشورها و فرهنگ‌ها برقرار می‌شود.

دوستی و برقراری ارتباط به ایجاد همبستگی میان مردم اشاره دارد که این مفهوم فراتر از گذراندن اوقات خوش با سایرین است و مفاهیمی نظیر درک فراگیری و تنوع، ترویج تعهد جهانی و اشتراک ویژگی‌های مثبت را نیز در بر می‌گیرد. این روز بهانه‌ای است تا مردم با هر مذهب، عقاید سیاسی و تفاوت در ظاهر و پوشش با یکدیگر متحد شوند و به ترویج مهربانی با یکدیگر بپردازند.

اهمیت وجود دوستی در میان بشر

بسیاری از مردم در یک برهه زمانی خاصی در طول عمر خود تنهایی را ترجیح می‌دهند و مایل هستند دوستی‌ها را کنار بگذارند، اما دوستی موضوعی بسیار حائز اهمیت است که می‌تواند تغییرات مثبت زیادی در زندگی آن‌ها به وجود بیاورد.

دوستی به افراد کمک می‌کند بهتر به اهداف خود دست یابند به این صورت که دوستان می‌توانند مانند حامی برای یکدیگر عمل کنند و از طریق اشتراک ایده‌های خود، رسیدن به اهداف مشترک را زودتر محقق کنند. علاوه بر این، دوستی به ارتقا انعطاف‌پذیری عاطفی میان افراد کمک می‌کند و آن‌ها را به اشتراک زمان‌های خوش با افراد مورد علاقه خود سوق می‌دهد و به همین واسطه به ایجاد شبکه‌هایی از دوستی منجر می‌شود.

محققان دانشگاه میشیگان، از معتبرترین و برترین دانشگاه‌های دولتی ایالات متحده آمریکا، پس از انجام مطالعات متعدد به این نتیجه رسیدند که گذراندن تنها روزی ۱۰ دقیقه با دوستان در بیرون از منزل به بهبود توانایی افراد در حل مشکلات و در نتیجه تقویت ذهن کمک می‌کند.

جالب است بدانید که محققان دانشگاه آمریکایی شیکاگو نیز در پژوهش‌های خود متوجه شدند که دوستی در بهبود خواب شبانه نیز مؤثر است و افرادی که در کنار دوستان خود می‌خوابند، کیفیت خواب بالاتری را تجربه می‌کنند.

چگونه می‌توان روز جهانی دوستی را جشن گرفت؟

روش‌های مختلفی برای بزرگداشت روز جهانی دوستی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بیرون رفتن با دوستان و گذراندن اوقات خوش با یکدیگر اشاره کرد. گذراندن اوقات خوش با دوستان نیز فعالیت‌هایی نظیر نوشیدن قهوه، ارسال نامه به یکدیگر، انجام کارهای نیک در حق دیگران و حتی تلاش برای خندان مردم را در بر می‌گیرد.

علاوه بر این، مردم می‌توانند در روز جهانی دوستی به برقراری ارتباط با افراد غریبه بپردازند و دوست‌های جدیدی پیدا کنند. برقراری ارتباطات جدید نیز به شیوه‌های مختلف امکان‌پذیر است؛ مثلاً مردم می‌توانند با حضور در یک فضای عمومی و آغاز یک مکالمه با دیگران دوست شوند یا به لطف تکنولوژی از طریق فضاهای مجازی به یافتن دوستان جدید بپردازند.

مردم می‌توانند با برگزاری رویدادهای مختلف در روز جهانی دوستی، گرد هم جمع شوند، اوقات خوشی را با یکدیگر سپری کنند و به برقراری ارتباط با یکدیگر و افراد غریبه بپردازند. آن‌ها می‌توانند در این روز، صرف‌نظر از تفاوت‌های فرهنگی، نژادی، پوششی و جنسیتی یکدیگر را به صلح دعوت کنند و از انزوا به خاطر تفاوت‌های مختلف بپرهیزند. علاوه بر این، گرد هم آمدن و پختن غذاهای مورد علاقه مشترک با کمک یکدیگر از مهم‌ترین فعالیت‌هایی به حساب می‌آید که می‌تواند به تقویت دوستی‌ها یا ایجاد روابط جدید میان افراد کمک کند. حتی رفتن به فضاهای سبز، پارک‌ها، زمین‌های بازی و مراکز ورزشی نیز در این روز می‌تواند به تقویت صلح در میان مردم کمک کند و حس انزوا و تنهایی را در آن‌ها به حداقل برساند. در نهایت این‌که، افراد می‌توانند با ارسال کارت‌های تبریک یا نامه‌هایی پرمهر، از دوستان دور خود نیز یاد کنند، به قدردانی از دوستی میان خود و آن‌ها بپردازند و رشته‌های ارتباط خود را محکم‌تر کنند.

کد خبر 592066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.