ثبت ملی «محتشم‌خوانی» و «مرثیه‌خوانی امام‌ حسین(ع) به سبک بحر طویل»

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: همزمان با شروع ماه محرم دو عنصر «محتشم‌خوانی» و «مرثیه‌خوانی امام حسین (ع) به سبک بحر طویل» در فهرست ملی میراث ناملموس ثبت شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی دارابی در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: در سال جاری و همزمان با شروع ماه محرم ۱۴۴۴ هجری قمری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مفتخر به ثبت دو عنصر «محتشم‌خوانی» و «مرثیه‌خوانی امام حسین (ع) به سبک بحر طویل» در فهرست ملی میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

وی اظهار کرد: میراث ناملموس عاشورایی، در زمره مهمترین مواریث فرهنگی ناملموس اسلامی قرار دارد. این میراث مهم تاریخی، که در رثا و عزای سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله حسین (ع) ظهور و بروز یافته با محوریت واقعه عظیم کربلا و روایت‌های سوزناک آن شکل گرفته است.

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: سنت‌ها، آئین‌ها، رسوم، نمایش‌های مذهبی به ویژه نوحه‌ها و عناصری که میراث ناملموس عاشورایی را شکل می‌دهند به دلیل نقشی که در حیات دینی و اجتماعی مردم داشته سبب وفاق ملی میان ایرانیان فارغ از اختلافات مذهبی و قومی بوده است، چرا که حسین بن علی (ع) فارغ از نسب، کنیه و نژاد، برای ایرانیان، نماد آزادگی و ایثار است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی اظهار کرد: سنت‌های عاشورایی در تناسب با تنوعات فرهنگی، زبانی و جغرافیایی از اشکال و صور متنوعی برخوردار گشتند و در هر دوره‌ای در ظرف زمان جای می‌گیرد. این میراث مهم بشری که در دوره‌های مختلف تاریخی به ویژه در دوره آل‌بویه، صفویه، قاجار شکل و شمایل خاصی پیدا کرده است دارای یک اصل واحد است: بازنمایی و شرح حماسه آزادگی؛ حماسه‌ای که در میراث جهانی تعزیه به بهترین شکل نمایش درآمده و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

وی افزود: فهرست «میراث ملی ناملموس» ایران نیز مشحون از عناصر میراث ناملموس عاشورایی است. که از جمله آنها می‌توان بهمراسم عزاداری هشتم محرم حسینیه اعظم زنجان، مراسم عزاداری تکیه معاون‌الملک کرمانشاه، مراسم جار زدن ماه محرم عقدای یزد، سینه‌زنی روستای گیلی اراک و مدیریت سنتی مراسم دهه اول محرم ماسوله اشاره کرد.

دارابی سینه‌زنی کمر به کمر رامیان گلستان، تعزیه‌خوانی در تکیه نیاوران و تکیه تجریش، عزاداری ایل شاهسون اراک، چهارپایه خوانی بازار تهران، تعزیه شاهچراغ شیراز، مراسم سنج و دمام بوشهر، چاووشی‌خوانی ماه محرم کاشان و نخل‌گردانی یزد را از دیگر عناصر فهرست میراث ناملموس عاشورایی در فهرست میراث ملی ناملموس ایران برشمرد.

در سال جاری و همزمان با شروع ماه محرم ۱۴۴۴ هجری قمری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مفتخر به ثبت دو عنصر «محتشم‌خوانی» و «مرثیه‌خوانی امام حسین (ع) به سبک بحر طویل» در فهرست ملی میراث ناملموس کشور به ثبت شده است.

کد خبر 592029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.