تغییرات کنکور ۱۴۰۲ شکاف طبقاتی ایجاد می‌کند

«اگر تاثیر معدل با شرایط فعلی افزایش یابد اختلاف طبقاتی بین دانش‌آموزان به نسبت زیاد می‌شود و تنها دانش‌آموزانی که وضعیت مالی خوبی دارند با نمره مطلوب قبول می‌شوند، اما در صورتی تحصیل در مدارس یکنواخت انجام شود؛ کمتر شاهد ایجاد شکاف طبقاتی خواهیم بود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، کنکور جمعیت بسیاری از جوانان را برای کسب پیشرفت و رسیدن به اهداف خود تحت تأثیر قرار داده و عملاً سرنوشت و آینده جوانان را تعیین می‌کند. این آزمون یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی جوانان محسوب می‌شود و همین مسئله باعث شده بسیاری از انتشاراتی‌ها و شرکت‌های سودجو از این بستر ایجاد شده سوءاستفاده کنند.

بیشتر بخوانید: 

امروزه آزمون سراسری با مشکلاتی روبه‌رو شده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رفع این مشکلات، تغییراتی اعم از افزایش تأثیر معدل و حذف دروس عمومی تصویب کرد که البته از دید دانش‌آموزان، دانشجویان و کارشناسان این تغییرات نیز مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

برگزاری کنکور در دو نوبت باعث کاهش بازده می‌شود

فرزاد حیدری، مدرس مرکز علمی کاربردی هلال احمر استان اصفهان در رابطه با برگزاری کنکور در دو نوبت به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هنگامی که تعداد دفعات کنکور افزایش یابد تنها مشکلات وزارت علوم و سازمان سنجش به عنوان برگزارکننده افزایش می‌دهد.

وی می‌افزاید: اگر بتوانیم شرط معدل را با نظارت بر سابقه تحصیلی دانش‌آموزان با سهم بیشتری در نظر بگیریم به مراتب از خود کنکور تأثیر بهتری خواهد داشت، زیرا افزایش تعداد دفعات کنکور به دلیل ایجاد استرس بازده را کاهش می‌دهد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقاتی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان ادامه می‌دهد: شرط معدل باید در یک بازه تحصیلی در نظر گرفته شود و در صورت امکان در دوره دبیرستان امتحانات به صورت جامع و یکسان برگزار شود تا مقایسه بین دانش‌آموزان به‌درستی صورت بگیرد.

وی تاکید می‌کند: با افزایش نظارت و تأثیر شرط معدل نه تنها استرس دانش‌آموزان کاهش می‌یابد، بلکه دست‌اندازی‌ها نیز کمتر می‌شود از طرفی دانش‌آموزان باید تمام کتب درسی را مطالعه کنند و دیگر یادگیری روش تست‌زنی کافی نیست.

حیدری می‌افزاید: در این شرایط هنگامی که داوطلب وارد دانشگاه می‌شود به دلیل اینکه تمام کتب درسی خود را مطالعه کرده است، دروس دانشگاهی را نیز بهتر درک می‌کند و نیازی به دوره کردن درس‌های گذشته نیست.

وی اشاره می‌کند: در حال حاضر سیستم‌های تدریس کنکور پیشرفت کرده است و بیشتر دانش‌آموزان با راه‌های مهندسی معکوس تست و روش‌های تست‌زنی آشنا هستند؛ بنابراین با افزایش شرط معدل و قدرت نظارت نه تنها اختلاف بین داوطلبان کاهش می‌یابد، بلکه سطح علمی دانشگاه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقاتی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان تاکید می‌کند: افزایش تعداد دفعات برگزاری کنکور تنها فعالیت سازمان سنجش را دشوار می‌کند، زیرا اگر دانش‌آموزی از سطح علمی بالایی برخوردار باشد در همان مرحله نخست نتیجه مطلوبی می‌گیرد.

افزایش شرط معدل در شرایط فعلی به نفع ثروتمندان است

وی در رابطه با تأثیر شرط معدل می‌گوید: برخی از مشکلات در سیستم آموزش و پرورش باید اصلاح شود، به طور مثال برخی از مدارس تنها معدل‌های بالای ۱۹ را پذیرش می‌کنند و بین این دانش‌آموزان نیز آزمون برگزار کرده و بهترین افراد را پذیرش می‌کنند.

حیدری می‌افزاید: در گذشته پذیرش مدارس به نحوی انجام می‌شد که تمام دانش‌آموزان با هر سطح علمی در کنار یکدیگر قرار می‌گرفتند و همین مسئله باعث می‌شد معلمان به شکلی تدریس کند که سطح علمی کل کلاس به تناسب افزایش یابد و تمام دانش‌آموزان به درک یکسانی دست‌یابند.

وی تصریح می‌کند: هنگامی که مدارس دانش‌آموزانی با سطح علمی بالا را پذیرش می‌کنند، قطعاً سطح بازده مدرسه افزایش می‌یابد و اختلاف ایجاد می‌شود، اما اگر تمام مدارس دانش‌آموزان را با هر سطح علمی پذیرش کنند، معلم مجبور می‌شود، به شکلی تدریس کند که دانش‌آموزان ضعیف نیز پیشرفت کنند.

مدرس مرکز علمی کاربردی هلال احمر استان اصفهان اشاره می‌کند: متأسفانه این اختلاف در سطح دانشگاه‌ها نیز به‌وجود آمده است و سطح علمی دانشگاه‌ها با یکدیگر تناسب ندارد.

وی تاکید می‌کند: اگر تاثیر معدل با شرایط فعلی افزایش یابد اختلاف طبقاتی بین دانش‌آموزان به نسبت زیاد می‌شود و تنها دانش‌آموزانی که وضعیت مالی خوبی دارند با نمره مطلوب قبول می‌شوند، اما در صورتی تحصیل در مدارس یکنواخت انجام شود؛ کمتر شاهد ایجاد شکاف طبقاتی خواهیم بود.

حیدری ادامه می‌دهد: در شرایط کنونی بهترین کار افزایش نظارت بر کنکور تک مرحله‌ای است زیرا برای افزایش شرط معدل باید اصلاحاتی در بخش مدارس صورت بگیرد. شرط معدل زمانی مؤثر است که یکنواختی در مدارس ایجاد شود.

کد خبر 589286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.