تغییرات کنکور ۱۴۰۲ محرومان را محروم‌تر می‌کند

مدیر دانشکده علوم انسانی دانشگاه راغب‌اصفهانی گفت: تجربه نشان داده که احتمال پذیرش دانش‌آموزانی که در مدارس متوسط یا به عبارتی مدارس دولتی یا مناطق محروم درس می‌خوانند در دانشگاه‌های معتبر بسیار کمتر است.

سعید رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص تغییرات کنکور ۱۴۰۲ اظهار کرد: یکی از شیوه‌های ارزیابی توانایی، سطح دانش و پیشرفت دانش‌آموزان، برگزاری آزمون‌ها به شکل سراسری است که می‌تواند به شکل امتحان نهایی یا آزمون فشرده‌تر در قالب کنکور انجام شود.

وی برگزاری کنکور را به عنوان یکی از ملاک‌های سنجش دانش‌آموزان ضروری دانست و افزود: برگزاری این آزمون سراسری لازم است اما نه با شیوه کنونی، به ویژه آنکه از سال‌های گذشته نیز خبر حذف کنکور بارها اعلام شد و قرار بود تأثیرگذاری این آزمون برای پذیرش دانشجو کاهش یابد، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

توزیع نابرابر امکانات آموزشی

مدیر دانشکده علوم انسانی دانشگاه راغب‌اصفهانی با اشاره به مشکلات برگزاری کنکور ادامه داد: دو مشکل بسیار بزرگ در برگزاری این شیوه وجود دارد، نخست نبود توزیع یکنواخت امکانات آموزشی در سطح کشور است؛ به دلیل تغییراتی که چند سال اخیر در فرمت کتاب‌ها و منابع مطالعاتی ایجاد شد، تجربه نشان داده که احتمال پذیرش دانش‌آموزانی که در مدارس متوسط یا به عبارتی مدارس دولتی یا مناطق محروم درس می‌خوانند در دانشگاه‌های معتبر بسیار کمتر است.

وی به‌دست آوردن رتبه‌های تک‌رقمی در کنکور برای دانش‌آموزان روستایی و حتی عشایر را ناممکن ندانست و گفت: با این وجود این مشکل را نمی‌توان انکار کرد که کسانی که امکانات بهتری در اختیار دارند، قطعاً نتیجه بهتری دریافت می‌کنند.

رستمی، دومین مشکل را تأثیر قابل توجه شرایط روز کنکور و بیماری یا استرس بر عملکرد داوطلبان بیان کرد و گفت: تصور کنید داوطلبی که سه سال برای آزمون سراسری تلاش می‌کند ممکن است به دلایل پیش‌بینی‌نشده‌ای مانند بیماری یا استرس نتواند با آرامش و شرایط بهینه در جلسه امتحان حضور داشته باشد و این دو مشکل باعث می‌شود داوطلبان نتوانند از زحمات شبانه‌روزی چندساله خود بهره کافی ببرند.

وی با اشاره به انتشار اخبار فروش سوالات و کشف ابزار تقلب طی دو سه سال اخیر، گفت: با اینکه مشخص نیست این اخبار تا چه اندازه صحت دارد، اما همواره در نشست‌هایی که برای برگزاری کنکور تشکیل می‌شود پیشنهاد کاهش بار روانی و استرس ناشی از کنکور مطرح می‌شود.

مدیر دانشکده علوم انسانی دانشگاه راغب‌اصفهانی، یکی از راهکارهای کاهش استرس کنکور را چند مرحله‌ای شدن این آزمون عنوان کرد و افزود: این امکان وجود دارد که به جای یک امتحان، این آزمون در سه مرحله برگزار شود و درصورتی‌که پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها صددرصد براساس کنکور انجام می‌شود باید تأثیر این آزمون در ورود به دانشگاه به ۵۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد و برخی امتحانات در دوره سه چهار ساله دبیرستان از اهمیت بیشتری برخوردار شوند.

ضرورت کاهش تدریجی اهمیت کنکور

وی با اشاره به راهکارهای موجود برای جایگزینی کنکور یادآور شد: می‌توان از سال اول دبیرستان امتحاناتی در تقویم آموزشی گنجاند که نتیجه آن در ورود به دانشگاه مؤثر باشد و به تدریج اهمیت و ارزش آزمون کنکور کاهش یابد و درنهایت این آزمون امتیاز خاصی برای دانش آموزان داشته باشد اما نه به شکل کنونی که تنها ملاک پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها آزمون سراسری است؛ با اینکه همواره صحبت از حذف کنکور به میان می‌آید، اما این فرمت سال‌هاست که بدون تغییر خاصی ادامه یافته است.

رستمی، نقش آزمون سراسری در ورود به دانشگاه‌های مختلف را متفاوت عنوان کرد و گفت: در سال‌های اخیر دانشگاه‌ها به دو دسته تقسیم شده‌اند، برخی دانشگاه‌ها موظف هستند که دانشجویان خود را از طریق کنکور پذیرش کنند که دانشگاه‌های معتبر و رشته‌های شبانه و روزانه مراکز آموزش عالی دولتی در این دسته قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: 

وی دانشگاه‌های شهریه‌پرداز مانند مراکز آموزش عالی آزاد و پیام‌نور را مجاز به پذیرش دانشجو بدون نیاز به شرکت در آزمون سراسری دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع تا اندازه‌ای کمک می‌کند که افرادی که هدف‌گذاری آن‌ها ادامه تحصیل در یک دانشگاه معتبر است، بدون استرس نتیجه آزمون در یک روز مشخص بدانند که با توجه به معدل دوره متوسطه یعنی از سال دهم تا دوازدهم می‌توانند به راحتی وارد دانشگاه مورد نظر شوند و در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند.

مدیر دانشکده علوم انسانی دانشگاه راغب‌اصفهانی وجود آزمون کنکور با شرایط خاص برای رقابت در زمینه ورود به دانشگاه‌های معتبر ضروری بیان کرد و افزود: با تقسیم کردن دانشگاه‌ها به دو دسته، تنها برای افرادی که بخواهند دانشگاه‌های معتبر پذیرفته شوند همچنان شرایط رقابتی کنکور برقرار خواهد بود.

تغییراتی که هیچ گاه به مرحله عمل نرسید

وی با اشاره به کاهش قابل توجه متقاضیان رشته‌های ریاضی و فیزیک در آزمون سراسری امسال، گفت: خالی ماندن بخش قابل توجهی از ظرفیت کلاس‌های فنی به این معناست که نظام آموزشی در بخشی از اجزای خود دچار مشکل و صحبت‌هایی که درباره حذف یا تغییرات کنکور مطرح می‌شود همیشه در حد اظهارنظر باقی مانده و به مرحله عمل نرسیده است.

رستمی، پروسه حذف کنکور را حداقل سه چهار ساله دانست و تاکید کرد: این فرآیند به سرعت و برای آزمون سراسری سال آینده قابل اجرا نیست بلکه باید برای دانش‌آموزانی که امسال سال نهم هستند این چیدمان تعریف شود، پله‌پله پیش برویم و دانش‌آموز توجیه شود که برای به دست آوردن ۳۰ درصد نمره آزمون و سهم ۷۰ درصدی معدل چهارساله باید چه فرآیندی را پشت سر بگذراند.

وی با اشاره به مقدمات لازم برای حذف کنکور گفت: یک برنامه‌ریزی میان مدت لازم است که دانش‌آموز با آگاهی کامل روی دروسی که کدگذاری می‌شود و ضریب بالاتری در کنکور خواهد داشت، سرمایه‌گذاری کند؛ در این صورت می‌توانیم در یک دوره سه تا چهار ساله آینده دانش‌آموزان را با بهترین شیوه ارزیابی، راهی دانشگاه کنیم.

مدیر دانشکده علوم انسانی دانشگاه راغب‌اصفهانی با انتقاد از اینکه تغییرات کنکور با وجود گذشت چند دهه همچنان در حد حرف باقی مانده است، گفت: تقریباً از دهه ۷۰ به این سو با همین فرم و حتی چیدمان کنکور وجود داشته و تغییرات آن نیز بسیار جزئی و نامحسوس بوده است تا جایی که می‌توان گفت آزمون امسال با ۱۰ تا ۲۰ سال قبل تفاوت چندانی ندارد.

کد خبر 589313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.