خرید تجهیزات روز دنیا برای آتش‌نشانی اصفهان/ تلاش برای جذب ۴۷۰ نفر نیروی عملیاتی

«بر اساس ضوابط به ازای هر ۱۵۰۰ نفر جمعیت باید یک آتش‌نشان وجود داشته باشد که در حال حاضر سازمان آتش‌نشانی اصفهان ۷۰۰ نفر نیروی عملیاتی دارد، لذا استفاده از ۱۴۰۰ نیروی آتش‌نشان در چارت این سازمان پیش‌بینی شده است و در صدد جذب ۴۷۰ نفر نیروی عملیاتی هستیم.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به توسعه روزافزون شهرها، اهمیت و توجه روز افزون به امر ایمنی در شهر و ارائه تمهیدات لازم در زمینه پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی و حوادث، توزیع و مکان‌یابی بهینه ایستگاه‌ها، تجهیزات و نیروهای آتش‌نشانی اهمیت قابل توجهی دارد.

آتش‌نشانی باید خود را برای مقابله با حوادث آماده کند، لذا با توجه به شرایط اصفهان که دارای عناصر طبیعی زیادی همچون کوه، چاه و آب و البته مسافر پذیر است و معین بعضی از استان‌ها محسوب می‌شود، باید سازمان آتش‌نشانی توانمندتری نسبت به سایر کلان‌شهرها داشته باشد؛ در این راستا لازم است اقداماتی برای داشتن شهری تاب‌آور برای مقابله با حوادث شهری انجام شود.

همچنین با توجه به نزدیک بودن شهرک‌های صنعتی به مرکز شهر اصفهان، نیاز به تجهیزات به‌روز و کارآمد برای مقابله با حریق و حوادث احساس می‌شود که برای آگاهی از وضعیت آتش‌نشانی اصفهان، گفت‌وگویی را با آتشپاد دوم عبدالله ایوبی، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

فعالیت سازمان آتش نشانی در سال ۱۴۰۰ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به رشد فزاینده شهرها و جوامع صنعتی، افزایش نرخ رشد جمعیت، تنوع تکنولوژی، افزایش رو به روز تعداد خودروها، تغییر اقلیم، بلندمرتبه‌سازی‌ها و مبلمان شهری باعث شده است که با افزایش نسبی حریق و حوادث روبه‎‌رو باشیم.

سال گذشته در آتش‌نشانی اصفهان ۱۲ هزار مورد عملیات انجام شد که ۷۲۷۶ مورد مربوط به حوادث و ۴۷۸۸ مورد آتش‌سوزی بوده است؛ ۲۰ درصد آمار حوادث سال گذشته مربوط به آسانسور و دلیل آن قطعی مکرر برق بود؛ به‌طوری که این آمار در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ حدود ۹۹ درصد افزایش یافته است.

در سال ۹۹ تعداد فوتی‌ها ۸۸ نفر بود که این آمار در سال گذشته به ۱۱۸ نفر افزایش یافت. همچنین آمار افراد نجات یافته از حوادث در سال ۹۹، ۳۸۱۸ بود که در سال گذشته به ۵۰۷۲ نفر رسید.

سعی کردیم با انجام مانورهای مختلف و افزایش سطح آگاهی نیروهای عملیاتی سازمان، اجرای برنامه‌های مختلف ورزشی، انجام تست‌های دوره‌ای و برنامه‌های آموزشی سخت‌گیرانه، خرید تجهیزات روز دنیا و نوسازی ناوگان عملیاتی عملکرد سازمان را روز به روز بهتر از قبل کنیم.

چه اقداماتی برای کاهش زمان رسیدن نیروها به محل حریق و حوادث انجام شده است؟

با توجه به اهمیت موضوع زمان رسیدن به محل حوادث و حریق، سعی کردیم این زمان را کاهش دهیم که در سال ۹۸، چهار دقیقه و ۲۲ ثانیه بود، سال ۹۹ به سه دقیقه و ۵۳ ثانیه رسید و در سال گذشته به سه دقیقه و ۵۲ ثانیه رسید که این زمان تقریباً با شرایط استاندارد که کمتر از پنج دقیقه است، مطابقت دارد و امیدوارم بتوانیم با حفظ این زمان و کاهش آن در آینده گام‌های مؤثری برداریم.

مناسب‌سازی خودروها، استفاده از موتورسیکلت‌ها، آموزش و توان‌افزایی کارکنان، برگزاری دوره‌های ضمن خدمت، انجام مداوم گشت‌های ایمنی و منطقه شناسی، افزایش استقرار در سطح شهر در زمان پیک ترافیک و برگزاری جلسات متعدد و شناخت نقاط ضعف و قوت، بررسی و کنترل و نظارت به زمان رسیدن به محل حریق و حوادثی که قبلاً اتفاق افتاده است می‌تواند در حفظ و کاهش زمان سه دقیقه و ۵۲ ثانیه کمک کند.

فعالیت‌های مرتبط با نوسازی و بهسازی ناوگان عملیاتی سازمان آتش‌نشانی چه بوده است؟

در دو سال اخیر سال خوبی در بهبود ناوگان عملیاتی داشتیم و در این مدت ۲۰ دستگاه ایسوزو عملیاتی خریداری کردیم که با تجهیزات روز دنیا و پمپ‌های روز دنیا کاربری‌سازی شد؛ در سازمان‌آتش نشانی اصفهان هشت دستگاه اسکانیا خریداری کردیم که پنج دستگاه اطفائیه فوق سنگین کاربری‌سازی کردیم، دو دستگاه بالابر هیدرولیکی برای ساختمان‌های بلند مرتبه برای حریق‌های مربوط به کارگاه‌های صنعتی روباز و پالایشگاه‌ها آماده شد.

یک دستگاه خودرو نجات فوق سنگین با جرثقیل ۱۰ تن کاربری‌سازی شد، همچنین ۱۱ دستگاه خودرو تویوتا، چهار دستگاه خودرو فرماندهی و دو دستگاه موتورسیکلت چهارچرخ برای استفاده در بازار و مکان‌های با ترافیک جمعیتی بالا با عرض گذر کم خریداری کردیم.

خرید تجهیزات روز دنیا برای آتش‌نشانی اصفهان/ تلاش برای جذب ۴۷۰ نفر نیروی عملیاتی

حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل سازمان آتش‌نشانی هزینه کرده‌ایم که اگر قرار بود در زمان حاضر برای خرید آنها اقدام کنیم، باید بیش از پنج برابر هزینه می‌کردیم. امسال نیز در صدد خرید بعضی تجهیزات هستیم و به‌زودی تجهیزات روز دنیا را خریداری خواهیم کرد.

برای ساختمان ستاد فرماندهی چه اقداماتی انجام شده است؟

ساختمان جدید ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی اصفهان به بهره‌برداری رسید و اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خوبی در آن انجام شد و بخشی دیگر در دست اقدام است؛ به‌عنوان مثال نصب ویدئو وال برای مشاهده نقاط پرتردد و پر ترافیک شهر بود.

با مرکز کنترل ترافیک شهرداری جهت آزادسازی مسیر تردد خودروهای امدادی در ارتباط هستیم به طوری که قادر به کنترل تمام ایستگاه‌ها از طریق ستاد فرماندهی هستیم، همچنین سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای خوبی برای کنترل نیروها و خودروهای سازمان خریداری شده است. ثبت اطلاعات ایستگاه‌ها می‌تواند کمک زیادی به سازمان و کاهش زمان رسیدن به محل حریق و حوادث کند.

استفاده از تجهیزات مخابراتی روز، به‌زودی از بستر آنالوگ به روی سیستم دیجیتال می‌رویم که سیستم بی‌سیم به صورت دیجیتال خواهد شد که این امر می‌تواند به افزایش کیفیت مکالمات و پوشش وسیع منطقه در عملیات‌های زیر زمین همچون چاه و مترو داشته باشد.

در خصوص تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی و افزایش تعداد آنها چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

در حال حاضر ۲۶ ایستگاه آتش‌نشانی فعال داریم که در قالب چهار منطقه عملیاتی خدمت‌رسانی می‌کند؛ طبق استانداردها باید به تعداد مطلوب ۴۰ ایستگاه برسیم که در حال حاضر یک ایستگاه آماده بهره‌برداری در چهارباغ و دو ایستگاه در حال احداث داریم و زمین چهار ایستگاه تملک شده است تا در آینده نزدیک اقدامات لازم برای احداث آن انجام شود.

آیا تعداد نیروهای سازمان جوابگوی نیاز شهر است؟

طبق ضوابط به ازای هر ۱۵۰۰ نفر جمعیت باید یک آتش‌نشان داشته باشیم، در حال حاضر سازمان آتش‌نشانی اصفهان ۷۰۰ نفر نیروی عملیاتی دارد و برآورد ما ۱۴۰۰ نفر در چارت سازمانی پیش‌بینی شده است، لذا در صدد جذب ۴۷۰ نفر نیروی عملیاتی هستیم.

در این راستا اقدامات و مکاتبات لازم با سازمان شهرداری‌ها انجام شده و مجوزهای لازم دریافت شده است و سعی می‌کنیم تا پایان سال این کار به سرانجام برسد؛ برای تشخیص دقیق محل وقوع حوادث یا حریق اقدامات خوبی انجام شده است.

پس از سال‌ها مجوزهای لازم را از مراجع ذی‌ربط دریافت کردیم تا نقطه بروز حادثه را با موبایل یا تلفن ثابت پیدا کنیم، مجوزها دریافت و زیرساخت‌های لازم همچنین نقشه‌ها آماده شده است و به زودی این امر به بهره‌برداری می‌رسد که در کاهش رسیدن به زمان حریق و حوادث کمک زیادی می‌کند.

کد خبر 588619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.