مهلت ارسال آثار به رویداد ملی صنایع‌دستی جنگل‌های هیرکانی تمدید شد

مهلت ارسال آثار به نخستین رویداد ملی صنایع‌دستی جنگل‌های هیرکانی تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ تمدید شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پرتال وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، براساس فراخوان این وزارتخانه نخستین رویداد ملی صنایع‌دستی جنگل‌های هیرکانی با رویکرد توسعه پایدار در تجاری‌سازی، بسته‌بندی و تقویت ارزش افزوده محصولات صنایع‌دستی و هنرهای دستی برگزار می‌شود.

همچنین براساس این فراخوان، آثار باید مبتنی بر شیوه‌های تولید دستی خلق شده باشد. مهم‌ترین شاخص انتخاب آثار، تمایز صنایع‌دستی از لحاظ توجه به محیط زیست، حفاظت از فرهنگ بومی، استفاده از دانش بومی سازگار با طبیعت، اصالت و کاربرد خلاقانه است.

علاقه‌مندان تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ مهلت دارند در فراخوان نخستین رویداد ملی صنایع‌دستی جنگل‌های هیرکانی شرکت کنند. نتایج برگزیدگان هفته دوم مرداد اعلام می‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه الکترونیکی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به نشانی mcth.ir مراجعه کنند.

جنگل‌های هیرکانی با مساحت دو میلیون و ۱۲۵ هزار هکتار که برخی دانشمندان قدمت آن را ۴۰ میلیون سال برآورد کرده‌اند، نمادی از فسیل‌های زنده محسوب می‌شود. از این عرصه‌های جنگلی منحصربه‌فرد واقع در ساحل جنوبی خزر، سهم استان مازندران ۵۳ درصد، گیلان ۲۶ درصد و گلستان ۲۱ درصد است.

این جنگل‌های باارزش در شمال ایران از آستارا در گیلان تا گلیداغ در شرق گلستان به طول ۸۰۰ کیلومتر و با عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر گسترده است.

هیرکان نام گرگان به زبان یونانی است، گفته می‌شود نام ورکان در کتیبه‌های به جا مانده از دوران هخامنشی نیز اشاره به جنگل‌های هیرکانی داشته و اثباتی بر قدمت آن است.

مهلت ارسال آثار به رویداد ملی صنایع‌دستی جنگل‌های هیرکانی تمدید شد

کد خبر 588136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.