از ضرورت غربالگری بیماری‌های پنهان دانش‌آموزان تا اتمام بررسی آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان

مسئولی در آموزش‌وپرورش حق مدرسه‌داری ندارد، اتمام بررسی آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در دولت، ضرورت غربالگری بیماری‌های پنهان دانش‌آموزان، فاصله سرانه فضای آموزشی با وضعیت مطلوب و نادیده گرفته‌ شدن استانداردهای علوم تألیف کتاب در نگارش متون درسی را در بسته محیط‌زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اصلی‌ترین نیاز امروز دانش‌آموزان، غربالگری با هدف شناخت بیماری‌های پنهان و تغذیه دانش‌آموزان است.

وی کمک به تأمین سلامت آینده‌سازان کشور را وظیفه همگانی دانست و افزود: با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی از خیران و نیکوکاران دعوت می‌شود در تأمین تغذیه مورد نیاز دانش‌آموزان مشارکت داشته باشند. سال‌ها فعالیت ماندگار مجمع خیرین مایه مباهات جامعه است و از دلسوزی‌ها و پیگیری‌های مؤثر این مجمع در جهت سلامت دانش‌آموزان کمال تشکر را دارم.

اتمام بررسی آئین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در دولت

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس درخصوص تأخیر دولت در اجرای رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: قانون رتبه‌بندی در مجلس مصوب و اعتبار لازم به میزان ۳۸ هزار میلیارد تومان برای آن تعیین شده است؛ بنابراین در جلسه‌ای که با حضور مسئولان دولت داشتیم، علت تأخیر را پرسیدیم. قرار بود از فروردین ۱۴۰۱ رتبه‌بندی معلمان را اجرا کنند که با تأخیر همراه بود و امروز فرهنگیان نگران هستند.

وی با تأکید بر اینکه نظام رتبه‌بندی معلمان قطعاً اجرایی خواهد شد، افزود: کیفیت اجرا و آئین‌نامه تدوین شده توسط دولت باید بررسی شود؛ البته طبق اخبار اعلام شده، بررسی آئین‌نامه در دولت به اتمام رسیده است و باید این هفته به آموزش و پرورش ابلاغ شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس خاطرنشان کرد: اگر در این هفته نیز به جمع‌بندی نرسند باید جلسه‌ای را در مجلس برای رسیدگی به تأخیر در اجرای رتبه‌بندی معلمان برگزار کنیم. همچنین دولت باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا آنچه را محصول مجلس است با ۳۸ هزار میلیارد تومان اعتبار لحاظ کند و در تدوین آئین‌نامه نگاه بلند داشته باشند.

مسئولی در آموزش و پرورش حق مدرسه‌داری ندارد

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: مدیران دولتی باید میان مدرسه‌داری و مسئولیت یکی را انتخاب کنند. در دولت فعلی اقداماتی برای راه‌اندازی مدارسی داریم که تنها به میزان هزینه خود از خانواده‌ها شهریه دریافت کنند.

وی افزود: اخیراً نهادها و مؤسسات فرهنگی متعددی اقدام به راه‌اندازی مدارس غیرانتفاعی کردند که دغدغه آن‌ها بحث تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است. با تفاهم‌نامه‌هایی که با این مؤسسات امضا کردیم جمعیتی از دانش‌آموزان مدارس را به این مؤسسات در سراسر کشور انتقال می‌دهیم.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی تصریح کرد: در پنج استان دانشگاه علوم قرآنی اقدام به ثبت‌نام دانش‌آموزان کرد. دانشگاه ظرفیتی را ایجاد کرده است که در سال‌های قبل چندان برای تربیت دانشجو به کار گرفته نشد؛ لذا از این ظرفیت برای آموزش دانش‌آموزان قرآنی استفاده می‌شود و سال بعد تعداد استان‌های فعال در این زمینه افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در سند تحول دولت مدارس غیردولتی بدون سودبری شخصی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در گذشته چنین طرح وجود داشته است اما در این دولت تلاش می‌کنیم این مدارس تکثیر یابد. در هفته آینده یک مدرسه در خوی و در آینده‌ای نزدیک در مشهد هم از این مدل مدارس افتتاح خواهد شد. خیری که در مشهد تاکنون ۶۰ مدرسه افتتاح کرده است برای اولین بار از وی خواستیم مدرسه‌داری هم داشته باشد.

محمودزاده با بیان اینکه این مدارس نفع شخصی ندارند، گفت: این مدارس تنها به میزان هزینه‌های خود از والدین و خانواده‌ها شهریه دریافت می‌کنند. در دو سال آینده در تلاش هستیم دو هزار مدرسه با این شیوه مدیریت شوند و بیشتر تمرکز روی مدارس متوسطه اول و دوم و هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای است.

وی با اشاره به وجود تعارض منافع در آموزش و پرورش اظهار کرد: اینکه هیچ‌کس از مدیران مناطق استان‌ها و مدیران کل در آموزش و پرورش نباید صاحب مدرسه باشد به جهت جلوگیری از همین تعارض منافع است. آن‌ها باید بین مدرسه‌داری و مسئولیت یکی را بپذیرند. تا این لحظه آماری که داریم این است که تلاش کردیم صددرصد این موضوع اتفاق بیفتد و مدیرانی که مدرسه غیرانتفاعی داشتند مدرسه خود را واگذار کردند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از مدیران آموزش و پرورش فرزندان خود را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند، خاطرنشان کرد: آمار دقیقی نداریم اما فکر می‌کنیم تعداد زیادی از مدیران نباشند که فرزندان خود را در مدارس غیردولتی ثبت نام کرده باشند. مدارس غیردولتی تنها کیفیت بالاتری ندارد؛ گاهی یک مؤسسه به صورت تجمیعی همه آموزش‌ها و خدمات را متمرکز انجام می‌دهد و به همین خاطر برخی مدیران فرزندان خود را در این مدارس ثبت‌نام می‌کنند. این مدارس هم تنها سه درصد مدارس کشور را تشکیل داده و عمدتاً در تهران هستند.

سرانه فضای آموزشی با وضعیت مطلوب فاصله دارد

مجید عبداللهی معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، اظهار کرد: گرچه سرانه فضای آموزشی با همکاری خیران مدرسه‌ساز افزایش یافته است اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله دارد. هم‌اکنون سرانه فضای آموزشی چهار استان کشور از سرانه متوسط کمتر است.

وی افزود: دولت متولی و پای اصلی مدرسه‌سازی است که در کنار آن، نهادها و خیران قرار گرفته‌اند و به خوبی در این روند همکاری و مشارکت دارند. درحال‌حاضر سرانه فضای آموزشی در کشور به صورت میانگین ۵.۲۲ متر مربع است که همچنان با استانداردها فاصله دارد. استاندارد فضای آموزشی در کشور ۸.۴ متر مربع تعیین شده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تاکید بر اینکه اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام باید در اولویت کاری همه استان‌ها باشد، ادامه داد: در مهر امسال ۲۱۰۰ باب مدرسه با ۱۱ هزار کلاس آماده بهره‌برداری می‌شود. درحال‌حاضر ۹ درصد منابع و بودجه عمرانی کشور در اختیار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس است که باید تلاش کنیم پروژه‌های فاخر را به عنوان الگو در کشور معرفی کنیم.

نادیده گرفته شدن استانداردهای علوم تألیف کتاب در نگارش متون درسی

آگاهی و تسلط بر حوزه‌های تألیف کتاب‌های آموزشی می‌تواند از دشواری و پیچیدگی محتوای درسی بکاهد، موجب انتقال سریع‌تر و یادگیری بهتر شود و به پیشرفت علمی کشور کمک کند. همچنین جذابیت در مطالعه را برای نوجوانان و به‌ویژه دانش‌آموزان به‌همراه داشته باشد.

محمد فقیری، کارشناس حوزه تعلیم و تربیت، اظهار کرد: این موضوع اغلب به علت ناپیراستگی و ناویراستگی کتاب‌های آموزشی است. استانداردهای علوم تألیف کتاب مثل سبک‌شناسی، زیباشناسی، کاربردشناسی در آن‌ها رعایت نشده است و حیطه‌های شناختی، عاطفی و حسی حرکتی و معیارهای هرم بلوم در آن‌ها ملاحظه نمی‌شود.

وی افزود: شاخه‌های مختلف علمی که می‌تواند موجب تدوین و تألیف کتاب‌های آموزشی استاندارد شود شامل برنامه‌ریزی درسی، برنامه درسی، طراحی آموزشی، روش‌شناسی تدریس، نگارش و ویرایش، کدگذاری و سبک‌شناسی، کاربردشناسی، زیباشناسی، فصاحت و بلاغت و ترسیم و داده‌نمایی است.

کارشناس تعلیم و تربیت تصریح کرد: دانستن مبانی کلی برنامه‌ریزی درسی و الگوهای تألیف مانند دانش محتوایی آموزشی (PCK) می‌تواند دیدگاه مؤلف را نسبت به تألیف تغییر دهد و او را با مبانی و مدل‌های مطلوب آشنا کند و دو مسئله «چه تدریس کنیم» و «چگونه تدریس کنیم»، مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه طراحی آموزشی به مؤلف نیازسنجی، هدفمندی، زمان‌بندی، بودجه‌بندی، توالی و تسلسل، تقدم و تأخر یاد می‌دهد، ادامه داد: مؤلف پیرنگ (Plot) محتوا را طراحی می‌کند و ذکر الگوهای تدریس تعاملی، اکتشافی، انتقالی، انفرادی و حل مسئله و روش‌های مربوط به آن‌ها نیز چگونگی تدریس محتوا را تسهیل می‌کند.

فقیری خاطرنشان کرد: کاربردشناسی به کمیت، کیفیت، حالت و ارتباط مطالب کمک می‌کند و زیباشناسی منجر به پاکیزه‌نویسی، زیبانویسی و روانی و شیوایی متن می‌شود. همچنین بلاغت و فصاحت در تولید متون متناسب، رسا و زیبا مؤثر است. ترسیم و داده‌نمایی نیز موجب تصویرسازی و انتقال دیداری و یادگیری آسان‌تر می‌شود.

کد خبر 585772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.