درمان‌های خانگی خشکی چشم چیست؟

شناخت سندروم خشکی چشم، شیوع خشکی چشم بین زنان و مردان، کمبود ویتامین بدن و بروز خشکی خشم، علائم بروز این عارضه، افراد در در معرض خطر خشکی چشم، دلایل بروز این عارضه و درمان‌های خانگی خشکی چشم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خشکی چشم یا سندروم خشکی چشم یک بیماری شایع است. خشکی چشم زمانی رخ می‌دهد که اشک بسیار سریع تبخیر شود، یا هنگامی که چشم‌ها اشک بسیار کمی تولید کنند. خشکی چشم ممکن است در یک یا هر دو چشم ایجاد شود و می‌تواند منجر به عفونت شود. کراتیت سیکا (Keratitis sicca) و کراتوکانجوکتیویس سیکا (Keratoconjunctivitis sicca) نیز برای توصیف خشکی چشم در پزشکی استفاده می‌شود.

سندرم خشکی چشم می‌تواند در هر سنی و در افرادی که از نظر بیماری‌های دیگر سالم هستند، اتفاق بیفتد. با این حال، در سنین بالاتر که چشم اشک کمتری می‌سازد و همچنین در خانم‌ها نسبت به آقایان، شایع‌تر است. به علاوه خشکی چشم در مناطقی که سو تغذیه باعث کمبود ویتامین A می‌شود نیز، شایع‌تر است.

معمولاً همگی ما حس خشکی چشم را تجربه کرده‌ایم. در عین حال تشخیص خشکی چشم باید توسط متخصص و چشم پزشک باشد. چشم پزشک ممکن است برای تائید بیماری میزان اشک را اندازه‌گیری کند، دلایل و علت‌های خشکی چشم را بررسی کند تا درمانی مناسب برای آن در نظر گرفته شود.

علائم خشکی چشم

خشکی چشم می‌تواند باعث علائم زیر شود:

- احساس خراشیدگی و وجود جسم خارجی در چشم

- احساس سوزش در چشم

- قرمزی چشم

درمان‌های خانگی خشکی چشم چیست؟

- حساسیت به نور

- تاری دید

چه افرادی بیشتر در معرض خطر خشکی چشم قرار دارند؟

هر فردی ممکن است به خشکی چشم مبتلا شود، اما موارد زیر احتمال ابتلاء به خشکی چشم را افزایش می‌دهد:

- سن ۵۰ سال یا بیشتر

- جنسیت: خشکی چشم در زن‌ها شایع‌تر است

- استفاده از لنزهای تماسی

- کمبود ویتامین A (موجود در غذاهایی مانند هویج، کلم بروکلی و جگر) یا اسیدهای چرب امگا ۳ (موجود در ماهی، گردو و روغن‌های گیاهی)

علت خشکی چشم

به طور معمول، غدد اشکی چشم برای مرطوب نگهداشتن چشمان ما، اشک تولید می‌کنند. خشکی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که اشک چشم به درستی چشم ما را مرطوب نگه ندارد. علل این موضوع می‌تواند به صورت زیر باشد:

- غدد اشکی به اندازه کافی، برای مرطوب نگهداشتن چشم، اشک تولید نمی‌کنند.

- اشک خیلی زود خشک می‌شود

- ترکیب اشک آنقدر خوب عمل نمی‌کند که چشم ما را خیس نگه دارد

سایر علل خشکی چشم عبارتند از:

داروها: خشکی چشم می‌تواند یکی از عوارض جانبی برخی از داروها باشد. مثال‌هایی از این داروها عبارتند از داروهایی که سرماخوردگی و آلرژی، افسردگی یا فشار خون بالا را درمان می‌کنند.

بیماری‌ها: برخی از بیماری‌ها، از جمله دیابت، مشکلات تیروئید و اختلالات خودایمنی مانند لوپوس، می‌توانند باعث خشکی چشم شوند.

جراحی چشم با لیزر: برخی از انواع جراحی‌های چشم با لیزر ممکن است باعث شوند چشمان ما اشک کمتری تولید کنند. می‌توانیم در ارتباط با مدتی که این عارضه معمولاً طول می‌کشد و همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی با چشم‌پزشک خود مشورت کنیم.

فاکتورهای محیطی: باد، دود، آلودگی یا خشکی هوا می‌توانند باعث شوند اشک سریع‌تر خشک شده و در نتیجه منجر به خشکی چشم شود.

نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایش: هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش رایانه یا تبلت ممکن است کمتر پلک بزنیم، همین امر می‌تواند منجر به خشکی چشم شود.

درمان خانگی خشکی چشم

۱ - پلک‌های خود را بشویید

افراد مبتلا به چشم خشک تمایل به طور مداوم چشم خود را مالش دهند، که باید برای جلوگیری از التهاب از این امر اجتناب شود. برای از بین بردن این ناراحتی و حفظ سلامتی مناسب چشم، توصیه می‌شود که پلک‌های خود را چند بار در روز شستشو دهید. چند قطره شامپو بچه را روی نوک انگشتان پاک خود قرار دهید با چشمان بسته، به آرامی با انگشتان خود نزدیکی پایه مژه‌ها را ماساژ دهید. صابون را به طور کامل و با استفاده از آب گرم از پلک‌های خود بشوید؛ این عمل را یک یا دو بار در روز انجام دهید. پزشک ممکن است توصیه کند که این کار را روزانه انجام دهید، حتی اگر علائم خشکی شما تسکین یافته باشد. قطع این کار روزمره ممکن است باعث شود علائم شما بازگردد.

۲ - کمپرس گرم برای خشکی چشم

یک پارچه پاک و بدون آهار را در آب گرم بشویید و آب اضافی آن را بگیرید. این پارچه گرم و مرطوب را بر روی پلک‌های بسته خود نگه داشته تا ۱۰ دقیقه (نه بیشتر از آن). اطمینان حاصل کنید که پارچه را با آب گرم دوباره مرطوب و استفاده کنید. در نهایت، چشم‌های خود را با آب معمولی تمیز خوب شستشو دهید. از این درمان حداقل دو بار در روز استفاده کنید تا علائم خشکی چشم شما فروکش کند.

۳ - استفاده از روغن کرچک برای درمان چشم‌های خشک

روغن خالص، ارگانیک، روغن کرچک آزاد بدون هگزا را با استفاده از قطره چشمی، یک قطره از آن را در هر پلک چشم دو بار در روز برای حفظ رطوبت چشم و کاهش قرمزی استفاده کنید.

۴ - غذاهای حاوی امگاسه مصرف کنید

این گروه شامل غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی هستند، منابع خوب این مواد مغذی عبارتند از: ماهی‌های چرب و روغن ماهی، روغن دانه کتان و روغن کتان، دانه کنجد، بادام و گردو. همچنین می‌توانید پس از مشاوره با پزشک خود، مکمل‌های امگا ۳ را نیز مصرف کنید.

۵- روغن نارگیل برای خلاصی از خشکی چشم

پنبه‌ای را در روغن نارگیل خیس کنید و به مدت ۱۵ دقیقه به طور مستقیم بر روی پلک‌های بسته قرار دهید. از این روش در فواصل منظم در طول روز استفاده کنید، همچنین روغن نارگیل را به عنوان روغن، صبح‌ها در معده خالی برای حذف سموم از بدن خود استفاده کنید که می‌تواند باعث برطرف شدن خشکی چشم شود.

۶ - ورزش‌های مناسب برای درمان خشکی چشم

چشمک زدن منظم می‌تواند جریان اشکی را بهبود دهد، چشم‌ها را مرطوب کند و همچنین اشک را به اطراف چشم‌ها پخش کند. این عمل به نوبه خود نشانه خشکی چشم را کاهش می‌دهد. همچنین گردش خون در چشم‌ها را تنظیم و جلوه سرخی چشم را کاهش می‌دهد. در واقع، هر چشمک زدن مواد مغذی را به ساختارهای سطحی چشم رسانده و کمک می‌کند آنها را سالم نگه دارد. تمرین چشمک زدن را پنج بار حداقل هر ساعت به مدت چند هفته انجام دهید. سپس می‌توانید تناوب این عمل را حداقل تا چهار بار در روز کاهش دهید.

درمان‌های خانگی خشکی چشم چیست؟

ماساژ برای درمان خشکی چشم: چند قطره روغن زیتون یا روغن نارگیل را روی انگشتان خود قرار دهید. به آرامی روغن را بر روی پلک‌های بسته قرار دهید و برای چند دقیقه ماساژ دهید. سپس کف دست خود را بر روی پلک خود بگذارید و آنها را به طور کامل برای چند دقیقه دیگر بپوشانید. باید روغن را از پلک‌ها شستشو دهید و پاک کنید زیرا جذب می‌شود.

۸- آلوئه ورا

یک برگ آلوئه ورا را کاملاً شسته و ژل آن را استخراج کنید. ژل روی یک تکه پنبه قرار دهید و آن را به آرامی در خارج از پلک خود مالش دهید. اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه روی پلک بماند و سپس با آب تمیز شست‌وشو دهید. از این درمان دو یا سه بار در روز استفاده کنید.

۹ - گلاب

یک قطعه پارچه پنبه‌ای یا یک توپ پنبه‌ای را در عصاره گل رز (گلاب) خیس کرده و روی پلک‌های بسته خود قرار دهید. حدود ۱۰ دقیقه بگذارید بماند و در روز دو یا سه بار این عمل را تکرار کنید.

۱۰ - دستگاه بخور

با استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده، به خصوص در ماه‌های زمستان، می‌توانید از از خشکی چشم جلوگیری کنید. مرطوب کننده هوا یا دستگاه را روشن نگه دارید و به جای جایگزینی مناسب برای یک رطوبت ساز تجاری از بخور طبیعی استفاده کنید. همچنین می‌توانید گیاهانی را در فضای اتاق قرار دهید تا از طریق آنها به رطوبت هوا اضافه شود.

کد خبر 585165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.