معرفی خانواده دنا از خودروهای ایران خودرو

پرفروش‌ترین خودروها در بازار کشور، محصولات سایپا و ایران‌خودرو هستند. حجم بالای تقاضا برای خودروهای داخلی سبب شده تا خودروسازان محصولات خود را از کانال قرعه‌کشی عرضه کنند.

قرعه‌کشی خودرو تاکنون پستی و بلندی‌های بسیاری را طی کرده است؛ اکنون ثبت نام سایپا و ایران‌خودرو تنها از طریق سامانه ثبت‌نام خودرو وزارت صمت صورت می‌گیرد. وزارت صمت این سامانه را طراحی کرده تا مستقیماً بر نحوه عرضه خودرو نظارت داشته باشد و شفاف‌سازی کند.

هنگامی که تاریخ ثبت نام سایپا و ایران خودرو مشخص شود، یک بازه زمانی از سوی سامانه تعریف می‌شود تا متقاضیان بتوانند با آرامش خیال خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنند. مزیت دیگر سامانه جامع فروش خودرو آن است که تمامی خودروها کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و قابل مقایسه هستند. پس از ثبت نام سایپا، ایران‌خودرو و سایر خودروسازان، در تاریخ مشخصی قرعه‌کشی صورت می‌گیرد و نتایج سامانه فروش خودرو اعلام خواهد شد.

دوره جدید ثبت نام در سامانه فروش خودرو در تیر ماه ۱۴۰۱ آغاز شده است. سایپا با اعلام شرایط پیش فروش یک ساله محصولاتش چراغ اول را روشن کرده است و به‌زودی باید منتظر اعلام شرایط فروش ایران خودرو نیز باشیم. به احتمال زیاد خانواده دنا از خودروهایی خواهد بود که ایران خودرو در این شرایط فروش عرضه خواهد کرد. در ادامه نگاهی داریم به اعضای این خانواده تا از تفاوت‌های آن‌ها آگاه شویم.

معرفی خانواده دنا از خودروهای ایران خودرو

دنا معمولی

ایران‌خودرو محصول دنا را در سال ۹۳ عرضه کرد که در واقع نسل جدید سمند محسوب می‌شود. ابتدا دنا به ترمزهای دیسکی، رینگ آلومینیومی و کروز کنترل مجهز بود که از سال ۹۷ این امکانات حذف شدند.

دنا از همان پیشرانه ۱.۷ لیتری EF۷ نیرو می‌گیرد که ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی تولید شده نیز از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. دنا در مدت زمان ۱۳.۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مصرف سوخت ترکیبی آن برابر با ۷.۷ لیتر است.

دنا از طراحی قابل قبولی برخوردار است، اما نقاط ضعف بسیاری دارد؛ مانند ضعف در عایق‌بندی کابین، فضای کم کابین، مشکلات الکترونیکی، کشش کم در سربالایی و...

اکنون قیمت دنا در بازار برابر با ۴۰۴ میلیون تومان است. اما ایران‌خودرو آن را با قیمت ۲۰۶ میلیون تومان عرضه می‌کند. بنابراین ارزان‌ترین عضو خانواده دنا به حساب می‌آید.

دنا پلاس

تقریباً دو سال پس از عرضه دنا، فیس‌لیفت آن با نام دنا پلاس به بازار آمد. ظاهر دنا پلاس نسبت به دنا معمولی اصلاح شده است؛ دنا پلاس چراغ‌های جلو و عقب متفاوت‌تری دارد و جلوپنجره آن نیز بزرگ‌تر است. در نمای جانبی، خطوط تازه‌ای مشاهده می‌شود تا ظاهر آن را بهتر جلوه دهد. دنا پلاس تجهیزات رفاهی خوبی را مانند سانروف، نمایشگر بزرگ‌تر، دوربین دنده عقب، ایربگ جانبی، کروز کنترل، دی‌لایت و چراغ خوش‌آمدگویی، ارائه می‌داد. اما ایران‌خودرو از سال ۹۷ ایربگ‌های جانبی، سانروف و نویگیشن را حذف کرد.

دنا پلاس در بخش فنی با دنا معمولی کاملاً یکسان است و تفاوتی ندارند. گیربکس آن نیز از نوع دستی است. دنا پلاس دنده‌ای در بازار ۴۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. اما ایران‌خودرو آن را با قیمت ۲۲۸ میلیون تومان عرضه می‌کند.

معرفی خانواده دنا از خودروهای ایران خودرو

سال ۹۷ بود که ایران‌خودرو محصول جدید دیگری را از خانواده دنا معرفی کرد؛ دنا پلاس توربو دنده‌ای که حالا مشخصات فنی آن متفاوت است. ظاهر این محصول همانند دنا پلاس بوده و تنها دچار تغییرات جزئی‌ای شده است. این تفاوت‌ها عبارتند از رینگ‌های بزرگ‌تر به همراه طراحی جدید، فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی موکتی با طرح توربو و نوار قرمز رنگ و همچنین سری جدید برای اهرم تعویض دنده. در بخش فنی، تنها سیستم توربوشارژ به آن افزوده شده است. اکنون پیشرانه EF۷ توربوشارژ می‌تواند ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. شتاب آن نیز به ۱۰ ثانیه کاهش یافته است. مدل ۱۴۰۰ دنا پلاس دنده‌ای توربو در بازار با قیمت ۴۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود. در حالی که قیمت نمایندگی آن با مدل ۱۴۰۱ برابر با ۳۴۵ میلیون تومان است.

ایران‌خودرو بار دیگر دست به تغییرات دنا پلاس زد و گیربکس اتوماتیک را به آن افزود. دنا پلاس اتوماتیک توربو عضو دیگری از این خانواده است که تغییرات ظاهری‌ای را به همراه ندارد. اما به فرمان برقی مجهز شده است.

دنا پلاس اتوماتیک توربو از همان پیشرانه EF۷ توربوشارژ نیرو می‌گیرد. اما نوع انتقال نیرو آن تغییر کرده و به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز شده است. قرار گرفتن این گیربکس سبب شده تا وزن خودرو به میزان ۷۰ کیلوگرم افزایش یابد.

دنا پلاس اتوماتیک توربو گران‌قیمت‌ترین عضو خانواده دنا است که در بازار حدود ۵۱۵ میلیون تومان معامله می‌شود. اما همین محصول در کارخانه ۳۹۸.۲ میلیون تومان قیمت دارد.

کد خبر 583587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.