تیغ دو لبه تغییرات کنکور ۱۴۰۲

«شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رفع مشکلات آزمون سراسری، تغییراتی اعم از افزایش تأثیر معدل و حذف دروس عمومی تصویب کرد که البته از دید دانش‌آموزان، دانشجویان و کارشناسان، این تغییرات نیز مشکلات خاص خود را به همراه دارد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، کنکور جمعیت بسیاری از جوانان را برای کسب پیشرفت و رسیدن به اهداف خود تحت تأثیر قرار داده و عملاً سرنوشت و آینده جوانان را تعیین می‌کند. این آزمون یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی جوانان محسوب می‌شود و همین مسئله باعث شده بسیاری از انتشاراتی‌ها و شرکت‌های سودجو از این بستر ایجاد شده سوءاستفاده کنند.

بیشتر بخوانید: 

امروزه آزمون سراسری با مشکلاتی روبه‌رو شده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رفع این مشکلات، تغییراتی اعم از افزایش تأثیر معدل و حذف دروس عمومی تصویب کرد که البته از دید دانش‌آموزان، دانشجویان و کارشناسان، این تغییرات نیز مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

شرایط کنکور با اعمال تغییرات بهتر خواهد شد

حمید خسرویان، مشاور تحصیلی در رابطه با تغییرات کنکور ۱۴۰۲ به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با اجرای تغییرات کنکور شرایط مطلوبی ایجاد می‌شود.

وی می‌افزاید: اینکه دروس عمومی حذف شود و آزمون سراسری تنها دروس تخصصی هر رشته را شامل شود، تغییر پسندیده‌ای است؛ اما هنوز عملی شدن آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. طی ۱۰ سال گذشته قرار بود آزمون سراسری حذف شود، اما این موضوع هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.

عدالت آموزشی در تغییرات کنکور ۱۴۰۲ دیده نشده است

احمدحسین فلاحی عضو کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درخصوص مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور ۱۴۰۲ به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نمایندگان انتقادات فراوانی درمورد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دارند و ایراداتی را به آن وارد کردند؛ زیرا به نظر می‌رسد در این مصوبه عدالت آموزشی رعایت نشده است و این تغییرات شامل حال افرادی خواهد شد که جزو قشر برخوردار باشند و به افراد متوسط و پایین جامعه، اجحاف می‌شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد این مصوبه پیش از اجرا باید پخته‌تر شود.

وی تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد قانون‌گذاری و اصلاح کنکور برعهده مجلس شورای اسلامی است، اما در حال حاضر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به این موضوع ورود کرده است.

عضو کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که موازی‌کاری بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی تا چه میزان به ضرر مردم خواهد بود، خاطرنشان می‌کند: در مواردی که مجلس شورای اسلامی ورود می‌کند، شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید ورود کند و بالعکس؛ وظایف هرکسی تعریف شده است.

فلاحی می‌افزاید: طبیعتاً در مواردی نیز که شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود می‌کند، مجلس شورای اسلامی ورود نمی‌کند. در موضوع اصلاح کنکور ۱۴۰۲، نمایندگان مجلس نظراتی خواهند داد و نشست‌هایی هم در این راستا برگزار شده است، اما باید دید در تصمیمات مشترک به چه نتیجه‌ای خواهند رسید.

تغییر کنکور ۱۴۰۲؛ چالش یا فرصت؟

احسان دانشجوی ارشد فیزیک سامانه‌های پیچیده با اشاره به مشکلات کنکور به خبرنگار ایمنا می‌گوید: متأسفانه تمام سرنوشت داوطلب کنکور طی چهار ساعت رقم می‌خورد و اگر شخصی به هر دلیل این زمان را از دست دهد، آینده تحصیلی و شغلی وی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

این دانشجوی ارشد فیزیک سامانه‌های پیچیده ادامه می‌دهد: کنکور صرفاً تبدیل به وسیله‌ای برای کسب درآمد برخی از آموزشگاه‌ها شده است که برای ارائه خدماتی نامعلوم و بعضاً بی‌فایده، درآمد بسیاری کسب می‌کنند.

وی در رابطه با افزایش تأثیر معدل می‌گوید: شکلی که کنکور در گذشته داشت، مطلوب نبود و تأثیر معدل در رتبه کنکور مناسب است.

این دانشجوی ارشد فیزیک سامانه‌های پیچیده اضافه می‌کند: افزایش تأثیر معدل تا حدودی آزمون سراسری را بهبود بخشید و باعث شد تمام سرنوشت داوطلب در کنکور مشخص نشود، اما این کار مشکلات خود را در پی دارد.

وی تصریح می‌کند: افزایش ضریب معدل باعث شد که دانش‌آموزان از دوران تحصیل برای ورود به دانشگاه توجه ویژه‌تری داشته باشند و آموزشگاه‌ها نیز علاوه بر کنکور در مباحث متوسطه اول و دوم نیز فعالیت کنند.

این دانشجوی ارشد فیزیک سامانه‌های پیچیده ادامه می‌دهد: امروزه کنکور به شکلی شده که تنها داوطلبانی که وضعیت مالی مناسبی دارند، می‌تواند رتبه‌های خوب کسب کند؛ این موضوع بدترین اتفاقی است که در نظام آموزش عالی کشور روی می‌دهد.

حسام دانش‌آموزان پایه یازدهم با اشاره به تغییرات کنکور ۱۴۰۲ به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اگر همان‌طورکه گفته شده، تغییرات در کنکور اعمال شود و تأثیر معدل افزایش یابد، شرایط بسیار مطلوب خواهد شد و دست‌های پشت پرده کنکور محدود می‌شود.

وی می‌افزاید: افزایش درصد شرط معدل در کنار حذف دروس عمومی به دانش‌آموزان کمک کند تا تمرکز بیشتری بر هدف‌گذاری خود داشته باشند؛ درواقع اگر تغییرات کنکور عملی شود راه برای رسیدن دانش‌آموزان به اهدافشان هموارتر می‌شود.

محمدسعید یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه یازدهم در رابطه با تغییرات کنکور به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در گذشته اخبار مبنی بر حذف کنکور شنیده می‌شد، اما به دلایل نامشخص این اتفاق صورت نپذیرفت.

وی می‌افزاید: به‌تازگی مسئله تغییرات کنکور مطرح شد؛ این تغییرات برای کارآمدتر شدن آزمون سراسری ضروری به نظر می‌رسد، اما از جهتی می‌تواند تغییرات منفی نیز محسوب شود.

این دانش‌آموزش پایه یازدهم تصریح می‌کند: در گذشته رقابت در آزمون سراسری به گونه‌ای بود که برخی دانش‌آموزان که در خانواده‌های با سطح مالی متوسط رو به بالا بودند، می‌توانستند در کلاس‌های کنکور ثبت‌نام کرده و با استفاده از کتب کمک آموزشی و آزمون‌های آزمایشی رتبه خوبی کسب کنند. با وجود این شرایط پاسخ‌گویی به سوالات عمومی در کنکور برای برخی از دانش‌آموزان که نمی‌توانستند از دروس تخصصی نمره لازم را کسب کنند، بسیار کاربردی بود.

وی ادامه می‌دهد: با اعمال این تغییرات در کنکور ۱۴۰۲، داوطلبان از امتیاز دروس عمومی بی‌بهره خواهند ماند، اما رقابت سالم‌تر می‌شود از طرفی با حذف دروس عمومی، دانش‌آموزان زمان بیشتری برای مطالعه دروس تخصصی خواهند داشت.

وی افزایش ۶۰ درصدی تأثیر معدل را تغییر منفی تغییرات کنکور عنوان می‌کند و می‌گوید: با افزایش تأثیر معدل پایه دوازدهم، دانش‌آموزان باید در هنگام تحصیل برای کنکور زمان مطالعه خود را به دروس مدرسه اختصاص دهند و عملاً برای مطالعه کنکور زمان کافی را از دست خواهند داد.

این دانش‌آموز پایه یازدهم ادامه می‌دهد: مبحث تست‌زنی با دروس تشریحی که در امتحانات مدرسه وجود دارد، کاملاً متفاوت است و افزایش ضریب معدل، روند تحصیل را برای دانش‌آموزان دشوار می‌کند و موجب اختلاف رتبه بسیار در کنکور خواهد شد.

این دانش‌آموز پایه یازدهم می‌افزاید: به طور کلی تغییراتی که قرار است در کنکور اعمال شود، خوب است، اما درصورتی که چند سال این قانون صرفاً به صورت آزمایشی اجرا و سپس رسماً اجرا می‌شد؛ شرایط مناسب‌تری ایجاد می‌شد.

کد خبر 583391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.